Tegnap, a vonal nyitásának a valódi napra pontos 120. évfordulóján, reggel 4:15-kor elindult a filmünk online premierje is, ahogy 1905-ben az első személyvonat Kaposvárról, Barcsra.
Tényleg hatalmas munka volt, de erről majd inkább élőben, olyan beszélgetéseken, ahol esetleg több alkotó is részt vesz. Ez a 120 év, tényleg egy 120 perces filmért kiáltott, mert országos szinten is kevésbé volt ismert a felszedett vonal, Kaposmérő és Középrigóc között. Még az ismert vonalbejárós vasútbarátok közül is csak Albert Dániel volt az, aki végigjárta gyalog. A többieknek csak a szája nagy. Némileg érthető ez persze, hiszen messze van Budapesttől, és jómagam is tudom, hogy a szálláslehetőségek aránylag korlátozottak a környéken. Bőven akad olyan település a vonal egykori megállói és állomásai között, ahol sajnos egyáltalán nincs szálláslehetőség. Ez is egy olyan terület, amint dolgozni kell, ahogy a film egyik fő üzenetén is, hogy kell a térségbe kerékpárút.
Eredetileg csak egy jó 20-30 perces drónos videón gondolkodtunk Pretz András barátommal (drone-voyage.hu). Pontosan láthatóvá akartuk tenni azt a tájon ütött sebet, amely még 46 évvel később sem gyógyult be. Tisztán megvan az egykori nyomvonal, ez már a tavaly decemberi tesztfelvételeinken is látható volt, nagyjából ebből készült a filmünk előzetese, tavasszal. Ezt aztán megmutattuk szélesebb közönségnek is. Ekkor egyik egykori kadarkúti forgalmista lánya mondta, hogy szép, meg jó, de interjúk nem lesznek? Ekkor, akármennyire is hihetetlen, de a 14 megszólalóból személyesen csak Máté Gyuszi bácsit ismertem.
Kik azok a Zsobrákék?
Most, azonban köszönetet szeretnék mondani írásban is, nem csak szóban, ahogy felemlegettem neveket november 8-án a művelődési házakban, a bemutatókon. Nem titok egyáltalán, elsősorban üknagyapám emlékének szentelem ezt a filmet. Ő 1905 és 1917 között volt az első vasúti pályaőr, Kálmáncsa és Szulok között. Ő Zsobrák József (1874-1917), aki vagy az egyik, vagy a másik település temetőjében kell, hogy nyugodjon.
Sajnos, nincsenek már a rokonságomban olyanok, akik meg tudnák mondani pontosan, meg ennyi idő alatt akár az is megtörténhetett, hogy már rátemettek, vagy egyszerűen már csak nincs meg a síremléke. Azért adnék még ennek a dolognak egy esélyt, tehát aki esetleg ezen két településről konkrét és releváns információkkal bír, kérem, keressen. Sajnos, a református egyházzal nem mentem sokra, mert úgy tűnik, hiányzik az 1917-es kálmáncsai halotti anyakönyv. Ugyanakkor több jel is arra mutat, hogy valójában Szulok valamelyik temetőjében kell őt keresni… A másik személy, akinek ajánlottam, az pedig a dédnagymamám Irén. Őt én is ismertem már személyesen, és itt éltek egy ideig a mára már lerombolt kálmáncsai őrházban.
Nélkülük nem jött volna létre a KAPOSVÁR-BARCS 120
A legnagyobb köszönettel a páromnak tartozom, Andreának. Nélküle se a Somogyivasutak.hu weboldal, se ez a film nem jött volna létre. Andrást már említettem, mint a drónfelvételekért felelős „kollégát”. Hatalmas kaland volt végig küzdeni a vonalat. Azért az nem úgy megy ám, hogy Kaposváron felszáll az ember, Barcson pedig leszáll. Nagy köszönet Rábai Balázsnak is, a narrátorunknak. Ő már nem először vesz részt kvázi somogyi projektben. Menjetek csak el Rácz Misihez Szentlászlóra, és nyomkodjátok csak meg a MAVOX készülékét! Szabó Sipos Barnabásnak is hála, amiért a filmünk legfontosabb üzeneteit tolmácsolta, valamint előadta Petőfi Sándor: Vasúton című versét, valamint Horgas Béla két művét is.
Köszönet illeti a szereplőinket is, Gyuszi bácsin kívül tehát Csendes Gyulát, Földvári Istvánt, Gáspárné Ágit, Horváth Ferencet, Horváth Zoltánné Csillát, Kámán Lászlót, Kelemen Tibornét, Krisztbaum Máriát, Kunitz Valériát, Máté Sándort, Nagy Jánost, Sütő Lászlót és Tálas Imrét.
A vége főcím zenét, Hosszu „DeNitro” Péter barátom szerezte, amelyben komoly remixet kapott Petőfi verse, George Clooney magyar hangja előadásában.
További segítőink
A terepviszonyok is olykor nehézséget állítottak elénk, így kvázi voltak „sofőrjeink” is. Friedrich Tamás, Móricz Róbert, Őze Rajmund, Rácz Roland és Traxler Attila is sokat tettek tehát azért, hogy teljes legyen a művünk. Az utolsó utáni pillanatban, a húgom, Anna is megörvendeztetett minket Beethoven Gyászindulójának a fuvolaszólójával, amely pont a megfelelő pillanatban csendül fel. A szentendrei Skanzenben Gál Krisztián segítségével drónoztuk körbe az ABmot motorkocsit. Röhrig Dániel pedig segédkezett Csendes Gyula interjújánál. A film végén az animáció a rejtélyes PTF azaz Public Transport Fan műve.
A Skanzen munkatársain kívül természetesen külön köszönjük a MÁV pécsi igazgatóságának, amiért segítették a munkánkat engedélyekkel, stb. Ugyanígy az összes érintett település önkormányzatának is köszönjük azt, ha bármilyen formában, de hozzájárultak a filmünk létrejöttéhez. Végül, de nem utolsósorban de komoly önzetlen segítséget kaptunk az Őze Vendégházaktól, valamint a Zselic Gyöngye Vendégháztól tavasszal.
Kérjük ha tetszett, kövess be minket a YouTube csatornánkon, és iratkozz fel!
Mivel a film végét nem akartuk a főcímnél még ezzel is megterhelni, ezért álljon itt az összes felhasznált dokumentum és kép forrása is. Bizony, ellentétben sokan másokkal, mi ügyelünk a szerzői jogokra. Pont ezt várjuk el a mi filmünkkel szemben is, hogy ez tartsa mindenki tiszteletben. Így a megjelenési sorrendben a következők voltak láthatóak a 120 perc alatt:
Kaposvár állomás gőzmozdonnyal
Fortepan / Erky-Nagy-Tibor
1972
Baross tér, Baross Gábor szobra a Keleti pályaudvar előtt
Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei
1898
Indokolás, „a kaposvár-barcsi helyi érdekű gőzüzemű vasút engedélyezéséről” szóló törvényjavaslathoz.
Hungaricana / Országgyűlési Könyvtár gyűjteményei / Országgyűlési dokumentumok / Országgyűlési naplók, irományok 1861-1990 / Főrendiházi irományok, 1901. XVI. kötet • 458-504. sz.Irományszámok 1901-466 (243. oldal)
1901
Kadarkút képeslap
1905 körül
A kereskedelemügyi m. kir. minister jelentése az országgyűléshez, a kaposvár—barcsi helyi érdekű gőzüzemű vasút engedélyezésének megtörténtéről.
Hungaricana / Országgyűlési Könyvtár gyűjteményei / Országgyűlési dokumentumok / Képviselőházi irományok, 1901. XXXV. kötet • 640-680., CXV-CXXXI. sz.Irományszámok 1901-676. (255. oldal)
1901
Kaposvár-Barcsi Helyi Érdekű Vasút 200 koronás törzsrészvény
Vámosi Péter gyűjteményéből
1904
Szulok képeslap
1905-10 körül
Első menetrend a Somogyi Hírlapban
Arcanum Újságok / Somogyi Hirlap Somogyi Hirlap, 1905. november (2. évfolyam, 250-274. szám)1905-11-21 / 266. szám (5. oldal)
1905
Kadarkút, Szulok, Bárdudvarnok, Lipótfa, Hencse-Hedrehely, Lad, Homokszentgyörgy, Kálmáncsa, Aranyospuszta, Somogyszentimre állomási épületei megállói
Marton Zsolt fotói
1985
Horváth József forgalmi szolgálattevő és Tóth Rudolf főintéző Kaposmérő táblája előtt
Horváth Miklós gyűjteményéből
1961
Kaposdada táblás megállója
Vasárosné Györei Rózsa fotója
1975 körül
Végh néni, a bárdudvarnoki állomásfőnök felesége
Bajkor József fotója
1979
Bárdudvarnokon az utolsó menetrendi ABmot motorkocsi Barcs irányába
Horváth Józsefné gyűjteményéből
1979
Bárdudvarnokon az utolsó menetrendi ABmot motorkocsi Kaposvár irányába
Horváth Józsefné gyűjteményéből
1979
Bárdudvarnok állomása távolból
Marton Zsolt fotója
1985
Kadarkút télen
Fábián család fotója
1965 körül
Lipótfa vízdaruval
Bajkor József fotója
1979
Kadarkút régi állomási képei
Nagy László gyűjteményéből
1930 körül
ÁFOR-telep az állomási területen, Kadarkút
Marton Zsolt fotója
1985
Kadarkútról indul az MDa 3011-es szerelvény Kaposvár irányába
Bajkor József fotója
1979
Kadarkúti váltókörzet télen
Palka Sándor fotója
1967
Kadarkút állomása, az utolsó névtáblával
Németh Lajos fotója
1960 körül
Hencse-Hedrehelyi szolgálati képek
Horváth Zoltánné, Szentmártoni Csilla fotói
1970 körül
Lad állomásán Huber Mária
Neuhausz Zoltán gyűjteményéből
1957
Homokszentgyörgy mozaik képeslap
1906
Homokszentgyörgy állomásán szolgálattevő családja
Vámosi Péter gyűjteményéből
1940 körül
A homokszentgyörgyi raktárnál menesztés
Gárdainé Kunitz Valéria gyűjteményéből
1944
A homokszentgyörgyi áruraktár másik oldalán
Gárdainé Kunitz Valéria gyűjteményéből
1970 körül
Vendégek az NDK-ból várakoznak Szulokon
Szetecska Gertrúd gyűjteményéből
1970 körül
Komlós Ádám forgalmi szolgálattevő a tehervagonok előtt Szulokon
Szetecska Gertrúd gyűjteményéből
1970 körül
M43-as mozdony vegyesvonattal Szuloknál
Bajkor József fotója
1979
A szuloki áruraktárnál
Gáspárné Váradi Ágota gyűjteményéből
1970 körül
Aranyospuszta festmény
Varga Ferenc
2021
Kunitz János portréfotó
Gárdainé Kunitz Valéria gyűjteményéből
1970 körül
A kigyulladt ABymot 475 fotói
Földvári István fotói
1975 körül

