• Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesfehérvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
szombat, október 25, 2025
  • Login
Somogyi Vasutak
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesfehérvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesfehérvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Home Megszűnt vonalak Kaposvár-Barcs

Így készült el Kadarkút LEGO vasútállomása

Vámosi Péter by Vámosi Péter
2025-10-23
in Kaposvár-Barcs
Kadarkút, LEGO

Fotó: Győri János

Share on Facebook

Még 2019 szeptemberében, amikor a LEGO Hungary Budapestre hozta az életnagyságú Bugatti sportautót, gyúlt fény a fejemben: mi lenne, ha elkészülne Kadarkút egykori vasútállomása is építőkockákból.

Az ötletemen felbuzdultam, le is töltöttem a három nagyobb digitális kreátor program közül azt, amelyről azt hittem, hogy érteni fogom, és menni a számítógépemen. Némi kísérletezés után kiderült, ez már nem az a szint, amikor gyerekként építgettem más, fantáziadarabot. Továbbá a program is túl sokszor fagyott le. Győri János barátomhoz fordultam. Ő már ismert volt akkor is arról, hogy elkészítette a dánok kis alkatrészeiből már saját kútfőből Kiss Norbert immáron hétszeres kamion Európa-bajnok kamionját, Michelisz Norbert túraautóit, vagy Tim Gábor sportverdáit. Bevallottan tartott attól, hogy én épület szeretnék, de ennek ellenére izgatta az, hogy a komfortzónáján kívül dolgot tervezhet – és építhet.

Ez is érdekelhet

Elkészült Kadarkút állomása 0-ás méretben, egy pénzverdei vasút mellé!

Retró vonatokkal jön a nyolcadik emlékvonatozás a Somogyszob-Balatonszentgyörgy vasútvonalon!

Biztosra mentünk, az akkor már megtalált legnagyobb és legrégebbi képekből indultunk ki. Rendelkezésünkre állt az eredeti 1905-ös tervrajz, amelyet akár még személyesen az építőipari cég akkori kivitelezője, Pallós Ármin tarthatott a kezében. Tényleg lépésről-lépésre, szobánként, majd emeletenként haladtunk, egészen a kéményig. Folyamatos egyeztetést kívánt az is, hogy mi volt a tervrajzon, ami aztán a valóságban mennyivel lett másképp megvalósítva. Végül nagyjából 2020 tavaszára teljesen összeállt a dolog. Az eredeti terv az volt, hogy a digitális változatot egy a vonalról tartott előadásom végén Kadarkúton a Jálics-napon az iskolában leplezem le. 2020 márciusa volt ekkor, és beütött a koronavírus járvány.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Kadarkút vasútállomás (@kdrkt_vasutallomas) által megosztott bejegyzés

Jó egy évvel később azonban már teljesen más szelek fújtak az iparágban, a LEGO is épp lábalt ki a COVID-okozta gazdasági károkból. Ekkor nem is volt téma az, hogy megkezdhessük érdemben is az igazi megvalósítását ennek a projektnek. Arról nem is beszélve, hogy számukra is talán megdöbbentő és ijesztő volt amikor lekértük a programban az alkatrész listát. 5314 db volt ez, és akkor az volt az üzenet lényege, hogy legyünk kedvesek csökkenteni ezt a számot, ahogy csak tudjuk, mert azért mégsem a Titanicot építjük…

Eltelt pár év, félre is kellett tenni a dolgot, mert voltak sokkal fontosabb dolgok is, amelyek hátráltattak minket. Aztán egy újabb LEGO rendezvényen csak átbeszéltük ezt Siket Lóránttal, a magyarországi LEGO szenior kommunikációs vezetőjével, aki továbbra is látta a fantáziát a kis mellékvonali vasútállomásban, és zöldre váltott a lámpa. Közben kiderült, hogy ennyi idő alatt is, de nagyot fordult a világ.

Már egyáltalán nem volt „menő” az a fejlesztőprogram, amit Jani használt, gyakorlatilag őskövületnek számít. Sikerült újra beröffenteni, aztán heteken át ment a levelezés, hogy pontosan akkor mennyi, és milyen alkatrészre lenne szükségünk. Végül pont a fordítottja történt annak, ami korábban volt a kérés. Szerencsésebb volt ugyanis Nyíregyházán oly módon kiválogatnia a LEGO embereinek az elemeket, hogy egy adott típusból, minél többet. Így ez némi újratervezést jelentett, valamit azt, hogy még az 5 évvel ezelőtti tervekhez képest is pár stíluselemet szebben tudtunk kivitelezni, az akkor kitaláltakhoz képest. Nagy volt az öröm, amikor szóltak egyszer, hogy vár ránk egy nagyobb csomag a magyarországi gyáruk portáján. Nagyjából a kockák 2/3-ada lett meg, így elkezdődhetett végre az igazi építés is.

Ekkor szembesültünk azzal a legnagyobb gonddal, hogy számos olyan alkatrészt találtunk ki ebbe az installációba, amelynek a gyártása már megszűnt. Szerencsére Jani ezt rutinból kezelte, és mondta mindig, hogy hová érdemes fordulni épp, az aktuális adag hiányzó elem miatt. Így került a képbe először a KockaÁruház, akik majdnem a fele alkatrészt elő tudták keríteni a shopjukból, pár nap alatt. Nagy löketet kapott a projekt, és tényleg a végén már csak a legnehezebben beszerezhetők voltak hátra. Ekkor már törekedtünk arra, hogy egy olyan partnert találjunk, aki esetleg tud segíteni abban is, hogy az összes maradék előkerüljön, ha kell, a föld alól is. Itt vállalt oroszlánrészt az ütemtervünkben a szegedi Sun City Brix csapata. A saját készletükön kívül még vagy 5 helyről, – így külföldről is – elővarázsolták azt is, ami már szinte egy lehetetlen küldetéssel érne fel beszerezni.

Innen már gyakorlatilag célegyenesbe került a dolog, és a Kaposvár-Barcs 120 kiállítás megnyitóján látható lesz a végeredmény november 29-ig a Dráva Közérdekű Muzeális Kiállítóhelyen, Barcson. Utolsó pillanatban pedig névtábla is lett, köszönhetően Horváthné Kovács Mónikának, aki mondjuk úgy: rutinos LEGO matrica modder. Gyakorlatilag fénykép alapján lehozta az eredeti „KADARKUT” feliratot. Sajnos, ugyanis azt a fontkészletet, amit akkoriban használt az Államvasutak a mellékvonalainál, továbbra sem sikerült még terv szinten sem megtalálnia a MÁV-nak.

Aki végig követte a dolgot, tudhatja, hogy az épület különlegessége az, hogy emeletenként szétszedhető, és kicsit hasonlóan egy babaházhoz. A beltér is részletesen kidolgozott, bútorokkal, és minden olyannal, amire egy állomásfőnöknek vagy az utasoknak szükségük lehet.

 

1 of 15
- +
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút
Kadarkút

Ezúton is szeretném megköszönni az összes segítőnk közreműködését, Janinak meg a kitartást! Méltó helyre kerül, nem is kérdés.

Sokan kérdezték már, hogy lenne-e esetleg esélye annak, hogy kereskedelmi forgalomba is kerülhessen ez a HÉV III-as, emeletes felvételi épület. Röviden: ehhez az kell, hogy beadjuk a LEGO megfelelő oldalán (IDEAS) pályázatként, ott kapjon 10.000 szavazatot, majd kb. 3.000 előrenelést, a jelenlegi szabályzat szerint. Nem gondolom teljes mértékben lehetetlennek. Azonban a realitások talaján maradva, elsősorban a volt Monarchiánk területén lenne erre igény. Esetleg még a világ további vasútbarátainál, elsősorban Angliában és Németországban. Az árképzést pedig lehetetlen lenne megmondani, de talán valahol az Orient expressz és a már korábban emlegetett Titanic közé tehető. Maga az épület azért csak 4885 darabból áll, hozzá még a berendezések további 576 alkatrész. Ezeket pedig csak le kellene gyártani, illetve olyan formákat is elő kellene szedni a fiók aljáról, amelyek már nincsenek forgalomban…

Végül, hogyan csinálj Kadarkút állomásából egy mozdulattal az eredeti földszintes bárdudvarnokit? Miképp bizonyítod, hogy modulárisan gondolkodtak az egykori mérnökei a monarchiának, hogy akár felfelé bővíthető, vagy csökkenthető legyen egy állomás kis költséggel? Vedd ki az emeleti részt, és kész is vagy! Ugyanis az állomásunk pár mozdulattal szétszedhető…

 

1 of 2
- +
Bárdudvarnok
Bárdudvarnok

 

Elkészült Kadarkút állomása 0-ás méretben, egy pénzverdei vasút mellé!

Tags: AngliaBarcsBugattiCOVIDDráva Közérdekű Muzeális KiállítóhelyGyőri JánosHÉVHorváthné Kovács MónikaKadarkútKaposvárKiss NorbertKockaÁruházkoronavírusKSZC Jálics Ernő Szakképző IskolaLEGOLEGO HungaryMÁVMichelisz NorbertNémetországNyíregyházaOrient expresszOsztrák-Magyar MonarchiaPallós ÁrminSiket LórántSun City BrixSzegedTim GáborTitanic
ShareShare
Vámosi Péter

Vámosi Péter

Közlemények, közelgő események

Jelenleg nincs közelgő esemény

Heti top 5

  • Kadarkút

    Elkészült Kadarkút állomása 0-ás méretben, egy pénzverdei vasút mellé!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Retró vonatokkal jön a nyolcadik emlékvonatozás a Somogyszob-Balatonszentgyörgy vasútvonalon!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • November 8-án újra élettel telik meg Kaposmérő és Barcs között a 120 éve átadott vasútvonal – részletes program

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Így készült el Kadarkút LEGO vasútállomása

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Grafitbagoly elkészítette ceruzaszoborként Homokszentgyörgy állomását, egy teljes vasúti életképpel!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Somogyi Vasutak barna full

Somogyország, Somogy megye vasútbarátainak az oldala, 2006 óta.

Kategóriák

  • Ajánló
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Pécs-Gyékényes
    • Somogyszob-Nagyatád
    • Székesfehérvár-Gyékényes
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Barcs-Villány
    • Kaposvár-Barcs
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Nagyatád-Barcs
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Hivatkozások

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogi tájékoztató

  • Kezdőoldal
  • Megszűnt vonalak
  • Kaposvár
  • Jelenlegi vonalak

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesfehérvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében. A weboldal további használatával elfogadod a sütik használatát. Tekintsd meg az Adatkezelési tájékoztatónkat