A villamosítás terjedésével szükségessé vált egy nagysorozatú villamosmozdony építése. 1960-ban egy szilícium-egyenirányítós (innen kapta nevét) mozdony licencét megvásárolva indult el a Szili pályafutása, amely azóta is tart.
Az első hét mozdonyt Németországban, Essenben gyártották, de a V43 1008 pályaszámú mozdony már Magyarországon, Budapesten készült. A mozdonyok villamos részét a Ganz Villamossági Művek, járműszerkezeti részeit pedig a Ganz–MÁVAG gyártotta.
1963 és 1982 között közel 400 mozdonyt állítottak üzembe, amelyek az idők során számos felújításon és átalakításon estek át. Így születtek meg a 2000-es Papagáj és a 3000-es Cirmos Szilik, amelyek mind a mai napig a magyar vasút ikonikus járművei közé tartoznak.
A Fényszili – a V43 ünnepi arca
Van, amikor egy mozdony több lesz, mint közlekedési eszköz. Több, mint acél, kábel és teljesítmény. A most az országot járó, ünnepi fényekbe öltöztetett V43-as villanymozdony – a köznyelvben már csak Fényszili – pontosan ilyen.
A jól ismert Szili, amely évtizedeken át megbízható vonógépként szolgálta a magyar vasutat, ezúttal egészen más arcát mutatja. A mozdonyt mintegy 600 méternyi vezetékkel és közel 3500 LED-fénnyel díszítették fel, így sötétedés után valódi, guruló fényinstallációként jelenik meg a pályán és az állomásokon.
A látvány önmagáért beszél. Amikor a Fényszili begördül egy állomásra, megáll a beszélgetés. Előkerülnek a telefonok, a peronon egyszerre mosolyognak gyerekek és felnőttek. Ritka pillanat ez: a vasút nem siet, nem rohan – élményt ad.
Kaposvári élmények
Kaposváron is volt része ebből az élményből az utazóközönségnek. A feldíszített mozdony 2025. december 21-én és 22-én járt a somogyi megyeszékhelyen, amikor a Kresz Géza InterCity, a Somogy InterCity és a Rippl-Rónai InterCity vonatokat továbbította. Az esti órákban a kaposvári állomáson és a vonalon haladva valódi ünnepi hangulatot teremtett – nemcsak az utasoknak, hanem a járókelőknek is.
A mozdony tovább világít Somogy sínjein
December 28-án a Fényszili több alkalommal is útra kel:
8:30 – Budapest Déli pályaudvarról Keszthely felé
10:48 – Keszthely állomásról Budapest Déli pályaudvarra
17:35 – Budapest Déli pályaudvarról Nagykanizsa felé
2025. december 29. és 2026. január 2. között pedig a Nagykanizsa–Kaposvár–Dombóvár útvonalon lesz ismét látható, ahol a hivatalos menetrend szerint több alkalommal is feltűnik. Részletes menetrend a MÁV-csoport hivatalos oldalán lesz majd látható.
Új fényvonat is érkezik
A feldíszített V43-as után egy újabb fényvonat is érkezik a térségbe: egy BZ motorvonat, amely előreláthatóan 2025. december 31-én, valamint 2026. január 1–3. között lesz látható a Kaposvár–Siófok és a Kaposvár–Fonyód vasútvonalakon. A részletes menetrendet később szintén a MÁV hivatalos oldala teszi közzé.
A V43-as sorozat és a BZ motorvonat fényben öltözött változata nemcsak közlekedési eszköz, hanem ünnepi élmény. Amíg a Fényszili és a BZ motorvonat járja az országot, a vasút nemcsak szállít, hanem összeköt – embereket, generációkat, emlékeket. A hagyomány és a modern látvány együtt teremt felejthetetlen pillanatokat a sínek mentén.
Írta: Kemenczei Róbert
Sínek mentén érkezett a csoda: a Mikulás bevette a vasútállomásokat

