Különös jelenségre lehettek figyelmesek a böhönyei vasúti átjárón átkelők, ha elnéztek Somogyszob irányába. 2025. november 13-án (csütörtökön) délutánra kitisztításra került a vasúti pálya űrszelvénye kb. 300 méter hosszban, egészen a Rinya-hídig.
De hogy ez miért olyan nagy szó? Hogy megértsük, kicsit vissza kell mennünk az időben.
A 37-es számú, Somogyszob-Balatonszentgyörgy vasútvonalon a menetrend szerinti személyszállítást a 2009/2010-es menetrendváltással, 2009. december 13-tól függesztették fel. Nem sokkal később a motorvonatok számára engedélyezett 40 km/h sebességet a teljes vonalon 30 km/h-ra csökkentették. A tehervonatok továbbra is csak 20 km/h sebességgel döcöghettek a vonalon. Böhönyét igény esetén hétfőn, szerdán és pénteken szolgálták ki Somogyszob felől. Marcalit és Mesztegnyőt pedig keddi és csütörtöki napokon Balatonszentgyörgy irányából. A Böhönye-Mesztegnyő közötti szakasz sajnos kevés figyelmet kapott és néhány évre ki is zárták a forgalomból.
A vonalnak a dél-balatoni vasútvonal átépítése adott újabb lendületet, ugyanis a kizárás miatt 2015 és 2017 között Marcalit csak Somogyszob felől lehetett kiszolgálni. Ennek eredményeképp természetesen a Böhönye-Mesztegnyő vonalszakaszt ismét forgalomba helyezték és a Böhönye-Somogyszob közötti szakaszt is több száz használt vasbetonalj beépítésével erősítették meg.
2018-tól a marcali teherforgalom továbbra is dübörgött, heti rendszerességgel érkeztek több ezer tonnás műtrágya vonatok. Nagy tételben szállították a fát is az állomásról. A mesztegnyői gabonaszállítás abbamaradt, csak 2024-ben indult újra és a Böhönyéről vagonban feladott faáru mennyisége is drasztikusan csökkent, 2020-ban mindössze 3 kocsi fa indult útnak a megálló-rakodóhelyről.
2020. július 25-én rövid idő alatt több, mint 200 mm csapadék hullott Böhönye és Nagyatád térségére. A híradásokból tudhatjuk, hogy a felduzzadt Rinya-patak több helyen megrongálta vagy teljesen elmosta a 68-as főút hídjait. Belegnél megsérült a 41-es vasútvonal vasúti hídja. A 37-es vasútvonalon több, mint 30 helyen keletkezett kisebb-nagyobb kár a vasúti pályában. A legsúlyosabb károk egyértelműen Felsőbogátpusztánál keletkeztek. Itt a hömpölygő víz egy 30 és egy 50 méteres szakaszon teljesen elmosta a több méter magas vasúti töltést. Ezen kívül Lászlómajor térségében is keletkeztek károk, de elmozdult a böhönyei Rinya-híd is.
A vasúttársaság először azt kommunikálta, hogy nemzetközi fővonal lévén a 41-es élvez elsőbbséget és ha ott végeztek, a 37-est is helyreállítják. A Beleg-Somogyszob állomások közötti vágányzár elhúzódott, 10 hónapig tartottak a helyreállítási munkálatok, a munkagépek pedig azóta sem érkeztek meg Felsőbogátpusztára.
A kommunikáció egy év elteltével változott: a vasúttársaság az elenyésző böhönyei teherforgalomra hivatkozva már nem tervezte a sérült szakasz helyreállítását, 2022-ben a Böhönye és Somogyszob közötti összes vasúti fénysorompót leszerelték és a 18 km-es szakasz hivatalosan is kizárásra került a forgalomból.
Az elmúlt 5 évben természetesen időről-időre felröppentek a pletykák, hogy majd helyreállítják a szakaszt, de az először igazán komolyan vehető mozzanat idén májusban volt, amikor a vasúttársaság ismért felmérte a károkat és költségbecslést is készítettek a helyreállításhoz.
Idén ősszel már a MÁV is elismerte, hogy szeretnék, hogy a Somogyszob-Balatonszentgyörgy vasútvonal ismét végig járható legyen és azon dolgoznak, hogy ez 1 éven belül meg is valósuljon. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint a Balatonszentgyörgy-Nagykanizsa szakasz teljes kizárással járó felújítása miatt szükséges, hogy a vonal végig járható legyen, hiszen Marcalit nem lehet ilyen hosszú ideig leválasztani a vasút vérkeringéséről és a kizárás miatt ismét csak Somogyszob felől lehetne megközelíteni. A háttérben ott lehet egy lehetséges fellendülő teherforgalom vagy a GYSEV térhódítása is.
A napokban nem csak Böhönye határában, hanem a teljes felsőbogátpusztai elmosott szakaszon is kitisztításra került az űrszelvény emberi erővel. Információink szerint a közeljövőben megvalósuló talajmintavételezés volt szükség a terület megtisztítására.
Reméljük hamarosan már a munkagépek érkezéséről adhatunk hírt.
Írta: György-Dávid Valentin

