A „pest-fiumei vaspálya”, a vasút megépítése előtt alig néhány évvel még jelentős vita folyt a nyomvonalról, hiszen közvetlen politikai és gazdasági érdekek sokszor mélyen beleszóltak ennek kialakításába.
1857-ben, az akkor éppen belső politikai száműzetésben élő Zichy Antal (Zicsi és zajki Zichy Antal (Zala, 1823. november 7. – Budapest, 1898. május 19.1)) a báró Kemény Zsigmond szerkesztősége alatt működő Pesti Naplóban kemény hangú cikket publikált a Somogy vármegyei vasútépítési érdekek megóvása érdekében. (lásd a mellékelt cikk).


A szerző megállapításai és érvrendszere híven tükrözi azokat a kérdéseket, mely abban a korban is politikai és gazdasági dilemmákat okoztak:
- a „pest-fiumei vaspálya”, a Balaton melyik oldalán húzódjon, a fejlettebb Veszprém felé menjen, vagy a somogyi oldalon tárja fel a partot, amelyből Siófok Siótól K-re lévő része 1844-től szintén Veszprém vármegye érdekeltsége
- amelyik a két lehetőségből megépül fővonalként, a másik irányt mellékvonalra ítéli
- a beruházás a dombosabb északi parton magasabb beruházási költségből valósul meg, míg a déli parton látszólag alacsonyabb költségen
Később meglátjuk, hogy az érvcsata nem csak ebben a szűk tartományban működött, hanem ennél szélesebbek voltak a döntések előzményei és következményei.
1) www.ogyk.hu/e-konyvt/mpgy/alm/al887_92/158.htm
Írta: Pálmai Ödön
Fejezetek Siófok vasútállomás történetéből, I. rész: Legyen-e Siófokon vasút?