Alig 14 évvel azután, hogy 1825. szeptember 27.-én megindult a forgalom a Föld első nyilvánosan használható (Stockton és Darlington Vasút, S&DR1) vasútvonalán, mely Angliában a Shildon bányákat kötötte össze Darlingtonon keresztül egészen Stoctonnal, 1839-ben a Magyar Királyságban is (V. Ferdinánd királysága alatt) komoly elképzelések születtek az országos vasúthálózat megépítésére.
Gróf Széchenyi István munkásságával párhuzamosan, részben megelőzve születtek tervek a Pest központos, sugárirányú vasútvonalak kiépítésére. Ezek egyike volt a „pest-fiumei vaspálya”, mely megépítése esetén érintette volna Siófokot (lásd a mellékelt képek).


A nyomvonal leírása – sajtóhír lévén – nem tartalmazott térképet, így csak a leírás alapján állapítható meg, hogy az elképzelt nyomvonal közel megegyezik a jelenlegi 30. fővonal és annak nemzetközi folytatása, a Déli Vasút (k. k. priv. Südbahn-Gesellschaft/cs. kir. szab. Déli Vaspályatársaság, SB/DV/DSA2) által megépített Buda – Fehérvár – Kanizsa – Csáktonya/Čakovec/Tschakturn – Pragerhof/Pragersko vasútvonallal, mely 1860/1861 során épült meg, csatlakozott a már meglévő, a DV által a k.k. Südliche Staatsbahn-tól (SStB) átvett Pragerhof – Trieszt vasútvonalhoz.
Ez volt, az akkor már 1790-1795 óta Siófoknak nevezett település első említése a vasutak építése, átépítése, fenntartása során.
Írta: Pálmai Ödön
1)James Stephen Jeans: Jubilee Memorial of the Railway System: History of the Stockton and Darlington Railway. Graham, Newcastle upon Tyne 1974, ISBN 0-85983-050-0 (angol nyelvű)
2)Herbert Dietrich (Hrsg.), Hermann Heless (Beiträge): Die Südbahn und ihre Vorläufer. Bohmann-Verlag, Bécs, 1994, ISBN 3-7002-0871-5 (német nyelvű)