• Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
csütörtök, május 29, 2025
  • Login
Somogyi Vasutak
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Somogyi logó
No Result
View All Result
Home Jelenlegi vonalak Dombóvár-Gyékényes

A somogysárdi pámvádli

Vendégszerző by Vendégszerző
2025. május 16.
in Dombóvár-Gyékényes
0
pámvádli

A pámvádli töltése az egykori vásártéren - Fotó: Szoboszlai Dániel

Share on Facebook

Az egykori somogysárdi pámvádliról nem túl sok információval rendelkezünk, viszont azt a keveset, amit eddig kiderítettünk, azt szeretnénk megosztani.

Bízunk benne, hogy a jövőben még sikerül további adatokat és netán tárgyi anyagot is gyűjtenünk. Az első híradás a pámvádliról 1906 januárjában jelent meg a Magyar Kereskedők Lapjában. Ekkor arról értesülünk, hogy Somssich Miklós – Somogysárd földbirtokosa – a kiskorpádi MÁV állomástól Sárdon és Szövécsen keresztül Sörnyéig mezőgazdasági vasutat építtet, aminek 2/3 része tavaszra el is fog készülni. A pámvádli nyomvonalát az 1941-es katonai felmérés térképéről ismerjük, és ebből kiderül, hogy az nem épült meg Sörnyéig (1. kép), vagy addigra már felszedték a síneket.

Ez is érdekelhet

Zákány és Gyékényes

1. kép Sárd vasút térkép 1941
A somogysárdi pámvádli nyomvonala az 1941-es katonai térképen – Fotó: https://maps.arcanum.com/hu/map/hungary1941

A tervezett 15 kilométer helyett közel 13 kilométer hosszú lett a kisvasút nyomvonala. Így a jelenleg ismert kiindulópontunk az egykori Szövécspuszta helye. Szövécs már a középkorban is lakott hely volt, aztán az újkorban újranépesült és Sörnyéhez tartozott. De Sörnyével együtt az 1800-as években a Somssich család birtokába került. Somssich Miklósnak jelentős szerepe volt a megye gazdasági életében. 1909-től kezdve Sörnye (Szövécsel együtt) is Sárdhoz tartozott, így az itteni birtokok mérete meghaladta a 7000 holdat. A sárdi és sörnyei gazdaságban lovakat, juhokat, marhákat és bivalyokat tenyésztettek. Nagyobb mennyiségben termesztettek dohányt, cukorrépát, lent, de folyt tudatos erdőgazdálkodás is. A termények jobb szállíthatósága miatt célszerű volt építeni egy pámvádlit. 1907-től már számolhatunk a sárdi tógazdasággal is, aminek egy részét Hirsch Alfréd bérelte, és ide tartoztak a szövécsi valamint sörnyei halastavak. Természetesen a későbbi bérlőknek is joga volt használni a kisvasutat (Ring Lipót és Samu, Hirsch Imre).

Tehát a pámvádli Szövécspuszta mellől indult, és haladt déli irányba Sárd felé. Itt megkerülte keletről a 3-as számú tavat, majd áthaladt az Újmajor területén. Ezen a területen helyezkedett el a középkori Sárd falu és temploma. Később a Somssich család gazdálkodási központja volt, majd a tsz vette át a területet, manapság pedig egy mezőgazdasági szövetkezet működik itt. Innen tovább haladt déli irányba az 1-es számú tó mellett, megkerülte a Nagy sáncot és Remicet, majd nyugat felé fordult, áthaladt a mai focipálya területén és a Petőfi Sándor utca szélén.

pámvádli remic
A pámvádli nyomvonala/töltése az Újmajortól délkeletre egy 1963-as légifotón – Fotó: fentrol.hu

Itt 100–350 méter távolságon belül volt a sárdi Somssich-kastély és az uradalmi malom, valamint az egykori vásártér. A Petőfi utcát elhagyva a mai Árpád utca keleti oldalán tovább haladt déli irányba, itt pedig érintette az Alsó majort.

Somogysárdnak 1757 óta volt joga arra, hogy évente négy országos vásárt tartson, ez a mezővárosi címmel járt együtt. Bár a 19. század végén a mezővárosi címek megszűntek, a volt mezővárosok, így Sárd is megtarthatta a vásártartási jogát. A tavasztól őszig megtartott kirakodó- és állatvásárok első helyszíne a mai falu központjában, a Fő tér és a focipálya helyén volt, erre utal a régi térképeken feltüntetett Vásárállás név. Később, pontosan nem tudni mikor a vásárok helyszíne áttelepült a Kiskorpádra vezető út mellé, annak keleti oldalára, ahol jelenleg a Göndöcz család gazdasága van. Ez az egykori Alsó majortól délre található, és nyilván úgy vitték a nyomvonalat, hogy érintse a majort és az új vásárteret is. Somogysárdon belül legjobban itt látható az egykori töltés, amin a pámvádli haladt.

pámvádli
A pámvádli töltése az egykori vásártéren – Fotó: Szoboszlai Dániel

Szerencsére szántóföldi művelés nem volt a területen, csak legeltetés, így több száz méter hosszan megmaradt a töltés. Az új vásárteret elhagyva a nyomvonal nem a Somogysárd–Kiskorpád út mellett haladt, hanem ráfordult a jákói útra majd miután pár száz métert megtett déli irányba fordult Kis Gyóta felé. Erre azért volt szükség, hogy tudja érinteni a téglaégetőt. A Somssich család tulajdonában lévő téglaégető nem tudjuk, hogy mikor létesült, de a 19. század végén már biztosan megvolt, és a 20. század közepén még létezett. A téglaégető után visszatért a kisvasút az út mellé, Kiskorpádnál pedig csatlakozott a Dombóvár–Gyékényes vasútvonalhoz, amit 1872-ben nyitottak meg.

Sajnos fotóval nem rendelkezünk a pámvádliról, így nem tudjuk azt sem, hogy a lovak, illetve öszvérek milyen szerelvényeket húztak. Más párhuzamok alapján többféle változat is lehetett. Bár hivatalosan személyszállítás nem folyt rajta, visszaemlékezések alapján tudjuk, hogy olykor felkapaszkodtak emberek a kisvasútra. A kisvasút nyomvonalát talán az 1950-es években szedhették fel, 1960-as évek elejéről származó légifotókon egyes helyeken még látni a töltést, de nem mindenhol. A felszedett síneket különféle formákban használták fel Somogysárdon, pár darab a mi birtokunkban is van. Nem tudjuk, hogy milyen széles volt a nyomtáv, más kisvasutak alapján lehetett 600 és 760 milliméter is. A kisvasut.hu oldal szerint 600 milliméter volt.

Írta: Varga Máté
régész, helytörténeti kutató

Tags: DombóvárGyékényesHirsch AlfrédHirsch ImreKiskorpádpámvádliRing LipótRing SamuSomogysárdSomssichSomssich MiklósSörnyeSzövécsSzövécspuszta
ShareShare
Vendégszerző

Vendégszerző

Közlemények, közelgő események

Jelenleg nincs közelgő esemény

Heti top 5

  • Bárdudvarnok

    Bárudvarnok már majdnem egészen Bányáig felújította a kerékpárutat a korábbi Kaposvár-Barcs vasútvonalon

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Középrigóctól Kadarkútig 2007 nyarán

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Szentlászló állomásán járt a Magyar Moszkvics Klub, és érdemes lesz júniusban neked is!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Elmarad Kapostüskeváron a szombati program

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kaposmérőtől Kadarkútig

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Somogyi Vasutak barna full

Somogyország, Somogy megye vasútbarátainak az oldala, 2006 óta.

Kategóriák

  • Ajánló
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Pécs-Gyékényes
    • Somogyszob-Nagyatád
    • Székesveférvár-Gyékényes
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Barcs-Villány
    • Kaposvár-Barcs
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Nagyatád-Barcs
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Hivatkozások

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

  • Kezdőoldal
  • Megszűnt vonalak
  • Kaposvár
  • Jelenlegi vonalak

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében. A weboldal további használatával elfogadod a sütik használatát. Tekintsd meg az Adatkezelési tájékoztatónkat