• Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
kedd, május 13, 2025
  • Login
Somogyi Vasutak
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Somogyi logó
No Result
View All Result
Home Megszűnt vonalak

Balatonszentgyörgy – Sármellék 2008

Somogyi Vasutak by Somogyi Vasutak
2008. július 4.
in Megszűnt vonalak
0
Az állomás. B. szentgyörgy felé visszatekintve

Az állomás. B. szentgyörgy felé visszatekintve

Share on Facebook

A két vasúti fővonalat egykor összekötő (1892. 02. 28-án átadott) Türje – Balatonszentgyörgy helyiérdekű vonal eredetileg 48 km hosszú volt. Kezdőpontját megváltoztatták, az 1968-’69. évek közt megépített új pályaszakasz segítségével a vicinálist Türje helyett Zalabér állomásába kötötték be. (Közben Zalabér is átépült ill. áthelyeződött, felépítettek egy nagyobb – akkor még – csomópontot, melyet Zalabér-Batyknak neveztek el. Türje eredeti állomása hamarosan megszűnt, helyette – nem az eredeti helyen, hanem a településhez kicsivel közelebb – egy megállóhelyet létesítettek.)

Fürdővonat a Zala-hídon. Élén a 2309-es csörgő (készítette: Völgyesi Zsolt, 2008. 06. 30.)
Fürdővonat a Zala-hídon. Élén a 2309-es csörgő (készítette: Völgyesi Zsolt, 2008. 06. 30.)

A vasútvonal azonban 1974-ben az 1968-as (Csanádi György nevével fémjelzett) közlekedéspolitikai koncepció áldozatává vált. Viszont nem kezdőpont és végpont közt szedték fel a pályát: északon a személyforgalommal együtt megmaradt a Zalabér-Batyk és Zalaszentgrót közti 6 km-es vasúti összeköttetés (2007. március 4-től már itt is szünetel a személyszállítás), délen pedig a Sármellék – Balatonszentgyörgy szakaszt katonai okokból és a sármelléki repülőtér kiszolgálása végett hagyták meg akkoriban. Bár a 2000-es évek elején a sármelléki ágon megszűnt az árufuvarozás, s így a szakasz használaton kívülre került, a pálya napjainkig egészben megmaradt.

Ez is érdekelhet

Búcsú a Balatonszentgyörgy – Somogyszob vasútvonaltól

A Csanádi György-féle 1968-as közlekedéspolitikai koncepció

A Zala vasúti hídja Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta közt
A Zala vasúti hídja Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta közt

Ha képzeletben elindulunk Balatonszentgyörgyről a vasút mentén, akkor az állomás végponti oldalán a „sármelléki vonal” eléréséhez Keszthely, Tapolca felé (északnyugati irányba; a pálya jobbra ível) kell kanyarodnunk. A tárgyalt vasútvonal ugyanis nem közvetlenül Balatonszentgyörgyről ágazott ki, hanem az onnan 2-3 km-re található elágazásnál hagyta el az időközben fővonallá minősített (Keszthelyig villamosított) tapolcai vonalat. Megjegyzés: a Keszthelyi felé vezető vasút – s így vele együtt a Sármellék, Türje irányába vezető is – egykor nem a balatonszentgyörgyi állomás végponti, hanem a kezdőponti (Budapest felőli) oldalán ágazott ki, s így a Zala-hídig (az elágazásig) egy a Balatonhoz közelebbi nyomvonalon haladt. Balatonszentgyörgyöt elhagyva a 76-os főút és a mellette haladó Balaton-körüli kerékpárút a fővonal mellé simul. A vasút először jobbra, majd enyhén balra ível. Így érünk el lassan a Zala-hídig, amely már Zala megyében található (kicsivel a híd előtt lépjük át Somogy és Zala megye határát). (A híd mellett néhány 10 méterrel megtalálható a kerékpárút és a 76-os út Zala-hídja is.)

Elágazás: jobbra Keszthely, balra Sármellék
Elágazás: jobbra Keszthely, balra Sármellék

Közvetlenül a híd után már az elágazás következik. Balatonszentgyörgy felől nézve jobbra Keszthely, balra, pontosabban a pálya eddigi irányát nézve inkább egyenesen Sármellék található. (A vonatok közlekedésének iránya miatt az elágazás váltója állandó jelleggel kitérőbe van állítva.) Az elágazás ma már használaton kívüli épülete a pálya délnyugati oldalán áll (443-444-es szelvény). (A vonal szelvényszámozása északon kezdődik, kiindulópontja így valószínűleg Türje, esetleg Zalabér-Batyk állomása.)

A balatonszentgyörgyi elágazás épülete
A balatonszentgyörgyi elágazás épülete

 

Az északnak folytatódó keszthelyi fővonal jobbra ível, a Balatonhoz közeledik. Az elágazástól arrafelé egy-két km-re található Fenékpuszta megállóhely. Nemcsak a vasút, de innen nem messze a közút is elágazik: a 76-as út a sármelléki vasútvonal mellé simulva a mi utunkkal párhuzamosan folytatódik Sármellék, azon túl Zalaegerszeg felé. A fővonallal párhuzamosan pedig a 71-es számú út és a kerékpárút halad tovább Keszthely felé.

Fővonali gyorsvonat halad Fenékpuszta és az elágazás közt (készítette: Gálovics Márk, 2008. 06. 30.)

Fővonali gyorsvonat halad Fenékpuszta és az elágazás közt (készítette: Gálovics Márk, 2008. 06. 30.)

Induljunk hát el az elágazást követően balra ívelő pálya mentén Sármellék felé! 7-8 km áll előttünk a község vasútállomásáig, közbenső megállóhely személyforgalmi szempontból sosem volt. A pályát hézagnélküli kivitelben 48 kg/fm-es sínszálakkal építették át. Néhány kiragadott példa a vágányzatból:

DIÓSGYŐR 1964. M.A. 48
DIÓSGYŐR 1972. M.A. 48ˇ5
DIÓSGYŐR 1980. M.A. 48ˇ5
BANKOWA 1950. 48 3. M.A.
ÓZD 1948. 48. M.A.

A látvány az egész vonalszakaszt tekintve változatos: gazzal ellepett és teljesen tiszta szakaszok váltják egymást a bazaltköves töltésű pályán. (Az eredeti sóderes aljzat sok helyen kilátszik.) A sínek talpfákon fekszenek, jellemzőek a korhadt aljak. A szelvénykövek rendszerint igencsak kopottak. Az útátjárójelzők viszont újak (bár jellemzően csak egy frissen vágott fakaróra vannak feltűzve). (Egyébként a vonal mentén több korábban valamilyen jelzést (figyelmeztetést) adó oszlop áll avagy fekszik kidöntve.) A 76-os főút nagyrészt a vasúthoz közel halad (tőle északra húzódik). A vonalszakaszt fás, bokros terület, még gyakrabban nádas veszi körül (a nyíltvonaltól délre található terület már a Kis-Balaton mocsaras körzetéhez tartozik), de akadnak mezőgazdasági földek is mellette.

A sínek közt haladva láthatjuk, az elágazás körül még oly gazos pálya hamarosan letisztul. Következzen most a vonalszakasz objektumok szerinti leírása a szelvényszámokra felfűzve!

441-442. Kisebb útátjáró.
440-441. Az elágazás fedezőjelzője.
436-437. Az elágazás fedezőjelzőjének előjelzője.
434-435. Kisebb andráskeresztekkel biztosított útátjáró.

Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

430-431. Többszáz méter hosszú jobbos ív kezdődik.
426-427. Szélesebb aszfaltos út átjárója, melyet STOP-tábla és andráskereszt is fedez. Az út a Balaton-felvidéki Nemzeti Park épületéhez vezet.

Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

425-426. Szélesebb híd.

Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

Még ugyanebben a szelvényben egy ritkaságot, egy felhajtóval ellátott nyíltvonali rakodót láthatunk, amely katonai okokból épült a szocializmusban. A rámpa végében egy a „fővonallal” párhuzamos vágány kezdődik. (Mivel később ez csatlakozik a vonalhoz, a megfelelő jelzések (kör alakú fehér mezőben felfelé mutató fekete nyíl) a helyszíni őrzés alatt nem álló, nem biztosított nyíltvonali váltó miatt mindkét oldalról ki lettek helyezve.)

 

1 of 3
- +
Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008
Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008
Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

423-424. Kitérő a párhuzamos vágányból a „fővonal” felé.

Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

422-423. Az átkötés a fővonalba csatlakozik, a párhuzamos vágány hamarosan véget ér. Ezután balos ív kezdődik, amely többszáz méter hosszon folytatódik.
420-421.
 Kisebb híd a balos ívben, zöld korlátokkal.

Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

416-417. Kicsi átjáró. (Még több ilyen is lesz, javarészt az erdőt vagy a nádast kötik össze a főúttal)

(Vissza, Balatonszentgyörgy felé tekintve)

(Vissza, Balatonszentgyörgy felé tekintve)

412-413. Újabb, az előzőhöz hasonló híd.

Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

406-407. Kicsi átjáró.
401-102. Újabb híd fából készült korlátokkal. Rögtön utána egy használaton kívül helyezett, „félredobott” betonhidat láthatunk.

Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008 Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

400-as szelvénykőnél: aprócska áteresz.
395-396. Kisebb útátjáró, környezetében fakitermelés nyomai láthatóak. Közben Sármellék község a távolban jobboldalt már megjelenik előttünk.
375-376. Újabb híd zöld korlátokkal.

Tájkép a nyíltvonalról. Jobboldalt egy korábban valamilyen figyelmeztetést adó oszlop

Tájkép a nyíltvonalról. Jobboldalt egy korábban valamilyen figyelmeztetést adó oszlop

Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

373-374. Innentől már betonaljas a pálya. Ebben a szelvényben található Sármellék állomás néhai bejárati (kétfogalmú) alak-előjelzője. Mára csak egy rozsdás oszlop maradt belőle. Ennek megfelelően használaton kívüli vonóvezeték-tartók sora nyúlik el Sármellék felé a pálya mentén. Jobbos ív kezdődik, amely egészen az állomás déli váltókörzetének kezdetéig tart (a vasútvonal itt északnak fordul az eddigi nyugati irány helyett).

Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

Néhányszáz métert továbbhaladva a bejárati jelző maradványait is megtaláljuk (még előtte egy Á betűs (megállás helyét jelző) tábla mellett is elhaladunk, melyet a közelgő biztosítatlan útátjáró miatt helyeztek ki). A főjelzőn található kar már nem áll vízszintes „Megállj” állásban, helyette lekonyult. Leszedték róla ugyanis a szétcsappantó szerkezetet, amely a kart a vonóvezeték elszakadása esetén is „Megállj!” állásban tartja. Nem sokkal utána (még mindig jobbos ívben) 10 km/h-s sebességkorlátozásra felszólító lassújel előjelzője tűnik fel, közvetlenül ezután pedig már egy sármelléki utcát (Dózsa György u., itt délnek fordulva érhetjük el a repülőteret) keresztezünk (369-370-es szelvény). Az átjárót ma már csak andráskeresztek biztosítják (igaz, a gyalogos átkelő máig a helyén van). Korábban ezt csapórudas sorompóval oldották meg, ugyanis a keresztező út és vasút délnyugati sarkában ma is ott áll az egykori 17-es számú őrház. Ez az épület nem a klasszikus HÉV-őrház formát tükrözi, valamelyest átalakított. Minden bizonnyal magántulajdonban van. Ellenben a 17-es szám ma is leolvasható a faláról.

Volt bejárati előjelző, lassújel-előjelző, útátjáró és annak néhai őrháza az állomás előtti jobbos ívben
Volt bejárati előjelző, lassújel-előjelző, útátjáró és annak néhai őrháza az állomás előtti jobbos ívben
Sármellék
Sármellék

Az átjáró után a vonal bevágásban fut. A jobbos ív folytatódik, közben a sárga téglalapon fekete V-betűs lassújel-tábla mellett is elhaladunk. Bár a lassújelek kifejezésének tekintetében az F. 1. számú jelzési utasítás időközben megváltozott, itt még megmaradt a régi ábrázat (annak ellenére, hogy az útátjárójelzőket pl. lecserélték). Feloldójelet már nem találunk: a sármelléki vasútállomás teljes területén 10 km/h a megengedett maximális sebesség.

Az ív végén Sármellék állomás déli váltókörzete található. (Ha a legdélebbi váltó előtt megállunk, s vetünk egy pillantást vissza, Balatonszentgyörgy felé is, akkor láthatunk egy kör alakú, korábban valószínűleg sárga közepű „Fékezést megkezdeni!” táblát, mely a járhatatlan pályaszakaszok vörös táblájának előjelzője.) A 365-366-os szelvényben kezdődő, majd fél kilométer hosszú négy vágányos állomás pontos felépítése a mellékelt ábrán látható. A váltók mind helyszíni állításúak.

Elértük az állomás déli szélét, a néhai 2-es váltó

Elértük az állomás déli szélét, a néhai 2-es váltó

A repülőtér felé vezető vágány az állomás Balatonszentgyörgy felőli oldalán délnyugati irányba ágazik ki. Innen elindulva szinte lehetetlen volna követni, benőtte a bozót (bár az látható, hogy mellette egy másik (csonka) sínpár is húzódik, mely délebbre becsatlakozik a már említettbe). A múltról a bokrok közül kimagasodó lámpaoszlop árulkodik.

Az állomás két legdélebbi váltója B. szentgyörgy felé visszatekintve. Jobbra a repülőtéri iparvágány

Az állomás két legdélebbi váltója B. szentgyörgy felé visszatekintve. Jobbra a repülőtéri iparvágány
A IV-III. vágány közös váltója a déli oldalon (B. szentgyörgy felé visszapillantva)
A IV-III. vágány közös váltója a déli oldalon (B. szentgyörgy felé visszapillantva)

Az állomás II. vágánya az átmenő fővágány, az elsőt pedig vágányzáró sorompókkal elzárt rakodóként használták. Utóbbi mellett – a teljes vágányzat keleti oldalán – található a ma is meglévő rakodótér (magas rámpa és alacsony betonozott terület is segítette az áruforgalmat) és ettől kicsivel északabbra a lakott felvételi épület. Az állomás területén a vágányok közt feltűnnek régebbi, vékonyabb sínszálak is (pl. Resicza 1917. M.A.).

Balatonszentgyörgy - Sármellék 2008

Az állomásépület HÉV-szabványtervek szerint épült, III. osztályú. A földszint vasút felőli oldala be van zárva, az emeleten viszont lakás található. A „Sármellék” felirat ma is olvasható az épületen. Az egyik lenti ablakban egy meggyűrődött A4-es papírlap hívja fel a fuvaroztatni vágyók figyelmét a következő tényre:

ÁRUFUVAROZÁS MEGSZŰNT!

LEGKÖZELEBBI ÁRUFUVAROZÁSRA
MEGNYITOTT ÁLLOMÁS

BALATONSZENTGYÖRGY
TEL: 85-377-076

Az állomás egyébként meglepően jó állapotban van. Nem lepték el burjánzó gizgazok, egy-egy forgalomban lévő mellékvonali állomás is megirigyelhetné, környezete szép és rendezett, virágokkal beültetett. Jobboldalt (a pálya keleti oldalán), a felvételi épület mögött parkoló található, közvetlenül mellette pedig a 76-os sz. főút húzódik. Mivel balra, azaz a nyugati oldalon (az állomás erről az oldalról kisebb féloldalas bevágásban terül el) is utca (Petőfi Sándor u.) található, a település valósággal körülöleli forgalom nélküli vasútállomását.

 

1 of 5
- +
A felvételi épület utca felőli oldala
Az állomás. B. szentgyörgy felé visszatekintve
Az állomás északi végén lévő átjáróból a vágányokra visszatekintve
Száz méter, és véget ér a vágány
A földkúp környékéről az állomás felé visszatekintve

Az északi váltókörzet után a vasút a Felszabadulás utcát szeli át. Valaha itt is csapórudas sorompó volt, mára csak az andráskereszt maradt. Innentől már mindössze kb. száz-százötven méteren folytatódnak csak a sínek. A megmaradt szakaszt földkúp zárja le, mely körül a növényzet kezdi visszahódítani, ami az övé volt.

Írta:

  • Dávidházi Bálint

Közreműködött:

  • Csuka Barna
  • Gálovics Márk
Tags: BalatonszentgyörgySármellék
ShareShare
Somogyi Vasutak

Somogyi Vasutak

Közlemények, közelgő események

Jelenleg nincs közelgő esemény

Heti top 5

  • almamellék, zselic, somogy, baranya

    Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Utoljára személyvonattal Sellye és Villány közt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Visszatért a somogyivasutak.hu!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kis- és nagyvasúti maradványok Simongát közelében

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Somogyi Vasutak barna full

Somogyország, Somogy megye vasútbarátainak az oldala, 2006 óta.

Kategóriák

  • Ajánló
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Pécs-Gyékényes
    • Somogyszob-Nagyatád
    • Székesveférvár-Gyékényes
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Barcs-Villány
    • Kaposvár-Barcs
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Nagyatád-Barcs
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Hivatkozások

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

  • Kezdőoldal
  • Megszűnt vonalak
  • Kaposvár
  • Jelenlegi vonalak

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében. A weboldal további használatával elfogadod a sütik használatát. Tekintsd meg az Adatkezelési tájékoztatónkat