Almamellék a Zselic dombjai közt található kisközség, az 1950-es évekbeli közigazgatási reform következtében az egykori szigetvári járás nagyrészével együtt ma már nem Somogy, hanem Baranya megye része. 1899-ben építették meg, majd 1900-ban helyezték üzembe a Zselic dombjai közt kanyargó Kaposvár-Szigetvár normálnyomtávú vasútvonalat, mely Almamelléket is érintette. Hamarosan a vasút más formája is megvalósult itt: 1901-ben 600 mm-es nyomközű kisvasutat építettek. Bár a MÁV Kaposvár-Szigetvár vonalát 1976-ban a Csanádi-féle közlekedéspolitikai koncepció keretei közt bezárták, a kisvasút válságaiból kilábalva mára már 30 éve elszigetelten működik. A hivatalosan utolsó üzemnap, 1976. december 31. után is akadt azért némi élet a nagyvasúton, mivel ’77-ben pont itt, Almamelléken forgatták a Kihajolni veszélyes című filmet, melyben eredeti fényében láthatjuk az egykori MÁV állomást. Szerepelt benne a kisvasút is, mely ma is a 600 mm-es nyomközű kisvasutak egyik magyarországi képviselője.
A kisvasutat ma a 67-es főútról, a Szentlászló község Szigetvár felőli végében lévő almamelléki elágazásról érhetjük el. Ha innen érkezünk, néhány kilométer után beérünk a faluba, melyen át kell haladni, s hamarosan feltűnik jobboldalt az egykori MÁV-vonal 2001-re gyönyörűen felújított másodosztályú szabványépülete. Bár a ’90-es években még romos állapotú volt, buja növényzet vette körbe, ma már múzeum található benne, a környezet pedig rendezett, a képek magukért beszélnek.
A kisvasúti napra egyébként nagyon sokan jöttek, egy kis apró szünetet leszámítva az időjárás is megkegyelmezett az alkalomnak. Bár a tömeg nem egy helyre koncentrálódott, az almamelléki végállomáson fent, az út mellett álló autók sokasága azért következtetni engedett az ide látogatók számára.
Az egykori almamelléki állomás három nagyvasúti vágányának helyén található füves, zöld terület mellett a kisvasutat láthatjuk. Egy deltavágányt találunk itt, melynek a felvételi épület fekvésére merőlegesen elágazó szárnya vezet Lukafa, Sasrét felé. A fából készült vonatvárót kétirányban elkerülő vágányok a vonatok indulási helyei, az épülettel és a vonatváróval párhuzamos vágányon pedig a mozdonyok szoktak körüljárni. Ha a helyszínt csak elképzelni próbáljuk: Almamellék község (melynek irányából általában az ide látogatók érkeznek) a déli oldalon található (Szigetvár irányában). Ezen az oldalon van pl. a régi nagyvasúti raktár. A túloldal tehát az északi irány, Kaposvár iránya, ahol pl. egy kis játszóteret találunk. Ezen az oldalon pihent még félreállítva egy rövidke mellékvágányon a kisvasúti nap alkalmával egy tehervagonból kialakított személykocsi, vele egy kis bányamozdony. A vágányhálózat az előbb leírtnál kicsivel azért bonyolultabb: a delta Almamellék község felőli sarkában egy angolváltót is felfedezhetünk.
Kicsivel délután fél három után megérkezett az egyik vonat Sasrétről (videó), melyre jegyvásárlás után mi is felszálltunk
Az Almamelléki Erdei Kisvasút napján két szerelvény szolgálta az utasokat. A vonatok összeállítása a következő volt: C50-es mozdony, egy darab nyitott, Maszolaj teherkocsiból átalakított személykocsi és egy darab zárt személykocsi (ezek az ún. Dunakeszi-kocsik voltak). Íme a második vonat, amely az elsőnek érkezett szerelvény mozdonyának körüljárása után érkezett meg…
.

Indulás Almamellékről, irány Sasrét!
Közvetlenül Almamellék után a kisvasút egy tó mentén erősen kanyarog, s az így képződő kerékcsikorgásból messziről lehetett hallani a vonatot. A kanyarodás közben egy régi teherkocsikkal teli vágányra lettünk figyelmesek, amely az egykori terecsenyi kisvasúti vonal megmaradt szakasza volt (1984-ben bontották el). A teherszállítás egyébként a kilencvenes évek elején megszűnt, a kisvasút léte ma a turizmusra épül. A almamelléki ÁEV-nek két ága van, az 5. kilométernél ágazik el a vonal Sasrét és Lukafa felé. Sasrétre van csak menetrend szerinti személyforgalom, a lukafai ágat legfeljebb különvonatok használják.
Lukafai elágazás, majd nemsokára érkezés Sasrétre. A visszafelé tartó vonatra már nem itt, hanem egy kis gyaloglás beiktatásával a Sasréti erdei iskola megállóhelyén szálltunk fel.


Főleg Sasréten várták a programok az ide látogatókat. Ez a Sasréti erdei iskola megállóhelye, ahol a vissza, Almamellék felé tartó vonatra felszálltunk.
A mozdonyunk éppen nem fért el körüljáráskor, mikor a szerelvény másik felére kellett volna ráállnia. Felmentőseregként megérkezett a következő vonat, amely hátratolta a szerelvényt, amivel mi érkeztünk. Az akció alatt a körüljáró C50-es kicsit visszatolatott, majd mikor a segítségnyújtás révén elfért, a helyére állt. Ezután a másik vonat is begurult a végállomásra.
Az előbb az indulási helyére állt szerelvény már újra indulásra készült. Néhány kép következik a vonatokról az almamelléki deltában…
A régi almamelléki felvételi épületben található múzeum is fogadta a látogatókat.
Közben újra elrobogott az egyik vonat Sasrét felé (videó), a másik szerelvény mozdonya pedig hamarosan körüljárt. Ennek a vonatnak az elindulása után aznapra mi is búcsút intettünk Almamelléknek.
Írta: Dávidházi Bálint
Közreműködött: Dávidházi Tibor