• Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
kedd, május 13, 2025
  • Login
Somogyi Vasutak
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Somogyi logó
No Result
View All Result
Home Jelenlegi vonalak Dombóvár-Gyékényes

Egy megszűnt téglagyár iparvasútja – Kaposmérő

Somogyi Vasutak by Somogyi Vasutak
2008. március 4.
in Dombóvár-Gyékényes
0
Útátjáró sínekkel a gyár területén. A szemben folytatódó földúton szépen sorban megvannak a betonaljak a földben

Útátjáró sínekkel a gyár területén. A szemben folytatódó földúton szépen sorban megvannak a betonaljak a földben

Share on Facebook

Rotter Bernát és fia 1904-ben építtetett – akkor modernnek számító – gőztéglagyárat Kaposmérő északi részén, a Dombóvár – Gyékényes vasútvonal helyi állomása mellett. A téglagyár egészen az 1990-es évek végéig üzemelt. A szocializmus idején természetesen állami tulajdonban, a Somogy-Zala megyei Tégla- és Cserépipari Vállalat kezében volt. Mellette jelentős területről termelték ki az agyagot, ám a ’90-es évek elejére – a gyár ekkor már magánkézbe került – a helyi alapanyag nem minősült megfelelőnek. Így Simonfáról hoztak agyagot a kaposmérői téglagyár kiszolgálására. A gazdaságtalanná váló termelés miatt azonban bezárták a létesítményt. Körülbelül egy évtizede történt, a gyár azonban azóta teljesen lepusztult.

A téglagyár két fronton állt kapcsolatban a vasúttal. Egyrészt rendelkezett egy rövid, Kaposmérő vasútállomásból kiágazó iparvágánnyal, melyen egykor szinte mindennap rakodtak, ezen keresztül juthatott el máshová a kaposmérői tégla, így kapott a gyár szenet. A vágány most is megvan, de ráférne egy kis takarítás. A mellette lévő rámpát csak később, 1977-ben létesítették azért, hogy a téglagyár az akkortájt munkába állított targoncákkal végezhesse a késztermék vagonokba rakodását. Másrészt saját 600 mm-es nyomtávú iparvasúti hálózata volt, melyen eleinte állati erővel, később gépi segítséggel tologatták a kicsiny csilléket. A gyárban az 1960-as évekig három ló dolgozott: ebből egy egy kút szivattyúját hajtotta, a másik kettő pedig egyéb – így pl. vontatási – feladatokat látott el. A kisvasúti vágányhálózatot a szocializmus évtizedeiben felújították.

Ez is érdekelhet

A Csanádi György-féle 1968-as közlekedéspolitikai koncepció

A Kaposmérő-Középrigóc vonal objektumai és állapota, 1979

 

1 of 5
- +
Bede András két képe a kisvasútról, a gyár életének végéből (1997.10.28.)
Bede András két képe a kisvasútról, a gyár életének végéből (1997.10.28.)
A gyár látképe a település felől
A gyár látképe a település felől
A gyár látképe a vasút felől. Bár a képen nem látszik, a rámpa mellett a hozzánk közelebbi oldalon ott a nagyvasúti iparvágány is

Hogy mi maradt mára az egész kis kiterjedt hálózatból? Röviden-tömören: nem sok. Vasúti jármű egyáltalán nincs. Az égetőkemencével párhuzamosan azért valószínűleg több tíz méter sín megmaradt.

 

1 of 4
- +
Az égetőkemence végénél a földből kilógó sínszál és egy félredobott betonalj
Az égetőkemence végénél a földből kilógó sínszál és egy félredobott betonalj
Az égetőkemence a nagyvasúti raktérről nézve, illetve annak belseje
Az égetőkemence a nagyvasúti raktérről nézve, illetve annak belseje

Ezen kívül csak olyan helyen hagyták ott a vasat, ahonnan nehéz volt kiszedni: az égetőkemence mindegyik oldalán találni a betonban egy-egy ilyen egy-két méteres vágányszakaszt.

 

1 of 2
- +
Betonnal körülvett megmaradt vágányszakaszok a kemence keleti és nyugati felén
Betonnal körülvett megmaradt vágányszakaszok a kemence keleti és nyugati felén

Még egy helyen találkozhatunk sínekkel: ha a település (Kaposmérő, Gyár utca) felől érkezünk a gyárba, egy útátjáróban megmaradt szintén egy-két méteres pályaszakaszt is keresztezünk.

Útátjáró sínekkel a gyár területén. A szemben folytatódó földúton szépen sorban megvannak a betonaljak a földben
Útátjáró sínekkel a gyár területén. A szemben folytatódó földúton szépen sorban megvannak a betonaljak a földben

Néhány éve egy kupacban igen sok sínszálat lehetett látni a gyártól keletre található nagy agyagbánya mellett, de ezek eltűntek. A hatalmas bányagödörben jelenleg a mocsártól a szeméthegyekig mindent meg lehet találni, s ha jobban megvizslatjuk a helyszínt, több helyen is bukkanhatunk jól kivehető iparvasúti nyomvonal-szakaszokra. Sorban lerakott nagyvasúti talpfák, beljebb szintén rendszerben elhelyezett aprócska betonaljak árulkodnak a múltról a lápos-bozótos földterületek között. Ennél a bányagödörnél jóval kisebb területen és mélységben, de a gyár túloldalán, azaz a nyugati felén is bányásztak egykor agyagot.

A rámpa a falu felől, a vasút felé nézve. A háttérben Kaposmérő vasútállomásának I-es váltókezelői tornya látható, közte és a téglagyári iparvágány közt hagyta el egykor az állomást a megszűnt barcsi vasútvonal. A vasutasok ma is a téglagyár területén keresztül tudnak autóval eljutni ehhez a váltókezelői toronyhoz
A rámpa a falu felől, a vasút felé nézve. A háttérben Kaposmérő vasútállomásának I-es váltókezelői tornya látható, közte és a téglagyári iparvágány közt hagyta el egykor az állomást a megszűnt barcsi vasútvonal. A vasutasok ma is a téglagyár területén keresztül tudnak autóval eljutni ehhez a váltókezelői toronyhoz

A rámpa a falu felől, a vasút felé nézve. A háttérben Kaposmérő vasútállomásának I-es váltókezelői tornya látható, közte és a téglagyári iparvágány közt hagyta el egykor az állomást a megszűnt barcsi vasútvonal. A vasutasok ma is a téglagyár területén keresztül tudnak autóval eljutni ehhez a váltókezelői toronyhoz

 

1 of 2
- +

Épületek a kemencéktől keletre: előbbiben formázták egykor a téglákat (ez áll a településhez közelebb, azaz délebbre), az íves fehér építmény pedig tárolóként szolgált (itt helyezték el pl. az iparvasúton vontatási célokat szolgáló kistraktorokat)

Az utóbb bemutatott létesítményeken kívül a gyár természetesen még több épülettel is rendelkezik, rendelkezett. Így például létezik a vasútvonalhoz közel található, a gyár közvetlen területétől keletre lévő fehér, lapostetős egykori üzemi konyha és irodahelyiség, a gyár déli oldalán (a gyárba vezető közút mellett) elhelyezkedő kicsi, fehér transzformátorház vagy a nyugatra található szolgálati lakások (ezek ma is használatban vannak). Ne feledkezzünk meg még a téglagyárak elengedhetetlen tartozékairól: a szárítókról, melyekből, vagy inkább melyek romjaiból mind a gyár délnyugati, délkeleti és északi peremén is lehet találni.

Szárítók, tárolók a gyár területén. Az utóbbi építmény csak néhány hónapja omlott össze

Utólagos kiegészítés 2009 februárjára már a megaradt kisvasúti sínek is eltűntek a helyükről. Azt, hogy legális vagy illegális bontás történt-e, sajnos nem tudjuk.
2009 áprilisában a gyár bontását is megkezdték: a kemence-épület tetejét (és részben felső szintjét) ekkor elbontották.
2009 novemberében felszedték a téglagyár nagyvasúti iparvágányát.

Dávidházi Bálint

Tags: KaposmérőRotter BernátSimonfa
ShareShare
Somogyi Vasutak

Somogyi Vasutak

Közlemények, közelgő események

Jelenleg nincs közelgő esemény

Heti top 5

  • almamellék, zselic, somogy, baranya

    Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Utoljára személyvonattal Sellye és Villány közt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Visszatért a somogyivasutak.hu!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kis- és nagyvasúti maradványok Simongát közelében

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Somogyi Vasutak barna full

Somogyország, Somogy megye vasútbarátainak az oldala, 2006 óta.

Kategóriák

  • Ajánló
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Pécs-Gyékényes
    • Somogyszob-Nagyatád
    • Székesveférvár-Gyékényes
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Barcs-Villány
    • Kaposvár-Barcs
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Nagyatád-Barcs
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Hivatkozások

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

  • Kezdőoldal
  • Megszűnt vonalak
  • Kaposvár
  • Jelenlegi vonalak

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében. A weboldal további használatával elfogadod a sütik használatát. Tekintsd meg az Adatkezelési tájékoztatónkat