• Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
kedd, május 13, 2025
  • Login
Somogyi Vasutak
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Somogyi logó
No Result
View All Result
Home Megszűnt vonalak Kaposvár-Barcs

Homokszentgyörgy kisvasútjának története

Somogyi Vasutak by Somogyi Vasutak
2009. július 20.
in Kaposvár-Barcs, Megszűnt vonalak
0
Homokszentgyörgy

Fotó: Vámosi Péter

Share on Facebook

Az Uglyai Faipar Rt. 1942-ben épített 600 mm-es nyomközű iparvasutat Homokszentgyörgytől Dénesmajoron és Szélestó-erdőn át Cukortópusztáig, hogy azzal a gróf Széchenyi Margit és Móric tulajdonában volt erdőségek kitermelt faanyagát el tudják szállítani. A kisvasút kb. 4,5-5 km hosszú (összesen 5734 vfm-es) volt, 7-9 kg/fm-es sínszálakból épült. A vonal a Kaposvár – Barcs vasútvonal homokszentgyörgyi megálló-rakodóhelyéről indult, onnan – rövid szakaszon a MÁV-pályával párhuzamosan – északi, később nyugati, északnyugati irányba haladt (részben uradalmi utak mentén, részben uradalmi területeken kanyargott).

„A vonal a MÁV megálló-rakodóhely területét elhagyva, az uradalmi dűlőút mellé fordul és mintegy 500 m. hosszban, annak jobboldalán észak felé vezet. Utóbbi út keresztezése után nyugati, majd északi irányba fordulva a 10/11. szelv. között gr. Széchenyi Mór uradalmának területére lép. Ezen, – részben uradalmi utak mentén, részben uradalmi földeken – bal, illetve jobbirányú ívekkel ismételten irányt változtatva, – nagyjából északi irányba halad, a 49. szelvénynél éri el a kitermelendő erdőt és annak szélét követve az 50+66 szelv.-nél ér véget. A vasút végső szakasza ideiglenes munkapálya jellegű, mely az erdőkitermelésnek megfelelően áthelyezhető, illetve meghosszabbítható.”

Ez is érdekelhet

A Kaposmérő-Középrigóc vonal objektumai és állapota, 1979

Kadarkút néhai iparvasútjai

Egy 1943-as jegyzőkönyvből

A kisvasút Homokszentgyörgy megálló-rakodóhelyre való bevezetésének helyszínrajza
A kisvasút Homokszentgyörgy megálló-rakodóhelyre való bevezetésének helyszínrajza

Mozdonyszín Homokszentgyörgyön épült. Mindössze 4 db kitérő került beépítésre Homokszentgyörgyön és Cukortópusztán. „Mozdonyként a kezdettől 1943-ig egy Orenstein és Koppel gyártmányú MD-2 típusú dízel dolgozott, amelyre házilag készített bódé került. 1943-tól egy 25 HP-s (lóerős) iker kétcsatlós gőzös üzemelt. Mindkét mozdony esetében lóvontatású üzem is létezett időszakosan, szükség szerint.” (KBK-Füzetek XXXV-XXXVI., Marton Zsolt: A Homokszentgyörgyi Kisvasút)

A kisvasút, mint az erdőbirtokok tartozéka, 1945-ben a földreform keretei közt kincstári tulajdon lett. Háborús rombolás nem érte. 1947. január 3-tól elvileg Magyar Állami Erdőgazdasági Üzemek (Mállerd) kezelésébe került, ám a történet nem volt ilyen egyszerű: 1948. február 13-án a volt tulajdonosok és a vasutat átvenni szándékozó Mállerd, illetve a helyiek képviselői és egyéb szervezetek összeültek, hogy rendezzék a vasút tulajdonjogát. A Mállerd igényt tartott a vasútra, mert állításuk szerint szükségük volt rá a kitermelendő fa szállításához, az Uglyai Faipar Rt. viszont nem akarta odaadni vasútját: arra hivatkoztak, hogy már nincs is mit kitermelni onnan, a vasút csak részben épült az erdőtulajdonosok területén, saját költségükön létesítették, s hogy az ideiglenes jelleggel épült vonalat joguk van fölszedni és a síneket elszállítani. A Dénesmajorban frissen földhöz jutottak képviseletében megszólaló frissen megalakult Homokszentgyörgyi Földmíves Szövetkezet azonban azt szerette volna elérni, hogy a vasút tovább működjön, s tulajdonosa lehetőséget biztosítson a szállításra a dénesmajoriaknak. Ezt a Mállerd vállalta. Az Országos és a Megyei Földhivatal úgy találta, hogy a földreformban a vasút is érintett, így annak állami tulajdonba, a Mállerd kezelésébe kell kerülnie.

Az 1948. február 13-i bejárás alkalmával a helyszínen megállapították, hogy az akkor használaton kívüli vasút üzemképtelen. A meglévő jármű- és eszközállományról leltárt is készítettek. Ebből tudhatjuk, hogy a kisvasút gördülőállományát ekkor a következők jelentették: 1 db 25 lóerős, iker kétcsatlós gőzmozdony (600 literes víztartállyal), 14 db favázas forgózsámolyos szállítókocsi, 4 db vasvázas forgózsámolyos szállítókocsi, 3 db használhatatlan rossz kocsi, 1 db pályakocsi (kifogásolhatatlan állapotban szinte semmi sem volt, sok volt a kisebb hiba a járműveken).

Ezt követően már nem valószínű, hogy használták volna a vasutat. 1950. július 3-án a Kaposvári Gazdasági Vasutak Vállalat kezelésébe került. 1950 végén a Homokszentgyörgy MÁV megálló-rakodóhelyen lévő iparvasúti sínmezők felbontására is utasítást adtak. A kisvasút az ezt követő egy-két évben történelemmé vált.

Felhasznált irodalom:

  • KBK-Füzetek XXXV-XXXVI., Marton Zsolt: A Homokszentgyörgyi Kisvasút
  • a MÁV Központi Irattár ide vonatkozó dokumentumai

Végezetül szeretnénk elnézést kérni a szűkszavúság és az esetleges képzavarok miatt. Kevés forrásunk is sokmindenről eltérően nyilatkozik, még a pontos építési és felszámolási időpont sem tisztázott. A történet kapcsán is több egymásnak ellentmondó információra akadtunk.

Tags: CukortópusztaDénesmajorgróf SzéchenyiHomokszentgyörgyiparvasútSzélestó-erdő
ShareShare
Somogyi Vasutak

Somogyi Vasutak

Közlemények, közelgő események

Jelenleg nincs közelgő esemény

Heti top 5

  • almamellék, zselic, somogy, baranya

    Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Utoljára személyvonattal Sellye és Villány közt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Visszatért a somogyivasutak.hu!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kis- és nagyvasúti maradványok Simongát közelében

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Somogyi Vasutak barna full

Somogyország, Somogy megye vasútbarátainak az oldala, 2006 óta.

Kategóriák

  • Ajánló
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Pécs-Gyékényes
    • Somogyszob-Nagyatád
    • Székesveférvár-Gyékényes
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Barcs-Villány
    • Kaposvár-Barcs
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Nagyatád-Barcs
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Hivatkozások

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

  • Kezdőoldal
  • Megszűnt vonalak
  • Kaposvár
  • Jelenlegi vonalak

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében. A weboldal további használatával elfogadod a sütik használatát. Tekintsd meg az Adatkezelési tájékoztatónkat