Kadarkút állomásának a tulajdonosaként évek óta vágytam olyan jegyekre, amelyek egyértelműen a településről származnak.
Idén tavasszal jött el végül az időpont, amikor pont forgatni voltunk a „Kaposvár-Barcs 120” film miatt Somogyban, és este üzenetet kapott a KDRKT oldal. Papp József, egykori vasúti felvigyázó lánya, Zsuzsanna keresett meg minket azzal, hogy lenne több jegye is, 1973-74-ből. Szerencsére már április elsején túl voltunk, tehát nem valamely ismerősünk akart megtréfálni. Gyorsan egyeztettünk ezért másnapra egy időpontot, hogy átvehessük ezeket a számunkra oly becses emlékeket. Hét darab tikett került végül elő, és hozzánk, amellyel egyből hazánk egyik legnagyobb kéregjegy és hasonló közlekedési papírrelikvia gyűjtőjéhez, Szegedi Péterhez fordultunk, hogy segítsen eligazodni abban, hogy mégis mivel is gazdagodtunk. Az alábbiakat tudtuk meg tőle:
„Övezetek ebben az időben: 5, 10, 15, 20, 27, 30, 40, 50 km voltak, (eddig bárcajegy, vagy ha nem volt, akkor reformjegy), 60-tól felfelé kéregjegy. Különösebben ezek a jegyek nem ritkaságok, mármint az alapanyag, a korszaknak megfelelő kivitel. Ami viszont jó: mindhárom pénztárból van jegy: 01, 02 és 03, jól kivehetőek a gumi bélyegzők lenyomatain. Viszont a fém bélyegzők még régebbiek abból az időből, amikor a pénztárakat még nem számmal, hanem betűvel jelölték, így azok lenyomatain még A, B és C szerepel. Szerintem jó eséllyel nem is volt több pénztár Kadarkúton. A betűjelről számjelölésre váltás valamikor a ’60-as évek végén / ’70-es évek elején lehetett a vasúti pénztáraknál, a pontos dátumot nem ismerem.”
Anélkül, hogy elárultuk volna, hogy pontosan melyik településen vettük át Zsuzsától, Péter még ennyit fűzött hozzá a jegyekhez:
„15 km-es övezetbe Kadarkúttól nézve egyébként pont Bárdudvarnok esik (14 km), vagy másik irányba Homokszentgyörgy (szintén 14 km). Az egyetlen 30 km-es jegy csak Kaposvárra lehetett jó (29 km). A másik irányban semmi nem esett a 30-as övezetbe. Szulok és Aranyospuszta 27 km-es övezet (nem volt 25-ös, 27-es volt helyette), viszont Középrigóc már 40-es. Ahogy azt meg már ismertettem: 60 km alatt alapvetően nem készült kéregjegy a MÁV-nál, kivételek persze vannak.”
Nos, nagyon is ráhibázott Szegedi úr a történet lényegére! Pappék Bárdudvarnokon laktak, és Zsuzsa akkori udvarlója/első szerelme volt kadarkúti, ő vásárolta a jegyeket, és ezért is került ennyi és ilyen mértékű megőrzésre. A jegyekkel együtt pedig megkaptuk két gyermekkori arcképes igazolványát is, az 50-és évek végéről és a 60-as évek közepéről.
Most már mindez, – a papa igazolványával együtt – a mi vonali gyűjteményünket gazdagítja, amit ezúton is köszönünk!