2025 pünkösd szombatján újra megrendezésre került a dalmandi vasútbarát nap, immár a harmadik az állomás felújítási ideje alatt.
A programban délelőtt a gyermekeknek két ugrálóvár állt rendelkezésre az állomás épülete előtt. Ők a szülőkkel együtt megtekinthették az állomás új létesítményeit.

Az épület mellett megépült a déli nyári váróterem és elkészült – a már meglévő normál nyomtávolságú pálya mellett – a 760 mm nyomtávolságú vasútból 12 m pálya, egy Jah pályakocsi leendő elhelyezésére.

A forgalmi irodában és a II-III. osztályú váróterem is új térképekkel és plakátokkal, menetrendi kivonatokkal és menetrend gyűjteménnyel bővült.

Közös ebéd után a rendezvényt a mindenben támogató önkormányzat adott helyet a szokásos vasúttörténeti előadás sorozat megtartásához. A mintegy 40 fő résztvevőt Dr. Stammné Juhász Luca polgármester köszöntötte.
Először Turi József, közlekedésmérnök, a MÁV Zrt. Integrált rendszer és folyamatmenedzsment vezetője tartott előadást „Szigorúan ellenőrzött vonatok, avagy azok a jó dalmandi vasutasok” címmel. Előadásában a Vasúti szaknaptár, az Almanach, a Magyar Királyi Államvasutak rendeleteiből, majd a Magyar Államvasutak irataiból mintegy 37 fő, Dalmandon szolgáló vasutas életútját idézte fel, a jelenlévők nagy örömére, hiszen a vasutas generációk hatása a községre a mai napig megvan.
A második előadást Vincze László DLA, építészmérnök, a Széchenyi Művészeti Akadémia rendes tagja tartotta „A vasút építészete” címmel. Előadása összefoglalta a vasúti típusépületek kialakításának összefüggés rendszerét, kiemelten a HÉV típustervek „növekvő ház” kialakítását. Az előadás többi részében előremutató, jó törekvéseket mutatott be a megszüntetett vasútvonalak helyén épülő kerékpárutak speciális ötleteitől, a Parenzana kerékpárút (Trieszt-Porec), és a CSZ Revnice raktárépület és rámpa működő állomási környezetben történő újrahasznosításáról.
A harmadik előadást az állomási házigazda, Pálmai Ödön villamosmérnök tartotta. Előadása az örök kérdést (Mi lett volna ha…?) boncolgatta, a „A Dalmand környéki soha meg nem épült vasutak” címmel. Társadalmi, gazdasági összefüggés-rendszerben vizsgálta a vasútfejlesztések során, a környéken tervezett és meg nem épült vasútvonalak hatás-lehetőségeit és levezette a fejlesztések meg nem történtének okait és hatásmátrixát 1848-tól egészen a 2025. évig.

Az előadásokat a kitartó érdeklődők végig figyelemmel kísérték, és utána sok-sok kérdés merült fel az előadók felé, melyek megválaszolása után az önkormányzat a közönséget vendégül látta helyi süteményekkel és italokkal.
A nyitott nap sikere arra buzdítja a rendezőket, hogy a programok a következő években is folytatódjanak.
Írta: Pálmai Ödön
Szentlászló állomásán járt a Magyar Moszkvics Klub, és érdemes lesz júniusban neked is!