2025 utolsó negyedévében megkezdődhetnek a Balaton déli partján is 11 vasútállomás felújítása, írja a vg.hu.
Nyilvánvaló, hogy óvatosan érdemes kezelni azért ezt az értesülést. Mindenesetre a terv az, hogy 2027-ben közel év végéig is eltarthatnak majd a munkálatok, melyek során megújulnak az állomásaink.
Ahogy írják:
„A beruházások tartalmazzák az akadálymentesítést, az energetikai korszerűsítést, a környezetrendezést, P+R és K+R építését, kerékpártárolók telepítését és az utastájékoztatás korszerűsítését.”
Az érintett somogyi állomások: Balatonaliga, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Zamárdi, Szántód, Balatonföldvár, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár és Bélatelep.
Nézzük is sorjában, a Fortepan archívumát segítségül hívva, milyenek is lehetnének újra kinézetre az állomásaink, és mit érdemes tudni róluk, milyen érdekességek fűződnek hozzájuk!
BALATONALIGA

Ahogy az bizony látható a képen is, 1966-ban itt forgatták az Utószezon című filmet. A felvételi épület 1861-ben épült a Déli Vasút jóvoltából, de láthatóan többször is átépítették már. Ráadásul pár éve még olyan terv is volt, hogy teljesen elbontják, és egy modern épület kerül a helyére. Szerencsére ebből nem lett semmi, bízzunk benne, hogy most arra is lesz akarat, hogy amennyire csak lehet, az eredeti formáját kapja vissza a vasútállomás.
SZABADISÓSTÓ

Az UVATERV 1955-ös képén is jól látszik, hogy oly hatalmas változás nem történt a felvételi épülettel, ma is gyakorlatilag így néz ki. Hatalmas előny, hogy a vonatról leszállva gyakorlatilag alig pár lépés, és elérhető a szabadstrand.
SZABADIFÜRDŐ

Balatonszabadi eredeti felvételi épületét is természetesen a Déli Vasút építette. Remek dolog, hogy a kerékpárút közvetlenül az állomás mögött van, tehát elég csak leszállni a vonatról, és máris indulhat a kerekezés.
ZAMÁRDI

Sajnos Zamárdi állomásáról nem találtunk a Fortepanon régi, legálisan elérhető és szabadon felhasználható képet. (Erre kifejezetten ügyelünk egyébként.) Helyette ezt az életképet raktuk ide. Maga a felvételi épület itt is a már ismert Déli Vasút által tervezett, tehát nem kell aggódni, akad róla akár eredeti tervrajz is, ha tisztességgel kívánják helyreállítani.
SZÁNTÓD

Itt annyiban mindenképp érdekes a helyzet, hogy ha teljesen eredeti állapotra akarják hozni az állomásépületet, akkor ugye a DV III. osztály terveit kell elővenni. Viszont amikor ilyen kedves kis helyet lát az ember, mint volt 1960-ban a Mackó büfé, elgondolkodik, hogy lehet, inkább ezt a retro hangulatot kellene újra megfogni, akár üdítő kivételként…
BALATONFÖLDVÁR

Talán annyira nem is meglepő, hogy a 30-as vonal nyitásakor itt is a Déli Vasút típusterve alapján épült felvételi épület volt. A ’30-as évekre azonban egyszerűen annyira menő lett a Balaton és Földvár, hogy igény lett egy nagyobb létesítményre. Neÿ Ákos terve valósult meg végül, amely igazán egyedi, és némi mediterrán hatást is kelt, ami abszolút illik a balatoni életérzéshez. Épp ezért vétek is lenne indokolatlanul hozzányúlni az épülethez, elég ha megmarad a maga stílusában, és csak az esetleges hibákat javítják ki.
BALATONSZÁRSZÓ

József Attila miatt különösen ismertté vált Szárszó állomása, így egyáltalán nem meglepő, hogy alig két utcányira múzeum is van az ismert költőnk emlékének adózva. Kezdetben itt egyébként csak egy őrház volt, az bővült, majd fejlődött fel állomássá. Az eredeti Déli Vasút által épített létesítmény azonban már nincs meg.
BALATONSZEMES

Talán elfogultság nélkül írhatjuk, hogy az egyik legszebb balatoni vasútállomásunk, amely mögött olykor nagy az élet, koncertek formájában. Azonban ez az állomás is követelt magának áldozatot: itt lett öngyilkos Latinovits Zoltán, a Színészkirály. (Persze van olyan elmélet is, hogy nem így, nem itt történt a haláleset.) Az új felvételi épület borzasztó, a képen is látható régit kellene minél inkább eredetibb és jobb formába hozni.
BALATONLELLE

Hamisítatlan 70-es évekbeli hangulat a balatonlellei állomáson, amelynek az alapja DV volt persze, de többszörösen átépítették, és jelenleg borzasztóan giccses lett ezért. Persze, azért ne őrházig bontsák vissza, ahonnan indult, jó lenne nagyjából a 20-as, 30-as évek kinézete.
BALATONBOGLÁR

A ’60-as években még volt kelleme ennek az épületegyüttesnek, mára gyakorlatilag felismerhetetlen és jellegtelen lett. Pedig egykoron itt Déli Vasút I. osztályú felvételi épület volt, és szinte hihetetlen de itt is őrházból indult a dolog. Aztán menő lett a Balatonnál nyaralni.
BÉLATELEP

Az egykori Déli Vasút 103.sz. vasúti őrház 1927-ig szolgálta az utazóközönséget, a ma látható olaszos stílusú, villa-jellegű felvételi épület 1928-ban készült el. Szerencsére egész rendszeres a karbantartása, így ma is gyakorlatilag az eredeti pompájával bír. A fürdőkultúra elterjedéséhez nagyban hozzájárult Bélatelep, illetve annak a korai vasutassága.
Összességében tehát az azért hiú ábránd lenne, hogy mindent visszacsinálni a Déli Vasút stílusára, értelmetlen is lenne. De vannak jól meghatározható korszakok, amikor tetten érhető volt az állomásokon a vidám élet. A feladat is pont csak ennyi, olyan új funkciót kitalálni ezen épületeknek, hogy egy vonat utazóközönségének a kiszolgálásán kívül is legyen értelme fenn- és karbantartani.