• Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
kedd, május 13, 2025
  • Login
Somogyi Vasutak
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Somogyi logó
No Result
View All Result
Home Megszűnt vonalak Kaposvár-Barcs

Elment az utolsó vonat – a Képes Újság a Kaposvár-Barcs vonalról

Somogyi Vasutak by Somogyi Vasutak
2009. március 1.
in Kaposvár-Barcs
0
Életet hozott a vasút a tájba (275-ös gőzös ún. bocipullmanokkal. Az egyik kocsi 1. osztályú még mellékvonalon is)

Életet hozott a vasút a tájba (275-ös gőzös ún. bocipullmanokkal. Az egyik kocsi 1. osztályú még mellékvonalon is)

Share on Facebook

Ezen a lapon a kedves Olvasó a Képes Újság „Elment az utolsó vonat” című cikkének digitalizált változatát láthatja, mely 1980. január 12-én jelent meg (XXI. évfolyam, 2. szám). Rendelkezésünkre bocsátásáért köszönetet mondunk Jakab Ádámnak.

A cikk igyekszik tényszerűségre törekedni, azt viszont nem említi, bizonyára nem is említhette, hogy a vasútvonal leépítése koncepciózusan zajlott, és talán nem is illett bele teljesen a közlekedéspolitikai koncepció kisforgalmú (jellemzően inkább zsák-) vasútvonalak megszüntetésére irányuló programjába. A médiában a vasút kapcsán megszokott apró fogalmi tévedések és pontatlanságok itt is előfordulnak, de fontos az, hogy a cikk az ellenvéleménynek is teret ad (sőt némi tényfeltárás is került bele azzal, hogy a lakossági véleményeken keresztül sugallja, hogy a televíziósokat direkt a kihasználatlanabb vonathoz irányították), miközben jól érzékelteti az elmúlás hangulatát. A helyi lakosság papírra vetett félelmei a buszokkal szemben – legalábbis 21. századi szemmel nézve – azért némileg talán túlzóak. Utalás történik a vonalbezárás várható, részben már akkor jelentkező – és utólag teljességgel bebizonyosodott – következményére is, azaz a költözési hullám elindulására a vonal menti településekről. Kissé talán oktalan és egyoldalú – ám az akkori politikával mindenképp összhangba hozható – szemléletet tükröz az a bekezdés, amely a nagytömegű áruszállítás – mint a MÁV távlati fejlesztési célja – feltételeként jelöli meg a gyenge felépítményű vonalak bezárását. Kiemelkedő jelentőségűek a mellékelt korabeli fotók. Következzen hát maga a korabeli újságcikk és a hozzá tartozó képek!

Ez is érdekelhet

Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

Címlap
Címlap

Az újság említett számának címlapján a 1136-os dácsia látható munka közben. A képet (ahogy az alábbi fotókat is) készítette: Fényes Tamás (MTI). Ez a fénykép minden bizonnyal Lipótfán készült, máshol pl. nem is volt a vasútvonalon 6-os számú váltó. (Eredetileg itt sem, ám a felvételi épület előtti 3-as számú kitérőt a vonal életének utolsó egy-két évében már a páros (Kaposvár felőli) oldalhoz vették, így az a 6-os számot kapta. A háttér és a fenyőfák amúgy is árulkodóak a helyszín kapcsán. Az M43 1136-os pályaszámú egykori dombóvári mozdonyt egyébként 1996. 02. 14-én leselejtezték.)

Hollósi Ferenc 26 esztendőn át naponta meggyújtotta a petróleumlámpát az állomás épülete előtt
Hollósi Ferenc 26 esztendőn át naponta meggyújtotta a petróleumlámpát az állomás épülete előtt

Elment az utolsó vonat

Délután négy órakor Hollósi Ferenc nyugdíjas vasúti pályamunkás odatámasztotta létráját a somogyszentimrei vasútállomás előtti lámpaoszlophoz. Mint 26 esztendeje, minden nap. Télen-nyáron a sötétedés beálltával fellépett a létrára és meggyújtotta a petróleumlámpát, amely reggelig ott pislákolt az üvegbúra alatt. 1979. december 31-én utoljára gyújtotta meg. Több vonat nem halad el az állomáson.

Ugyanaznap este Máté Sándor, a kaposmérői állomás főnöke 23 óra 10 perckor tisztelgett az induló vonatszerelvény előtt, majd visszatért az épületbe és jelentette, hogy a személyvonat elment.

Több személyvonat nem érkezik az állomásra Középrigóc felől.

Ilyen egyszerű egy vasút halála. 74 évet ért meg. 1904-6 között építették azt a vasútvonalat, mely Somogy megye déli részéből, a Barcs melletti Középrigóc településről indult és átszelve a Zselicség szelíden hullámzó dombjait-erdőit, a Kaposvár melletti Kaposmérő állomásra érkezett. Szállított embereket, szállított terményeket. Fényes napokat ért meg a vasút. Alig győzték a munkát egy-egy állomáson az emberek. Illatos farönkök várakoztak szállításra, ősszel a sok búza, kukorica… Sípolt, pöfögött a gőzmozdony, időt hasított a tájba. Az emberek hozzáigazították napi teendőiket. A szántóföldön, szőlőskertekben dolgozóknak éppúgy jelezte a pontos időt, mint a rosszul alvóknak, akik a vonat elhaladtával számon tarthatták, mennyi van még vissza az éjszakából…

Életet hozott a vasút a tájba (275-ös gőzös ún. bocipullmanokkal. Az egyik kocsi 1. osztályú még mellékvonalon is)
Életet hozott a vasút a tájba (275-ös gőzös ún. bocipullmanokkal. Az egyik kocsi 1. osztályú még mellékvonalon is)

Több volt a vasút afféle szállítási eszköznél. Az állomások fűtött várótermeiben meg lehetett húzódni hideg téli napokon… Valaki mindig elment, valaki mindig érkezett… Aki kisétált a pályaudvarra egy-egy vonat indulásához, megtudta a termények legújabb árfolyamát, híreket hallott eseményekről, faluba költözött új személyekről…

Valaki mindig elment, valaki mindig érkezett (a háttérben Szulok felvételi épülete)
Valaki mindig elment, valaki mindig érkezett (a háttérben Szulok felvételi épülete)

Így volt ez még tíz évvel ezelőtt is. A személyvonatok tizenhárom kocsival közlekedtek Kaposmérő és Középrigóc között és zsúfolva voltak. Egy-két éve négy szerelvény közlekedik csak és azokon is akadt bőven hely. Öt évvel ezelőtt a TÜZÉP megszüntette szállításait. És ahol nem lehet építkezni, onnan az emberek elköltöznek…

Néhány nappal az utolsó vonat indulása előtt végigjártuk a Kaposmérő-Középrgióc vasútszakaszt.

A kaposmérői állomás, ahol két éve látták el a rendelkezési szakasz teendőit, továbbra is a Kaposvár-Gyékényes fővonal állomásai közé tartozik.

– Az a nagy csend, ami itt lesz – mondja Máté Sándor állomásfőnök -, az lesz csak idegen. A percenként felhangzó hívójelek megritkulnak, de a munka az állomáson változatlanul folyik tovább.

Bárdudvarnok várótermében valóságos „palotaforradalom” tör ki, amikor a vasút megszűnése felől érdeklődöm. Többen kihívóan kérik, a nevüket is feltétlen írjam meg, vállalják, amit mondanak. „Megvan a véleményünk a dologról. Akkor küldték a tévéseket filmezni, amikor hajnalban kifelé haladt a vonat Kaposvárról. Persze, hogy üres volt. Nézték volna meg ugyanezt a járatot a Kaposvár felé haladó vonalon. Zsúfolásig tele van.” „Az emberek vonattal jártak eddig munkába és az biztos volt, hogy oda is értek. Mi lesz itt a csúszós utakon télen, ha megszűnik a vasút?” „Az asszonyok piacra járnak rendszeresen. De a buszra nem szállhatnak fel kosarakkal.” „Az autóbusz, ha megtelik, nem vesz föl több utast. Egyszerűen otthagyja az embert. A vasútnál ez nem fordult elő.”

A Kadarkút 3. sz. őrház szolgálattevője Szombathelyi József sorompóőr
A Kadarkút 3. sz. őrház szolgálattevője Szombathelyi József sorompóőr

Félnek az emberek. Látszólag a változástól. Ám a szavak mélyén ott rejlik egy meg nem fogalmazott, mégis, nagyon is jogos félelem. Megszűnik valami, ami eddig állandóságával megnyugtatóan vette körbe az embert. A vonat mindig jött, a vonatra mindenki felért, a váróterem mindig védelmet nyújtott a hideg ellen. Az itt élők ösztöneikkel érzik, ahogy egykor életet hozott egy-egy tájnak a vasút, megszűnése úgy veszi el az életet… Az emberek eladják házaikat, beköltöznek nagyobb településekre, városokhoz közel. Nem művelik tovább itt a földet, elsatnyul a táj…

A Kaposmérő-Középrigóc vasútvonal a harmadik és egyben utolsó úgynevezett kisvasút, ami megszűnt Dél-Somogyban. Fenntartása nem volt gazdaságos, létezése – a számok tükrében – feleslegessé vált. A MÁV Pécsi Vasútigazgatósága lelkiismeretes előkészítő-szervező munkával gondoskodott a 17 forgalmi dolgozó, valamint a pályafenntartó munkások elhelyezéséről. A személyes érdekek figyelembevételével helyeztek el minden vasúti dolgozót. Akik természetesen megértették, a MÁV távlati fejlesztésének egyik feltétele a nagy tömegű teherszállítás, amire a gyenge felépítményű vonalak már nem alkalmasak.

Utasok (immár az 1970-es években jellemzővé vált MD motorvonaton)
Utasok (immár az 1970-es években jellemzővé vált MD motorvonaton)

Szulok állomáson hallottam a történetet. Amikor a volt állomásfőnök nyugdíjba ment, beköltözött családjával a faluba. Jó pár éve ennek. Az állomásfőnök felesége azóta is rendszeresen kijön a pályaudvarra, leül, nézelődik, megvárja az érkező vonatot, azután hazasétál. Úgy mondja, nem tudta megszokni a csendet…

László Ilona

Tags: BarcsElment az utolsó vonatKaposvárKépes Újság
ShareShare
Somogyi Vasutak

Somogyi Vasutak

Közlemények, közelgő események

Jelenleg nincs közelgő esemény

Heti top 5

  • almamellék, zselic, somogy, baranya

    Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Visszatért a somogyivasutak.hu!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Utoljára személyvonattal Sellye és Villány közt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kis- és nagyvasúti maradványok Simongát közelében

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Somogyi Vasutak barna full

Somogyország, Somogy megye vasútbarátainak az oldala, 2006 óta.

Kategóriák

  • Ajánló
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Pécs-Gyékényes
    • Somogyszob-Nagyatád
    • Székesveférvár-Gyékényes
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Barcs-Villány
    • Kaposvár-Barcs
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Nagyatád-Barcs
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Hivatkozások

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

  • Kezdőoldal
  • Megszűnt vonalak
  • Kaposvár
  • Jelenlegi vonalak

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében. A weboldal további használatával elfogadod a sütik használatát. Tekintsd meg az Adatkezelési tájékoztatónkat