Igaz, a kisvasút létét az utóbbi időben folyamatosan bizonytalanság lengi körül, de az idei évben is – immár tizenegyedik alkalommal – megrendezésre került Balatonfenyvesen a kisvasúti napja és a hozzá már ötödik alkalommal kapcsolódó nemzetközi hajtánytalálkozó. Az esemény ünnepélyes megnyitóján Lombár Gábor polgármester utalt rá, hogy – mivel a politika 2010-ig nem tervez további szárnyvonalbezárásokat végrehajtani – a kisvasút talán két évnyi levegőhöz jutott.
A vasutasnapot komoly érdeklődés övezte. Többen látogattak ide, mint tavaly. A menetrendszerinti vonatok mellé beiktatott (Balatonfenyves GV állomásról 11:00-kor induló) ingyenes különvonat idén négy darab kocsival közlekedett. A szerelvény élén – ahogy azt már az elmúlt években megszokhattuk – a kisvasút gyöngyszeme, az Mk48 2003-as pályaszámú dízelmozdony állt. Idén a vonat részét képezte egy Balatonfenyvesen idáig szokatlan külsejű, világoskékre festett Ba-w sorozatú kocsi is. Ezt a MÁV Zrt. kecskeméti kisvasútjáról hozták ide. A különvonat 2008-ban a kevésbé vonzó somogyszentpáli végállomás helyett csak Imremajorig közlekedett. (Előtte pár perccel a VIP-vonat, utána pedig a hajtányok sora haladt a síneken.)
A VIP-vonat és a vasutasnapi különvonat szerelvénye Balatonfenyves és Imremajor közt egy hídon

A programok centruma idén Imremajorba (népszerű nevén Majorkára) tevődött. Így például az ebédhez is több hely jutott, mint tavaly (2008-ban bográcsgulyással és majorkai chilis babbal teltek meg az üstök és a műanyagtányérok).




A különvonatot majorkai érkezését követően kiállították a somogyszentpáli vasútvonalra. Azzal a különbséggel, hogy a világoskék Ba-w kocsi lekerült róla. Ezt a VIP-vonat C50-es mozdonnyal vontatott Vadászkocsijához csatolták. Az így összeállt szerelvény egy ideig Imremajorban állt, majd még a különvonat indulása előtt (délután egy óra körül) visszaindult Balatonfenyvesre. A hajtányok a közvetlenül az imremajori megállási hely mellett található Központi főmajor állomás II. vágányán sorakoztak fel. Nagyrészük a különvonat indulásáig elhagyta Majorkát, ők közben a kisvasút szüneteltett (hajtányosok által karbantartott, itt elágazó) vonalán Csiszta gyógyfürdő állomásáig robogtak ki.
A vasutasnapi különvonat szerelvényét nemsokára átállították a somogyszentpáliról a csisztai vonalra, hogy utat adhasson a Balatonfenyvesről 14:00-kor induló, C50-es mozdonnyal és a korábban már említett egy szem Ba-w kocsival Somogyszentpálra közlekedő menetrend szerinti személyvonatnak.
Miután a személyvonat elment, az elágazás váltójának átdobása után rögtön begördült az imremajori megállóba az Mk48-as mozdonnyal vontatott (immár csak három kocsis) különvonat szerelvénye. Ez beszállás után (14:20-kor) visszaindult a balatonfenyvesi állomásra, és 14:40 körül meg is érkezett a Balatonfenyves GV állomás felvételi épülete mögötti deltaágra. (Az érkező vonatok rendszeresen ide járnak be, hisz így könnyebben elérhető a vontatási telep, egy gyors deltázással pedig ismét a felvételi épület elé, induló pozícióba kerülhet a vonat.) Miután az utasok elhagyták a vonatot, a szerelvényt kihúzták a GV vontatási telepére. Az Mk48 2003-as psz. mozdony visszabújt a fűtőházba.
Nemsokára (15:15-kor) megérkezett az időközben megfordult somogyszentpáli személyvonat is. A balatonfenyvesi GV deltájának segítségével pár perc alatt visszaállt a szerelvény a mozdonnyal Somogyszentpál felé a GV állomás II. vágányára, hogy a délután négy órás menetrend szerinti személyvonatot alkothassa.

Ezúton szeretnénk köszönetet mondani a kisvasúti nap szervezőinek!
Dávidházi Bálint