• Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
kedd, május 13, 2025
  • Login
Somogyi Vasutak
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Somogyi logó
No Result
View All Result
Home Megszűnt vonalak Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Végig a Somogyszob-Balatonszentgyörgy vonalon

Somogyi Vasutak by Somogyi Vasutak
2008. május 18.
in Somogyszob-Balatonszentgyörgy
0
Kéthely Somogyszob felőli végében így ér véget az I. vágány

Kéthely Somogyszob felőli végében így ér véget az I. vágány

Share on Facebook

A vasútvonal aktuális helyzete

Tavaly óta gyülekeznek a viharfelhők a 37-es számú Somogyszob – Balatonszentgyörgy vasútvonal felett. A 2007/2008-as menetrend megszerkesztésekor a tárgyalt vicinális beleesett azon 12 vonal körébe, melyeken 2008. március 1-ig kívánták meghagyni a személyszállítást. A határidő tolódott, 11 mellékvonalon – köztük a 37-esen is – 2008. május 31-re halasztották a bezárást (egy vasútvonalon a tervezet szerint decemberben állt volna le a személyforgalom). Ezt az időpontot hirdették érvényességi dátumként a vasútállomásokon és a megállókban az induló-érkező vonatokról kifüggesztett menetrendi táblázatok is. A politika most ismét közbeszólt: úgy néz ki, a 2008-as évben nem kerül sor a forgalom szüneteltetésére vonatkozó tervezetek végrehajtására…

Ez is érdekelhet

Vasútvonal a Rinya mentén – III. rész

Búcsú a Balatonszentgyörgy – Somogyszob vasútvonaltól

Ilyen körülmények közt természetesen bizonytalanság lengi körül a Somogyban jelenleg legveszélyeztetettebb helyzetben lévő 60 km hosszú Somogyszob – Balatonszentgyörgy vasútvonal létét is (mely a 30-as számú Budapest – Székesfehérvár [- Balatonszentgyörgy] – Nagykanizsa és a 41-es Dombóvár – Kaposvár [- Somogyszob] – Gyékényes vasúti fővonalakat köti össze észak-dél irányban). Maguk az itt dolgozó vasutasok sem tudtak még 2008 áprilisában érdemi információt adni arról, hogy mi lesz májust követően. Annyi biztos, a vasúti közlekedés nem szűnt volna meg, hisz többhelyütt van árufeladás. Marcaliban, a vonal által érintett egyetlen városban épp mostanában tervezik egy komolyabb beruházás keretei közt egy biodízel-üzem létesítését. Az árufuvarozás egyébként is a vonal jelentős részét érinti, mindössze a Mesztegnyő – Böhönye közti 11 km hosszú szakaszon szűnne meg mindennemű forgalom. (Mesztegnyőt még északról, Balatonszentgyörgyről szolgálják ki a tolatós tehervonatok, Böhönyét pedig Somogyszobról.)

Lakosság a vonal mentén
Somogyszob 1678 fő
Segesd 2694 fő
Böhönye 2521 fő
Mesztegnyő 1464 fő
Marcali 12250 fő
Kéthely 2413 fő
Balatonújlak 604 fő
Balatonkeresztúr 1603 fő
Balatonberény 1210 fő
Balatonszentgyörgy 1673 fő

A helyiérdekű vasutak közt viszonylag korán megépített (1893. 10. 24-én adták át) vasútvonal jelentősége személyforgalmi szempontból több dologban rejlik. Bár a vonatok száma lecsökkent (ma már csak 4 naponta és egy munkanapokon járó vonatpár közlekedik, korábban ennél több volt), a vicinális máig szolgálja a Marcaliba járó iskolásokat, munkába járókat. Nagyatád – amely a rövidke 38-as sz. mellékvonalon Somogyszobtól 9 km-re fekszik – vonattal már kevésbé érhető el ilyen célzattal. A távolabbra iskolába járók (kollégisták) is gyakran használják a vonatokat, így pénteken és vasárnap délután errefelé is érezhetően nagyobb a forgalom (bár ez a távolság néha egészen kicsi, van például Segesdről Csurgóra kollégiumba járó kollégista is). Nagyatád így is jelentős hatást gyakorol a vonal életére. Egyrészt, mint közeli kisváros, ez is fontos úticélja a környék lakóinak (a Nagyatád felé haladó mellékvonal – mely korábban egészen a Dráváig, Barcs városig húzódott – tulajdonképpen a 37-es folytatásának is tekinthető, ám a somogyszobi csatlakozóállomásra mindegyik vonal keleti irányból kanyarodik be), másrészt Nagyatád számára mindmáig a 37-es „a balatoni vasútvonal”. Mivel a 37-es Balatonkeresztúr állomása gyalogosan párszáz méterre fekszik a 30-as sz. fővonal Balatonmáriafürdő állomásától, a Somogyszob – Balatonszentgyörgy vasútvonal – jó csatlakozás esetén – a Balaton keleti fele és a főváros felé is racionális eljutási lehetőséget jelenthet. A 37-esen közlekedő vonatok egyébként nemcsak Balatonszentgyörgyig, de mindegyikük legalább Keszthelyig, egy részük Tapolcáig közlekedik tovább (vagy ellenkező irányban onnantól).

Az viszont az igazság, hogy a párhuzamos közút jelentős – és a vasút csökkenő menetsebességei (jelenleg 30-40 km/h-s sebességgel döcögnek erre a jellemzően egy mellékkocsit továbbító, néha szólóban járó Bz motorok), illetve a ritkán járó vonatok hatására egyre jelentősebb – elszívó hatást gyakorol az utasokra. Ennek oka az is, hogy az állomások és a vasúti megállóhelyek elég távol helyezkednek el a települések központjaitól. A 37-es vonallal párhuzamos 68-as sz. főútvonal jó eljutási lehetőséget biztosít Barcs – Nagyatád – Balatonszentgyörgy viszonylatban, Böhönyénél csatlakozva a 61-es sz. főúthoz (amely Kaposvár és Nagykanizsa irányába folytatódik). A buszok sűrűbben járnak (a Segesd – Nagyatád buszok pl. rendszeresen tömve vannak, a vasút a 10-20 perces somogyszobi átszállási/várakozási idő miatt versenyképtelen), aki pedig megteheti, hogy saját autóját használja, nyilván nem fog várni a lassú, ritkán járó vonatokra, de még a buszra sem.

Vonalbejárás

A somogyszobi gócponti állomásról a balatonszentgyörgyi vonal a keleti oldalon ágazik ki, majd észak felé kanyarodik. (Páratlan oldala az északi, páros oldala a déli.) Somogyszobot a 68-as sz. főútvonal nem érinti (bár régen Somogyszobon át ment ez is, ma már Ötvöskónyi mh. mellett egy felüljáró segítségével keresztezi a Dombóvár – Gyékényes fővonalat), így a községet egy Nagyatád – Somogyszob – Segesd viszonylatú alsóbbrendű út kapcsolja be a közúti vérkeringésbe (melyet a tárgyalt vicinális az 556-557-es szelvényben metsz is egy fénysorompóval [AS556] biztosított útátjáróban). A 37-es vonal által érintett első település Segesd.

Somogyszob (2008.03.01.)
Somogyszob (2008.03.01.)

Segesd, amely komoly történelmi múltra tekint vissza, a középkorban városi ranggal (és később várral is) rendelkezett, az Árpád-korban a királynék birtoka volt, önállósult Somogy megyétől, és megszállt itt IV. Béla királyunk is. A XVI. század végétől 1950-ig két Segesd volt ismeretes: a déli Alsósegesd és az északi Felsősegesd. E kettősség megmutatkozott a falu vasútállomásának adott név megválasztásában is: a helyiérdekű vasút megépítésekor itt létrehozott szolgálati helyet Alsósegesdnek nevezték el. Nevét később Segesdre változtatták. Ez a háromvágányos állomás (533-531-es szelvények közt, átmenő fővágánya a III. volt, balatonszentgyörgyi végén egy földút andráskeresztes átjárója) azonban az 1980-as évek elejére megszűnt. A falu felőli oldalon található egykori felvételi épület (Vasút utca 17.) előtt – melyben egyébként laknak – ma is ugyanúgy elhalad a vonat, csak épp nem áll meg. A 37-es vonal felvételi épületeire jellemző, hogy mindegyikük egyszintes, küllemben nagyrészt hasonlítanak a Segesden látható régi épülethez, illetve általában hosszában toldották meg őket. (Méreteivel az összes közül Marcali emelkedik ki leginkább.)

 

1 of 5
- +
A 37-es vonal átjárója a Somogyszob és Segesd közti úton (készítette: Gálovics Márk)
A régi segesdi állomás felvételi épülete az utca felől (készítette: Dávidházi Tibor)
A régi segesdi állomás kútja
Romokban
Segesd régi vasútállomásának felvételi épülete (a korábbi Alsósegesd) a vasútvonal mentén (a mai megállótól déli irányban 1 km-re) (2008.03.01.)

A régi segesdi állomás helyett a kanyargó vasútvonal mentén egy kilométerrel feljebb, a település központjához közelebb (a Somogyszob felől érkező bekötőút második, településen belüli útátjárója – a „b” jelű fénysorompó [AS523] fehér optikáját kitörték – mellett) hoztak létre egy Segesd nevű megállót (523-524-es szelv.), ott, ahol korábban már létezett egyszer egy Máriakápolna-vásártér nevű feltételes mh. is. Akkoriban itt a vonat csak búcsújáró napokon állt meg.

Segesd (2008.03.01.)
Segesd (2008.03.01.)
Segesd mh., háttérben a Somogyszob-Segesd út fénysorompós átjárója
Segesd mh., háttérben a Somogyszob-Segesd út fénysorompós átjárója

A 37-es hamarosan keresztezi a 68-as főutat is (519-520-as szelv., természetesen ezt az útátjárót is fénysorompó fedezi – AS519), átkerül annak keleti oldalára, s ezt követően már ott is marad.

Segesd: Keszthely-Somogyszob személyvonat (Bzmot 196) a 68-as főút átjárója mellett (készítette: Gálovics Márk, 2008.04.05.)
Segesd: Keszthely-Somogyszob személyvonat (Bzmot 196) a 68-as főút átjárója mellett (készítette: Gálovics Márk, 2008.04.05.)

A segesd-környéki kanyargós szakasz véget ér, a pálya kiegyenesedik, egy kis hidacska visz át minket a Segesdi-Rinya felett (488-489-es szelv.). A fémkorlátjaitól valószínűleg megélhetési bűnözők által megszabadított híd mellett egy másik híd is helyet foglal, méghozzá a közút hídja. Erre (Segesden a Bajcsy-Zsilinszky utcába letérve) érdemes Felsőbogátpusztát közúton megközelíteni.

A vasúton hamarosan Felsőbogátpuszta táblás megállóhely következik (482-483-as szelv., közigazgatásilag még mindig Segesden járunk). Mellette egy a segesdi bekötőútról lekanyarodó mezőgazdasági út átjárója foglal helyet. A vasútvonal a hullámvasutat juttatja eszünkbe, ha visszanézünk innen Somogyszob felé.

 

1 of 4
- +
Híd a Segesdi-Rinya felett
A segesdi templom és ferences kolostor Felsőbogátpuszta környékéről nézve (készítette: Dávidházi Tibor)
Útátjáró Felsőbogátpuszta mellett
Felsőbogátpuszta (2008.04.05.)

Böhönye megálló-rakodóhely következik (418-as és 415-ös szelvények közt). A Felsőbogátpuszta és Böhönye közt közlekedő Bz motorok élénk színükkel jól látszanak a párhuzamos 68-as főútról, Böhönye nagyközség déli határának környékéről. Mielőtt vonattal beérnénk a háromvágányos (ám több további csonkavágánnyal rendelkező) néhai állomásra, egy fénysorompóval (AS418) biztosított, nemrég felújított (STRAIL-elemes) útátjáróban (418-419-es szelv.) keresztezzük a 61-es sz. főútvonalat (emiatt maradt használatban a déli oldal bejárati jelzője, az északit kiszögelték). Ezt követően elhaladunk a hatalmas gabonatároló mellett, ahol párhuzamosan az egyik csonkavágány (V.) is kezdődik (a váltó utáni folytatása maga az I. vágány). A pálya nyugati oldalán (a böhönyei Vörösmarty utcában) található, fenyőfákkal övezett felvételi épület zárva van, egy részét lakják. Egyik ablakában olvasható a „Jegykiadás szünetel” felirat, mely a ’90-es évek leminősítési hullámában került ki ide. Ekkor szűnt meg a forgalmi szolgálat Böhönyén (hasonlóképpen a következő „állomás”, Mesztegnyő esetében).

 

1 of 6
- +
Böhönye bejárati jelzője
A 61-es sz. főút Böhönyénél
Gabonatároló Böhönyén
Jegykiadás szünetel
Böhönye (2008.04.05.)
Böhönye: Bzmot 196 érkezik (2008.04.05.)

A böhönyei raktár egy masszív téglaépület. Érdekes, hogy ezen is megtalálható a „Böhönye” tábla. A mellette található rámpa végében kezdődik a másik csonkavágány (IV.).

Böhönyei raktár
Böhönyei raktár

A felvételi épülettel és a raktárral átellenes oldalon beton-rakodótér található, így ma a III. vágányt használják rakodásra (melyet siklasztósaru véd). Mellette egy romos állapotú közúti mérlegház.

Mérlegház Böhönyén
Mérlegház Böhönyén

A következő megállónk Mesztegnyő lesz, ám Böhönyétől idáig még 11 kilométert döcögünk.

Naplemente Böhönye és Mesztegnyő közt - a vonatból nézve
Naplemente Böhönye és Mesztegnyő közt – a vonatból nézve

Mesztegnyő ma háromvágányos megálló-rakodóhely (308-as és 302-es szelvények közt), amely a község keleti peremén húzódik (a felv. ép. az Árpád utcában található). A váltókörzeten kívül mindkét oldalon találunk egy-egy útátjárót (az déli oldalon csak az andráskeresztek vannak kihelyezve, az északi oldalon fénysorompót találunk – AS302, melyet a biztosított bejárati jelző és a közös kijárati jelző fedez), mindegyiknek megvan az őrháza is (a délebbit [10-es számú] lakják, az északi [9-es sz.] romos). A felvételi épület és környéke rendezett, így lehet Mesztegnyő a vonal egyik legszebb állomása. A raktár itt is téglából épült. Rakodásra az I. vágányt (VS2 és VS3 vágányzáró sorompók fedezik) használják, folyamatos a fafeladás, melyet innen már nem a somogyszobi, hanem a balatonszentgyörgyi tolatós teher fuvaroz el. A megálló-rakodóhely északi váltókörzetén és a mellette található útátjárón túl egy iparvágány ágazik ki (ezt a VS1 vágányzáró sorompó fedezi).

 

1 of 8
- +
A meszegnyői mrh.-től délre található útátjáró régi őrháza
Mesztegnyő. Balatonszentgyörgy felé nézünk
Mesztegnyői illemhely (készítette: Gálovics Márk)
Mesztegnyői raktárépület
Mesztegnyő mrh. északi oldalán található romos őrház
Mesztegnyőről Balatonszentgyörgy felé nézve - háttérben egy iparvágány-kiágazás
Útátjáró Mesztegnyő mrh. északi végében
Mesztegnyő (2008.04.05.)

Amitől viszont Mesztegnyő igazán különleges, az az, hogy ma is működő erdei vasúttal rendelkezik. A kisvasút telepe a nagyvasúti vágányhálózat felvételi épülettel átellenes oldalán foglal helyet, külön (VS5-ös vágányzáró sorompóval fedezett) iparvágány vezet ide Mesztegnyő mrh. III. vágányából kiágazólag. Az erdei vasút három C50-es mozdonnyal rendelkezik. A kisvasút telepén tárolt talpfák hamarosan beépítésre kerülnek a vonalba.

 

1 of 10
- +
Somogyszob-Balatonszentgyörgy
Somogyszob-Balatonszentgyörgy
Somogyszob-Balatonszentgyörgy
Somogyszob-Balatonszentgyörgy
Somogyszob-Balatonszentgyörgy
Somogyszob-Balatonszentgyörgy
Ízelítő a Mesztegnyői Erdei Vasút telepéről
A mesztegnyői nagyvasúti állomásépület a kisvasúti vágányok mellől nézve
Mesztegnyő kisvasúti váróterme
Mesztegnyő kisvasúti váróterme, mellette egy hangulatos útátjáró

Visszatérve a Somogyszob – Balatonszentgyörgy vonalhoz, Mesztegnyőt elhagyva 8 kilométert kell megtennünk a vasút mentén a következő állomásig, Marcaliig. Korábban ezen a 8 km-en létezett (kb. félúton) egy Bize (régebben Gyótapuszta) nevű megálló is, 2002-ben szüntették meg. Forgalma nem indokolta a létét, a ’80-as évektől kezdve mindössze napi egy pár vonat állt meg itt. A megállóhoz egy földút vezetett, a vonatból manapság szinte kivehetetlen a helye. (Bize egyébként Marcali kertvárosi része, ez a település is a főút mentén helyezkedik el.)

Marcali állomás (225-ös és 219-es szelv. közt) a város keleti szélén (a helyi buszpályaudvarhoz közel), a Petőfi utca végében található. Itt bonyolódnak le a vonalon a személyvonatok keresztjei (így itt a forgalmi szolgálat is megmaradt), iparvágányai révén itt található a legkomolyabb teherforgalom is. A helyszínt Somogyszob felől megközelítve a bejáratot követően egy csapórudas sorompóval biztosított útátjárón megyünk keresztül. Hajtóműve az állomásépület előtt foglal helyet, a sorompó mellé telepített kolomp segítségével tekerésekor hangot is ad ki. (Az állomást mindkét oldalról nem biztosított bejárati jelző fedezi. Balatonszentgyörgyi oldalán biztosított közös kijárati jelző is van.)

 

1 of 5
- +
A Somogyszobról érkező Bzmot 232 Marcali bejáratánál
Csapórudas sorompó Marcali vá. déli végében
Marcali (2008.03.01.)
Marcali, vonatkereszt (2008.03.01.)

Itt a legnagyobb a felvételi épület. Marcali is három teljes vágánnyal rendelkező állomás (a II. az átmenő fővágány), de a balatonszentgyörgyi oldalon az I. vágányból (melyet a VS2 és VS3 vágányzáró sorompók fedeznek) egy csonka (IV., VS5 vz. sorompó fedezi) is kiágazik. Az I. és a IV. vágány fogja közre az aszfaltozott rakodóteret és az egykori állatrakodót. Az északi oldalon is találunk egy útátjárót (itt keresztezi a 37-es vonal a Boronka, Öreglak irányába vezető közutat), melyet szintén csapórudas sorompóval biztosítottak, hajtóműve az útátjáró mellett felépített apró őrház előtt van. Az útátjáró után a pálya ismét elágazik (a 218-219-es szelvényben, itt található Marcali 1-es váltója és a VS1 vz. sorompó), a keleti oldalon egy újabb iparvágány jelenik meg. A csapórudas sorompóval biztosított átjárótól 6-700 méterre Balatonszentgyörgy felé egy újabb marcali utcát keresztezünk (Puskás Tivadar u., ez már egy fénysorompós útátjáró – AS212), s idáig az előbb említett iparvágány is velünk párhuzamosan halad (az átjáró miatt több vz. sorompó is védi). Ezt követően több ágra szakad, a vasút melletti üzemek irányába kanyarodik.

 

1 of 4
- +
Fénysorompóval fedezett vasúti átjáró a marcali Puskás Tivadar utcán, az állomástól északra (készítette: Gálovics Márk)
Bzmot 196 távozóban Marcaliból. Háttérben a Balatonon túli hegyek (készítette: Gálovics Márk)
Üzemek Marcali vá.-tól északra
Marcalitól északra: Bzmot 232 érkezik Tapolcáról (készítette: Gálovics Márk, 2008.04.05.)

Marcalit elhagyva közeledünk a Balatonhoz. Kéthely község már valamelyest hírnöke a Balaton környékének, egy igazán szép falu. Ezzel persze véletlenül sem szeretnénk az előzőeket megsérteni, mindegyik település nagyon rendezett. A vonatból ebből persze nem sokat lehet észrevenni, Kéthely esetében pedig főleg nem: Kéthely mh. (152-es és 149-es szelv. közt, korábban kétvágányos mrh.; Marcalitól vasúton 8 km) kb. másfél kilométerre található a 68-as főúttól. E másfél kilométer pedig nagyrészt a településen kívüli rész, az állomásépülethez közvetlenül odavezető út (hisz a vasútra merőleges útról – miután kereszteztük a 37-es vonalat – délre kell kanyarodni a felv. épület eléréséhez) pedig nem túl barátságos. Az épület viszont – amely itt nem a település felőli, hanem a keleti oldalon áll – lakott, és a közvetlen környéke pedig rendezett, és a hatalmas közúti rakodótérrel egy egykoron forgalmas megálló-rakodóhely arcát mutatja. Kéthely viszont ma már csak megállóhely, mivel I. vágányát nagyrészt felszedték. A felvételi épület előtt északi irányból még ugyan megvannak a sínek, de a raktár és a nagy területű rakodótér elől már eltűntek. S bár az egykori mrh. déli felén csak az átmenő fővágány (II. vg.) maradt meg, mindkét váltó megvan, sőt, a vágányzáró sorompók (VS1 és VS2) is. Vörös tárcsa fedezi ezt a járhatatlan pályaszakaszt.

 

1 of 4
- +
Kéthely (2008.04.05.)
Kéthelyi raktár - már nincsenek mellette sínek
Az első vágánynak vége szakad Kéthelyen - Balatonszentgyörgy felé nézünk
Kéthely táblája (készítette: Dávidházi Tibor)

Érdekesség, hogy az átmenő fővágányba ma már ősinek számító 1906-os gráci sínszálak vannak beépítve mind a mai napig.

Kéthely Somogyszob felőli végében így ér véget az I. vágány
Kéthely Somogyszob felőli végében így ér véget az I. vágány

Hasonlóan nagy távolságban van a vasútvonaltól következő település, Balatonújlak megállóhelye (116-os és 114-es sz. k.) is a névadó községtől. Ez a falu már nem a 68-as főúton helyezkedik el, hanem a Kéthely és Balatonkeresztúr között húzódó, a 68-as és 7-es főutat összekötő út mentén fekszik. Ha közúton szeretnénk elérni, a Kéthely községtől északra található elágazásnál Somogyszob felől érkezve egyenesen (ez itt a főútról való letérést jelenti), északi irányba kell továbbhaladni (a vasutat a Templom utcából érhetjük el, melynek folytatását a 37-es vonal egy fénysorompóval [AS114] fedezett útátjáróban keresztezi). A balatonújlaki táblás megállóhely forgalma talán az egész vonalon a legkisebb, vonatból az ember könnyen azt érzi, a semmi közepén jár…

Balatonújlak (2008.04.05.)
Balatonújlak (2008.04.05.)
Fénysorompóval biztosított útátjáró a balatonújlaki megálló mellett
Fénysorompóval biztosított útátjáró a balatonújlaki megálló mellett

A Kéthely – Balatonkeresztúr útra visszatérve, és azon északi irányba tovább haladva lehet közúton megközelíteni a vonal következő állomását, Balatonkeresztúrt, mely már a Balaton-parton fekszik. A 37-es vonal felett még Keresztúr előtt (a 102-103-as szelvényben) egy hídon vezet át az M7-es autópálya. A híd környékén manapság múltbéli aljcserék nyomai és jövendőbeli aljcserék jelei fedezhetőek fel. Mielőtt a vasút a települést elérné, szintben keresztezi a 7-es főutat (fénysorompóval fedezett útátjáró a 82-83-as szelvényben). (Ha a Budapest felőli oldalon a vasúttal párhuzamos utcába kanyarodunk – Pest felől érkezve jobbra, akkor azon a 37-es vonal mellett haladhatunk.)

Balatonkeresztúr vasútállomása előtt a 37-essel párhuzamosan haladó iparvágányok ágaznak ki a nyílt vonalon. Itt kezdődik a pálya villamosított része, Keresztúr háromvágányos (74-es és 70-es szelv. k.) állomása már – a rakodóként funkcionáló rövid (VS1 és VS2 vz. sorompóval fedezett) I. vágány kivételével – teljes egészében drót alatt van. Az iparvágány-kiágazás és az állomás közt egy fénysorompóval biztosított útátjáró található (73-74-es szelvényben, Ady Endre utca – amely a Kéthely – Balatonkeresztúr közút északi folytatása a 7-es út csomópontja után). Itt érdemes átkelni, ha a közeli balatonmáriafürdői állomás segítségével a 30-as vonalra szeretnénk átszállni. Balatonkeresztúr és Balatonmáriafürdő községek gyakorlatilag egybenőttek, s így a két vasútállomás is egy rövid sétányi távra van egymástól.

Balatonkeresztúron ma is van forgalmi szolgálat. Az átmenő fővágány itt a második. Az állomáson mindkét oldalon található bejárati és biztosított közös kijárati jelző (Somogyszob felől a „K”, amely a fénysorompóval van szerkezeti összefüggésben, B. szentgyörgy felől az „F”, amely egyrészt szerkezeti összefüggésben van a 30-as vonal rendszerével, másrészt az elágazás fedezőjelzőjének előjelzője).

 

1 of 4
- +
Útátjáró Balatonkeresztúr vá. Somogyszob felőli végében
Balatonkeresztúr állomásról Somogyszob felé tekintve
Őrház a balatonkeresztúri vá. nyugati oldalán
Balatonkeresztúr (2008.03.01.)

Az állomást elhagyva a 37-es vonal a 30-as sz. fővonal mellé simul („keletre fordul”), s egy rövid „kétvágányos” szakaszt követően Balatonmáriafürdő-elágazásnál összeér vele, így tulajdonképpen a vicinális vasútvonal a 65-ös szelvényben ér véget, avagy abban kezdődik (innen már csak 6,5 km Balatonszentgyörgy). Az elágazás terelővágánnyal van fedezve (földkúppal a végén). A két motoros váltó csak egyszerre állítható, megelőzvén az engedély nélküli „felhajtást” a 30-as vonalra Marcali felől. Balatonmáriafürdő-elágazás építészetileg szocreál típusú, fehér vasúti őrháza ma is áll, de feladatát vesztette. Az elágazás már a fonyódi központú Balaton-parti központi forgalomirányítás által irányított hely.

 

1 of 4
- +
Fővonali személyvonat halad a 30-as vonalon Balatonmáriafürdő és B. máriafürdő-elágazás közt
Egymás mellé kerül a 37-es (balra) és a 30-as (jobbra) sz. vasútvonal
Balatonmáriafürdő-elágazás őrháza
B. máriafürdő-elágazás: összeér a 37-es és a 30-as sz. vasútvonal

Korábban ez az egész nem így volt. A Somogyszob – Balatonszentgyörgy vasútvonalat eredetileg a HÉV-társaság balatonszentgyörgyi kezdőponttal építette, mivel a Déli Vasút nem magyarbarátságáról, vonalai közös használatának engedélyezéséről volt híres. A vonal szelvényszámozása tehát Balatonszentgyörgyön kezdődik. Ott, ahol ma a Déli Vasút által épített 30-as és a helyiérdekű 37-es vonal közös része húzódik, eredetileg két vágány volt. Ha megnézzük a közös szakaszt, láthatjuk, hogy a földkúp utáni részen a pálya kicsit délnyugatra ível, valószínűleg azért, mert a mai egyesített vasútvonal nem a Balatonhoz közelebb eső eredeti déli vasúti vonalvezetés, hanem a távolabb eső helyiérdekű vasúti pálya vonalán húzódik. (Ezt valószínűsíti az is, hogy Balatonszentgyörgyön egy hasonló ívben „visszatér” az egyesített pályaszakasz a Balatonhoz közelebbi „sávba”.) A második vágányt sínhiány miatt bontották el a II. világháború után.

A fővonal és a mellékvonal egyetlen közös megállója Balatonberény (1771-es és 1768-as sz. k.), mely egy Balaton-parti nyaralótelepülés, azaz míg télen csendes és nyugodt, addig nyáron forgalmas és nyüzsgő. Itt van a legközelebb 37-es vonal a „magyar tengerhez” (csat át kell kelnünk a megállóhely mögötti úton). A felvételi épületet a fővasúti társaság, azaz a Déli Vasút építette. Ma is van benne vasúti szolgálat. Az előző bekezdésben írtak alapján a megállóhely korábban kétvágányos volt, ám a két vágány között kerítés húzódott, és csak a Déli Vasút vágányán állt meg a vonat.

 

1 of 3
- +
Fénysorompóval biztosított útátjáró Balatonberény mh. mellett (tőle keletre), háttérben a Balaton
Szocialista stílusú vonatváró Balatonberényben (készítette: Gálovics Márk)
Balatonberény (2008.04.05.)

Balatonberénytől már csak kb. 3 km a végcél, Balatonszentgyörgy. A vasút erre kissé eltávolodik a Balatontól. A szentgyörgyi állomás keleti végében egész távolra nyúlik el az a csonkavágány, melynek folytatása egykor a 37-es vonal volt. A végén földkúpot találunk, manapság leginkább tehervagonokat tárolnak rajta. Mielőtt beérnénk az állomás centrumába, s szélesre terebélyesedne a vágánytenger, egy fénysorompóval biztosított átjárón megyünk át, amelyet régen egy napjainkra lakóházzá varázsolt déli vasúti őrház biztosított.

Lakóházzá alakított déli vasúti őrház B. szentgyörgy állomás keleti szélén
Lakóházzá alakított déli vasúti őrház B. szentgyörgy állomás keleti szélén
Útátjáró Balatonszentgyörgy vá. keleti szélén
Útátjáró Balatonszentgyörgy vá. keleti szélén

Balatonszentgyörgy felvételi épülete a déli vasúti szabványtervek szerint I. osztályú fővonali állomásépület, amely máig is őrzi eredeti formáját. Emellett egy példásan rendben tartott és szép állomás.

Keszthelytől Somogyszobig közlekedő személyvonat érkezik Balatonszentgyörgyre (2008.03.01.)

Keszthelytől Somogyszobig közlekedő személyvonat érkezik Balatonszentgyörgyre (2008.03.01.)
Somogyszobi személyvonat várja indulási idejét Balatonszentgyörgyön
Somogyszobi személyvonat várja indulási idejét Balatonszentgyörgyön

Írta:

  • Dávidházi Bálint
  • Csuka Barna

Közreműködött:

  • Dávidházi Tibor
  • Gálovics Márk
Tags: BalatonberényBalatonkeresztúrBalatonszentgyörgyBalatonújlakBöhönyeKéthelyMarcaliMesztegnyőSegesdSomogyszob
ShareShare
Somogyi Vasutak

Somogyi Vasutak

Közlemények, közelgő események

Jelenleg nincs közelgő esemény

Heti top 5

  • almamellék, zselic, somogy, baranya

    Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Utoljára személyvonattal Sellye és Villány közt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Visszatért a somogyivasutak.hu!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kis- és nagyvasúti maradványok Simongát közelében

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Somogyi Vasutak barna full

Somogyország, Somogy megye vasútbarátainak az oldala, 2006 óta.

Kategóriák

  • Ajánló
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Pécs-Gyékényes
    • Somogyszob-Nagyatád
    • Székesveférvár-Gyékényes
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Barcs-Villány
    • Kaposvár-Barcs
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Nagyatád-Barcs
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Hivatkozások

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

  • Kezdőoldal
  • Megszűnt vonalak
  • Kaposvár
  • Jelenlegi vonalak

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében. A weboldal további használatával elfogadod a sütik használatát. Tekintsd meg az Adatkezelési tájékoztatónkat