Egy hónap híján két éve szünetel a személyforgalom Középrigóc és Sellye között
… és az 1912-ben épült vonalszakasz nagy részén a teherforgalom is. Középrigóc és Sellye közt 94 év szolgálat után, 2006. május 7-én ment el az utolsó személyvonat. A 10 km hosszú Drávafok – Sellye szakaszon ugyan ma is járnak tehervonatok, de a Rigóc és Drávafok közé eső hosszabb részt (25,6 km) a természet vette kezelésbe. A vonalszakaszt a 2006-os bezárás alkalmával még nem törölték a menetrendből, mivel 2007. március 3-ig vonatpótló autóbuszok látták el az utasforgalmat. Ezt követően vette át az üzemeltetést a Pannon Volán. A gazdaságossági szempontok azóta megritkították a vonatok helyett közlekedő buszjáratokat, a vasút által érintett útirányon Barcs és Sellye közt a háromból mára két pár maradt, azonban még ez a szám is csalóka, hisz egyik járatpár sem közlekedik minden nap.
Az egykor 101 km hosszú 62-es számú Barcs – Sellye – Villány vasútvonal Középrigóc és Sellye közé eső része Somogy és Baranya megye legeldugottabb vidékein halad. A manapság minden forgalomtól mentes szakasz bezárása előtt Hazánk egyik legrosszabb állapotú vasúti vonalszakasza volt. Az átépített Sellye – Drávafok szakasz kivételével végig megmaradt a vasútépítés időszakában lefektetett „i” sínrendszer (23,6 kg/fm-es sínszálak). Bár ehhez a nem túl jó menetrend is hozzájárult, az utasforgalma is igen gyér volt ennek a viszonylatnak. Az 1990-es években még (a lassújelektől eltekintve) 40 km/h-s sebességű közlekedésre alkalmas Középrigóc és Drávafok közti pályarészen a 2004/2005-ös menetrendtől már csak 20 km/h-val döcögtek a Bzmotok (nem számítva a 10 km/h-s lassújeleket).
Barcs-Középrigóc-Drávafok-Sellye: vonatmennyiségek, menetidők, átlagsebességek változása Barcs – Sellye: 43 km, Középrigóc – Drávafok: 26 km, páros irány: Barcs – Sellye, páratlan: Sellye – Barcs (A v. pároknál + jel után a korlátozással közlekedő vonatpárok száma szerepel, melyeket dőlt betű jelöl.) |
|||||
menetrendi időszak | vonatpárok (db) | vonatszám | menetidő (perc) Barcs – Sellye |
menetidő (perc) Középrigóc – Drávafok |
átlagsebesség (km/h) Középrigóc – Drávafok |
1943 nyári | 2 | 6640 | 90 | 56 | 27,9 |
6624 | 110 | 72 | 21,7 | ||
6627 | 100 | 63 | 24,8 | ||
6643 | 90 | 53 | 29,4 | ||
legjobb | 90 | 53 | 29,4 | ||
1949/50 | 3 | 6640 | 85 | 54 | 28,9 |
6662b | 206 | 92 | 17,0 | ||
6644 | 85 | 54 | 28,9 | ||
6647 | 85 | 53 | 29,4 | ||
6661 | 149 | 86 | 18,1 | ||
6643 | 82 | 50 | 31,2 | ||
legjobb | 82 | 50 | 31,2 | ||
1979/80 | 4,5 | 6640 | 83 | 54 | 28,9 |
6642 | 82 | 52 | 30,0 | ||
6646 | 83 | 52 | 30,0 | ||
6648 | 82 | 52 | 30,0 | ||
6649 | 83 | 51 | 30,6 | ||
6647 | 90 | 58 | 26,9 | ||
6645 | 87 | 51 | 30,6 | ||
6643 | 86 | 53 | 29,4 | ||
6641 | 82 | 51 | 30,6 | ||
legjobb | 82 | 51 | 30,6 | ||
1982/83 | 4 | 6630 | 80 | 51 | 30,6 |
2732 | 87 | 51 | 30,6 | ||
6646 | 85 | 55 | 28,4 | ||
6648 | 78 | 49 | 31,8 | ||
6649 | 94 | 54 | 28,9 | ||
6645 | 85 | 50 | 31,2 | ||
2733 | 82 | 49 | 31,8 | ||
6641 | 77 | 46 | 33,9 | ||
legjobb | 77 | 46 | 33,9 | ||
1988/89 | 4 | 38110 | 80 | 50 | 31,2 |
38122 | 84 | 50 | 31,2 | ||
38116 | 92 | 52 | 30,0 | ||
38128 | 80 | 50 | 31,2 | ||
38159 | 77 | 49 | 31,8 | ||
38125 | 80 | 48 | 32,5 | ||
38113 | 80 | 48 | 32,5 | ||
38121 | 78 | 49 | 31,8 | ||
legjobb | 77 | 48 | 32,5 | ||
1989/90 | 4 | 38110 | 80 | 50 | 31,2 |
38112 | 81 | 48 | 32,5 | ||
38116 | 82 | 52 | 30,0 | ||
38128 | 77 | 49 | 31,8 | ||
38159 | 77 | 49 | 31,8 | ||
38115 | 83 | 48 | 32,5 | ||
38113 | 80 | 48 | 32,5 | ||
38121 | 72 | 45 | 34,7 | ||
legjobb | 72 | 45 | 34,7 | ||
1990/91 | 4 | 38110 | 75 | 50 | 31,2 |
38112 | 77 | 52 | 30,0 | ||
38116 | 78 | 52 | 30,0 | ||
38128 | 73 | 49 | 31,8 | ||
38159 | 72 | 49 | 31,8 | ||
38115 | 77 | 47 | 33,2 | ||
38113 | 76 | 48 | 32,5 | ||
38121 | 70 | 47 | 33,2 | ||
legjobb | 70 | 47 | 33,2 | ||
1991/92 | 4 | 38110 | 73 | 50 | 31,2 |
38112 | 77 | 50 | 31,2 | ||
38116 | 72 | 49 | 31,8 | ||
38128 | 73 | 50 | 31,2 | ||
38159 | 72 | 49 | 31,8 | ||
38115 | 75 | 47 | 33,2 | ||
38113 | 76 | 48 | 32,5 | ||
38121 | 70 | 46 | 33,9 | ||
legjobb | 70 | 46 | 33,9 | ||
1992/93 | 4 | 38110 | 73 | 50 | 31,2 |
38112 | 77 | 50 | 31,2 | ||
38116 | 72 | 49 | 31,8 | ||
38128 | 73 | 50 | 31,2 | ||
38159 | 87 | 47 | 33,2 | ||
38115 | 75 | 47 | 33,2 | ||
38113 | 66 | 45 | 34,7 | ||
38121 | 69 | 46 | 33,9 | ||
legjobb | 66 | 45 | 34,7 | ||
1995/96 | 3,5+0,5 | 38110 | 75 | 51 | 30,6 |
38112 külön rend. |
79 | 50 | 31,2 | ||
38114 | 74 | 50 | 31,2 | ||
38116 | 74 | 50 | 31,2 | ||
38119 | 90 | 50 | 31,2 | ||
38115 | 76 | 50 | 31,2 | ||
38113 | 86 | 49 | 31,8 | ||
38121 | 82 | 51 | 30,6 | ||
legjobb | 74 | 49 | 31,8 | ||
1996/97 | 4 | 38110 | 76 | 51 | 30,6 |
38112 | 82 | 51 | 30,6 | ||
38114 | 84 | 53 | 29,4 | ||
38116 | 79 | 52 | 30,0 | ||
38119 | 95 | 50 | 31,2 | ||
38115 | 76 | 49 | 31,8 | ||
38113 | 88 | 49 | 31,8 | ||
38121 | 80 | 49 | 31,8 | ||
legjobb | 76 | 49 | 31,8 | ||
1997/98 | 4 | 38110 | 76 | 51 | 30,6 |
38112 | 82 | 51 | 30,6 | ||
38114 | 84 | 53 | 29,4 | ||
38116 | 79 | 52 | 30,0 | ||
38119 | 95 | 50 | 31,2 | ||
38115 | 76 | 49 | 31,8 | ||
38113 | 75 | 50 | 31,2 | ||
38121 | 78 | 49 | 31,8 | ||
legjobb | 76 | 49 | 31,8 | ||
1998/99 | 4 | 38110 | 78 | 51 | 30,6 |
38112 | 82 | 50 | 31,2 | ||
38114 | 84 | 52 | 30,0 | ||
38116 | 79 | 52 | 30,0 | ||
38119 | 90 | 50 | 31,2 | ||
38115 | 76 | 48 | 32,5 | ||
38113 | 78 | 53 | 29,4 | ||
38121 | 82 | 50 | 31,2 | ||
legjobb | 76 | 48 | 32,5 | ||
1999/00 | 4 | 38110 | 77 | 51 | 30,6 |
38112 | 76 | 49 | 31,8 | ||
38114 | 84 | 52 | 30,0 | ||
38116 | 79 | 52 | 30,0 | ||
38119 | 89 | 47 | 33,2 | ||
38115 | 76 | 48 | 32,5 | ||
38113 | 79 | 50 | 31,2 | ||
38121 kk.: Pécs-Villány |
75 | 45 | 34,7 | ||
legjobb | 75 | 45 | 34,7 | ||
2000/01 | 3+1 | 38110 hétköznap |
77 | 52 | 30,0 |
38112 | 74 | 47 | 33,2 | ||
38114 | 84 | 51 | 30,6 | ||
38116 | 82 | 50 | 31,2 | ||
38119 | 87 | 49 | 31,8 | ||
38115 | 78 | 51 | 30,6 | ||
38113 | 87 | 50 | 31,2 | ||
38121 munkanap és vasárnapi k. r. sz. |
83 | 48 | 32,5 | ||
legjobb | 74 | 47 | 33,2 | ||
2001/02 | 3+1 | 38110 hétköznap |
78 | 52 | 30,0 |
38112 | 84 | 52 | 30,0 | ||
38114 | 82 | 52 | 30,0 | ||
38116 | 84 | 50 | 31,2 | ||
38119 | 87 | 48 | 32,5 | ||
38115 | 79 | 51 | 30,6 | ||
38113 | 102 | 50 | 31,2 | ||
38121 munkanap és vasárnapi k. r. sz. |
73 | 48 | 32,5 | ||
legjobb | 73 | 48 | 32,5 | ||
2002/03 | 3+1 | 38110 hétköznap |
76 | 53 | 29,4 |
38112 | 84 | 54 | 28,9 | ||
38114 | 84 | 54 | 28,9 | ||
38116 | 86 | 54 | 28,9 | ||
38119 | 88 | 53 | 29,4 | ||
38115 | 88 | 53 | 29,4 | ||
38113 | 102 | 52 | 30,0 | ||
38121 munkanap és vasárnapi k. r. sz. |
77 | 53 | 29,4 | ||
legjobb | 76 | 52 | 30,0 | ||
2003/04 | 3+1 | 38130 hétköznap |
77 | 53 | 29,4 |
38112 | 77 | 53 | 29,4 | ||
38114 | 73 | 53 | 29,4 | ||
38136 | 77 | 53 | 29,4 | ||
38119 | 73 | 52 | 30,0 | ||
38135 | 73 | 52 | 30,0 | ||
38115 | 98 | 52 | 30,0 | ||
38131 munkanap és vasárnapi k. r. sz. |
73 | 52 | 30,0 | ||
legjobb | 73 | 52 | 30,0 | ||
2004/05 | 3 | 38112 | 101 | 80 | 19,5 |
38114 | 103 | 80 | 19,5 | ||
38136 | 105 | 80 | 19,5 | ||
38139 | 102 | 79 | 19,7 | ||
38135 | 100 | 79 | 19,7 | ||
38115 | 100 | 79 | 19,7 | ||
legjobb | 100 | 79 | 19,7 | ||
2005/06 | 3 | 38112 | 101 | 80 | 19,5 |
38114 | 100 | 80 | 19,5 | ||
38138 | 100 | 80 | 19,5 | ||
38139 | 102 | 79 | 19,7 | ||
38135 | 100 | 79 | 19,7 | ||
38115 | 100 | 79 | 19,7 | ||
legjobb | 100 | 79 | 19,7 |
2008. áprilisi vonalbejárás Középrigóc és Drávafok között
A Barcs felől érkező, a 62-es vonalon továbbközlekedő személyvonatok az erdők övezte Középrigóc vasútállomásánál hagyták el a 60-as számú fővonalat. A rozsdásodó első vágány délnyugati irányú folytatása vezet Sellye, Villány felé. Ma, mint járhatatlan pályaszakaszt, vörös tárcsák fedezik ezt a forgalommentes mellékvonali részt. Az elágazástól párszáz méterre keresztezzük a 6-os számú főutat. Mentsük, ami menthető alapon a MÁV már leszerelte a fénysorompókat a vonalon, helyükre andráskeresztek kerültek.
A vasút sűrű erdők közé kanyarodik, az első megállóig a Duna-Dráva Nemzeti Park vadregényes vidékein, a barcsi ősborókásban haladunk. A pálya nem éppen mondható épnek errefelé, sokhelyütt hiányoznak a hevederek és a síncsavarok, melyeket a sínek mellett jópár helyen kis kupacokba szedve lehet látni.
Egy tisztásabb helyre érkezve elérjük az első megállót, azaz Drávatamásit (4-5 km Középrigóctól). A faluból – amely innen még egy-két kilométerrel délebbre fekszik – csak egy földesút vezeti ki ide. Még megvan a tábla. A megállótól kb. 700 méterre Sellye felé a vasút keresztezi az északi irányból, a 6-os főút felől (azon belül is Darány községből) érkező utat, melynek folytatása a vasúttal párhuzamosan halad (erre jártak a vonatpótló autóbuszok, de erről az útról lehet letérni közúton Drávatamási felé is).
Kastélyosdombó megállóhely következik. Errefelé is hiányoznak hevederek, síncsavarok.
Kastélyosdombó fehérre meszelt HÉV-szabvány szerint IV. osztályú felvételi épülete valamikor egy megálló-rakodóhelyet szolgált, a sínek déli oldalán található. A házban egyébként laknak, látható rajta a tábla helye, környéke rendezett, virágoskert övezi.

Az innentől Zádor megállóhelyig húzódó 3 km-es szakaszon átlépjük Somogy megye határát (a II. világháború utáni közigazgatási reformok előtt még Drávafok is Somogyhoz tartozott). Továbbá ez az a szakasz, ahol sínhiányok is vannak a vonalon. A 953-as és 948-as szelvényeknél kb. 2*25 méteren nincsenek meg a sínszálak. (A vonal szelvényszámozása Középrigóc – Sellye – Nagyharsány viszonylatban kelet-nyugat irányú, a ma Horvátországhoz tartozó Baranyavár-Pélmonostor (Beli Manastir) állomáson kezdődik. Valaha ez volt a vonal keleti végpontja.) A síneket még 2006-ban lopták el. Mivel a tettesek a szántóföldön keresztül, traktorral vontatták el a sínszálakat, melyek nyomot hagytak a talajban, a rendőrök könnyedén eljutottak az elkövetőkhöz. A síneket viszont már nem építették vissza. Amíg a Középrigóc – Drávafok szakasz nem volt hiányos, valamilyen PFT-s járművel rendszeresen tartottak rajta őrjáratokat. Egy helyen lopási kísérlet nyomai látszódnak, elhajlították a vágányzatot.

Közvetlenül a zádori megálló előtt egy földutat keresztezünk, az átjáró mellett egy elhagyott őrház áll. A megállóhely a kastélyosdombóihoz hasonló, szintén déli oldalon lévő, valószínűleg lakott felvételi épülettel rendelkezik, valaha itt is volt rakodás. A névtábla itt még megvan, ahogy a WC épülete és a vasúti lámpák is.

Egy-két kilométer múlva ismét peronnal szegélyezett helyre érkezünk: a nyírfákkal övezett, tóparti Szörény megállóhelyre. A hely nevét egy esőbeálló-szerű építmény hordozza magán. Mellette egy észak-dél irányú utacska keresztezi a 62-es vonalat.
A Nagykanizsa – Barcs – Pécs fővonalon robogó vonatok dudálása még mindig idehallatszik. Továbbhaladva a hol sóderes, hol bazaltköves ágyazattal, illetve ágyazat-erősítéssel rendelkező töltésen újabb három kilométert kell megtennünk a következő megállóig. A következő megállóig, azaz Kétújfaluig (korábban Németújfalu-Szentmihályfapuszta), amely régen három vágányos állomás volt. A sínek északi oldalán, tárva-nyitva, elhagyottan áll a többihez képest monumentális nagyságú felvételi épület, belsejébe bárki betekinthet. Ott a múltról árulkodó rámpa is az első vágány helye mellett. (Az I. és a III. vágány az 1980-as évek elején még bizonyos, hogy megvolt, ahogy a még ezután következő Vitézipuszta mellékvágánya is.) A volt állomás Barcs felőli végénél egy lakássá alakított őrház áll, mellette egy gyalogos átkelő, a sellyei oldalon pedig egy olyan csapórudas sorompó (a Kétújfalu és Szigetvár közti utat keresztezzük itt), melyet a vonal életének utolsó szakaszában a vonatok jegyvizsgálói kezeltek.
Középrigóctól 18, innen 2 km távolságra található Teklafalu táblás, ma már táblátlan megállóhely. Szintén útátjáró mellett helyezkedik el (egy kis helyi utat keresztez a vasút).

Ismét kb. 2 km-re található a következő megálló, a korábban szintén rakodóvágánnyal rendelkező Vitézipuszta. A tábla már eltűnt az épületről. Kétújfaluhoz hasonlóan itt is megvan a rámpa. A IV. osztályú felvételi épület a sínek délnyugati oldalán helyezkedik el, elhagyott, állapota bizonyára folyamatosan romlik.
Vitézipuszta után ismét egy közutat keresztez a vasút. Innen még 6 kilométernyi forgalommentes pályaszakasz van hátra. Jellemzően sóderes az aljzat, de a sínillesztéseknél, a hevederek alatt betonaljra cserélték a talpfákat. Ezeken a helyeken már bazaltkő erősíti a felépítményt. Vitézipusztától elég közel halad a közút vasúthoz. Közben elmegyünk Irmapuszta mellett (itt nem volt vasúti megálló). Végállomásunkra, Drávafokra érkezésünk előtt megpillanthatjuk a használt pályaszakasz ezen végén elhelyezett vörös tárcsát, majd Drávafok bejárati elő- és főjelzője mellett is elhaladunk.

Drávafok két vágányos megálló-rakodóhely. Barcs felőli végében egy kisebb, Sellye felőli oldalán egy nagyobb útátjáró található. Utóbbit csapórudas sorompó fedezi, itt a Sellye felé vezető közutat keresztezi a vasút. A kétújfaluihoz hasonlóan ezt is a kalauz tekerte fel s le. Ezen a vonalszakaszon idáig, Drávafokig jár az általában M47-es mozdonnyal továbbított tolatós tehervonat, mely Eas kocsikban szállít fát innen. A felvételi épület itt is HÉV-szabvány szerint IV. osztályú, a pálya északkeleti oldalára építették, hátulról udvar és kerítés veszi körbe, laknak benne. A szolgálati hely megnevezésének táblája már nincs fent rajta. A tehervonatok által használt Drávafok – Sellye szakaszon már csak egy megállóhely (Bogdása) található.

Tehervonat Drávafokon. A képeket Balázs Zsolt készítette 2007 nyarán
Dávidházi Bálint
Csuka Barna