• Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
kedd, május 13, 2025
  • Login
Somogyi Vasutak
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Somogyi logó
No Result
View All Result
Home Megszűnt vonalak Barcs-Villány

A vágányok hallgatnak – Középrigóc-Drávafok

Somogyi Vasutak by Somogyi Vasutak
2008. április 7.
in Barcs-Villány
0
Kétújfalu

Kétújfalu

Share on Facebook

Egy hónap híján két éve szünetel a személyforgalom Középrigóc és Sellye között

… és az 1912-ben épült vonalszakasz nagy részén a teherforgalom is. Középrigóc és Sellye közt 94 év szolgálat után, 2006. május 7-én ment el az utolsó személyvonat. A 10 km hosszú Drávafok – Sellye szakaszon ugyan ma is járnak tehervonatok, de a Rigóc és Drávafok közé eső hosszabb részt (25,6 km) a természet vette kezelésbe. A vonalszakaszt a 2006-os bezárás alkalmával még nem törölték a menetrendből, mivel 2007. március 3-ig vonatpótló autóbuszok látták el az utasforgalmat. Ezt követően vette át az üzemeltetést a Pannon Volán. A gazdaságossági szempontok azóta megritkították a vonatok helyett közlekedő buszjáratokat, a vasút által érintett útirányon Barcs és Sellye közt a háromból mára két pár maradt, azonban még ez a szám is csalóka, hisz egyik járatpár sem közlekedik minden nap.

Az egykor 101 km hosszú 62-es számú Barcs – Sellye – Villány vasútvonal Középrigóc és Sellye közé eső része Somogy és Baranya megye legeldugottabb vidékein halad. A manapság minden forgalomtól mentes szakasz bezárása előtt Hazánk egyik legrosszabb állapotú vasúti vonalszakasza volt. Az átépített Sellye – Drávafok szakasz kivételével végig megmaradt a vasútépítés időszakában lefektetett „i” sínrendszer (23,6 kg/fm-es sínszálak). Bár ehhez a nem túl jó menetrend is hozzájárult, az utasforgalma is igen gyér volt ennek a viszonylatnak. Az 1990-es években még (a lassújelektől eltekintve) 40 km/h-s sebességű közlekedésre alkalmas Középrigóc és Drávafok közti pályarészen a 2004/2005-ös menetrendtől már csak 20 km/h-val döcögtek a Bzmotok (nem számítva a 10 km/h-s lassújeleket).

Barcs-Középrigóc-Drávafok-Sellye: vonatmennyiségek, menetidők, átlagsebességek változása
Barcs – Sellye: 43 km, Középrigóc – Drávafok: 26 km, páros irány: Barcs – Sellye, páratlan: Sellye – Barcs
(A v. pároknál + jel után a korlátozással közlekedő vonatpárok száma szerepel, melyeket dőlt betű jelöl.)
menetrendi időszak vonatpárok (db) vonatszám menetidő (perc)
Barcs – Sellye
menetidő (perc)
Középrigóc – Drávafok
átlagsebesség (km/h)
Középrigóc – Drávafok
1943 nyári 2 6640 90 56 27,9
6624 110 72 21,7
6627 100 63 24,8
6643 90 53 29,4
legjobb 90 53 29,4
1949/50 3 6640 85 54 28,9
6662b 206 92 17,0
6644 85 54 28,9
6647 85 53 29,4
6661 149 86 18,1
6643 82 50 31,2
legjobb 82 50 31,2
1979/80 4,5 6640 83 54 28,9
6642 82 52 30,0
6646 83 52 30,0
6648 82 52 30,0
6649 83 51 30,6
6647 90 58 26,9
6645 87 51 30,6
6643 86 53 29,4
6641 82 51 30,6
legjobb 82 51 30,6
1982/83 4 6630 80 51 30,6
2732 87 51 30,6
6646 85 55 28,4
6648 78 49 31,8
6649 94 54 28,9
6645 85 50 31,2
2733 82 49 31,8
6641 77 46 33,9
legjobb 77 46 33,9
1988/89 4 38110 80 50 31,2
38122 84 50 31,2
38116 92 52 30,0
38128 80 50 31,2
38159 77 49 31,8
38125 80 48 32,5
38113 80 48 32,5
38121 78 49 31,8
legjobb 77 48 32,5
1989/90 4 38110 80 50 31,2
38112 81 48 32,5
38116 82 52 30,0
38128 77 49 31,8
38159 77 49 31,8
38115 83 48 32,5
38113 80 48 32,5
38121 72 45 34,7
legjobb 72 45 34,7
1990/91 4 38110 75 50 31,2
38112 77 52 30,0
38116 78 52 30,0
38128 73 49 31,8
38159 72 49 31,8
38115 77 47 33,2
38113 76 48 32,5
38121 70 47 33,2
legjobb 70 47 33,2
1991/92 4 38110 73 50 31,2
38112 77 50 31,2
38116 72 49 31,8
38128 73 50 31,2
38159 72 49 31,8
38115 75 47 33,2
38113 76 48 32,5
38121 70 46 33,9
legjobb 70 46 33,9
1992/93 4 38110 73 50 31,2
38112 77 50 31,2
38116 72 49 31,8
38128 73 50 31,2
38159 87 47 33,2
38115 75 47 33,2
38113 66 45 34,7
38121 69 46 33,9
legjobb 66 45 34,7
1995/96 3,5+0,5 38110 75 51 30,6
38112
külön rend.
79 50 31,2
38114 74 50 31,2
38116 74 50 31,2
38119 90 50 31,2
38115 76 50 31,2
38113 86 49 31,8
38121 82 51 30,6
legjobb 74 49 31,8
1996/97 4 38110 76 51 30,6
38112 82 51 30,6
38114 84 53 29,4
38116 79 52 30,0
38119 95 50 31,2
38115 76 49 31,8
38113 88 49 31,8
38121 80 49 31,8
legjobb 76 49 31,8
1997/98 4 38110 76 51 30,6
38112 82 51 30,6
38114 84 53 29,4
38116 79 52 30,0
38119 95 50 31,2
38115 76 49 31,8
38113 75 50 31,2
38121 78 49 31,8
legjobb 76 49 31,8
1998/99 4 38110 78 51 30,6
38112 82 50 31,2
38114 84 52 30,0
38116 79 52 30,0
38119 90 50 31,2
38115 76 48 32,5
38113 78 53 29,4
38121 82 50 31,2
legjobb 76 48 32,5
1999/00 4 38110 77 51 30,6
38112 76 49 31,8
38114 84 52 30,0
38116 79 52 30,0
38119 89 47 33,2
38115 76 48 32,5
38113 79 50 31,2
38121
kk.: Pécs-Villány
75 45 34,7
legjobb 75 45 34,7
2000/01 3+1 38110
hétköznap
77 52 30,0
38112 74 47 33,2
38114 84 51 30,6
38116 82 50 31,2
38119 87 49 31,8
38115 78 51 30,6
38113 87 50 31,2
38121
munkanap és
vasárnapi k. r. sz.
83 48 32,5
legjobb 74 47 33,2
2001/02 3+1 38110
hétköznap
78 52 30,0
38112 84 52 30,0
38114 82 52 30,0
38116 84 50 31,2
38119 87 48 32,5
38115 79 51 30,6
38113 102 50 31,2
38121
munkanap és
vasárnapi k. r. sz.
73 48 32,5
legjobb 73 48 32,5
2002/03 3+1 38110
hétköznap
76 53 29,4
38112 84 54 28,9
38114 84 54 28,9
38116 86 54 28,9
38119 88 53 29,4
38115 88 53 29,4
38113 102 52 30,0
38121
munkanap és
vasárnapi k. r. sz.
77 53 29,4
legjobb 76 52 30,0
2003/04 3+1 38130
hétköznap
77 53 29,4
38112 77 53 29,4
38114 73 53 29,4
38136 77 53 29,4
38119 73 52 30,0
38135 73 52 30,0
38115 98 52 30,0
38131
munkanap és
vasárnapi k. r. sz.
73 52 30,0
legjobb 73 52 30,0
2004/05 3 38112 101 80 19,5
38114 103 80 19,5
38136 105 80 19,5
38139 102 79 19,7
38135 100 79 19,7
38115 100 79 19,7
legjobb 100 79 19,7
2005/06 3 38112 101 80 19,5
38114 100 80 19,5
38138 100 80 19,5
38139 102 79 19,7
38135 100 79 19,7
38115 100 79 19,7
legjobb 100 79 19,7

2008. áprilisi vonalbejárás Középrigóc és Drávafok között

A Barcs felől érkező, a 62-es vonalon továbbközlekedő személyvonatok az erdők övezte Középrigóc vasútállomásánál hagyták el a 60-as számú fővonalat. A rozsdásodó első vágány délnyugati irányú folytatása vezet Sellye, Villány felé. Ma, mint járhatatlan pályaszakaszt, vörös tárcsák fedezik ezt a forgalommentes mellékvonali részt. Az elágazástól párszáz méterre keresztezzük a 6-os számú főutat. „Mentsük, ami menthető” alapon a MÁV már leszerelte a fénysorompókat a vonalon, helyükre andráskeresztek kerültek.

 

1 of 3
- +
Középrigóc I. váltókezelői tornya
Középrigóc bejárati jelzője a 62-es vonal felől, háttérben a pécsi fővonal
A 6-os út és a 62-es vonal kereszteződése Középrigóc mellett

A vasút sűrű erdők közé kanyarodik, az első megállóig a Duna-Dráva Nemzeti Park vadregényes vidékein, a barcsi ősborókásban haladunk. A pálya nem éppen mondható épnek errefelé, sokhelyütt hiányoznak a hevederek és a síncsavarok, melyeket a sínek mellett jópár helyen kis kupacokba szedve lehet látni.

 

1 of 3
- +
Síncsavarok kis kupacba szedve
Fa dőlt a sínekre
A síneket már a Szentlélek sem tartja össze

Egy tisztásabb helyre érkezve elérjük az első megállót, azaz Drávatamásit (4-5 km Középrigóctól). A faluból – amely innen még egy-két kilométerrel délebbre fekszik – csak egy földesút vezeti ki ide. Még megvan a tábla. A megállótól kb. 700 méterre Sellye felé a vasút keresztezi az északi irányból, a 6-os főút felől (azon belül is Darány községből) érkező utat, melynek folytatása a vasúttal párhuzamosan halad (erre jártak a vonatpótló autóbuszok, de erről az útról lehet letérni közúton Drávatamási felé is).

 

1 of 4
- +
Drávatamási
Nincs egészben az útátjárójelző
Útátjáró Sellye felé tekintve: balra Darány, jobbra Kastélyosdombó
Kastélyosdombó felé nézünk az átjáró után

Kastélyosdombó megállóhely következik. Errefelé is hiányoznak hevederek, síncsavarok.

 

1 of 2
- +
Hiányzó hevederek, síncsavarok (Drávatamási és Kastélyosdombó közt)
Pályarészlet egy ívből (Drávatamási és Kastélyosdombó közt)

Kastélyosdombó fehérre meszelt HÉV-szabvány szerint IV. osztályú felvételi épülete valamikor egy megálló-rakodóhelyet szolgált, a sínek déli oldalán található. A házban egyébként laknak, látható rajta a tábla helye, környéke rendezett, virágoskert övezi.

Kastélyosdombó
Kastélyosdombó

Az innentől Zádor megállóhelyig húzódó 3 km-es szakaszon átlépjük Somogy megye határát (a II. világháború utáni közigazgatási reformok előtt még Drávafok is Somogyhoz tartozott). Továbbá ez az a szakasz, ahol sínhiányok is vannak a vonalon. A 953-as és 948-as szelvényeknél kb. 2*25 méteren nincsenek meg a sínszálak. (A vonal szelvényszámozása Középrigóc – Sellye – Nagyharsány viszonylatban kelet-nyugat irányú, a ma Horvátországhoz tartozó Baranyavár-Pélmonostor (Beli Manastir) állomáson kezdődik. Valaha ez volt a vonal keleti végpontja.) A síneket még 2006-ban lopták el. Mivel a tettesek a szántóföldön keresztül, traktorral vontatták el a sínszálakat, melyek nyomot hagytak a talajban, a rendőrök könnyedén eljutottak az elkövetőkhöz. A síneket viszont már nem építették vissza. Amíg a Középrigóc – Drávafok szakasz nem volt hiányos, valamilyen PFT-s járművel rendszeresen tartottak rajta „őrjáratokat”. Egy helyen lopási kísérlet nyomai látszódnak, elhajlították a vágányzatot.

Megpróbálták szabályosan feltépni a vágányzatot
Megpróbálták szabályosan feltépni a vágányzatot

Közvetlenül a zádori megálló előtt egy földutat keresztezünk, az átjáró mellett egy elhagyott őrház áll. A megállóhely a kastélyosdombóihoz hasonló, szintén déli oldalon lévő, valószínűleg lakott felvételi épülettel rendelkezik, valaha itt is volt rakodás. A névtábla itt még megvan, ahogy a WC épülete és a vasúti lámpák is.

Zádor
Zádor

Egy-két kilométer múlva ismét peronnal szegélyezett helyre érkezünk: a nyírfákkal övezett, tóparti Szörény megállóhelyre. A hely nevét egy esőbeálló-szerű építmény hordozza magán. Mellette egy észak-dél irányú utacska keresztezi a 62-es vonalat.

 

1 of 2
- +
Szörény (Barcs felé pillantva)
Útátjáró Szörénynél

A Nagykanizsa – Barcs – Pécs fővonalon robogó vonatok dudálása még mindig idehallatszik. Továbbhaladva a hol sóderes, hol bazaltköves ágyazattal, illetve ágyazat-erősítéssel rendelkező töltésen újabb három kilométert kell megtennünk a következő megállóig. A következő megállóig, azaz Kétújfaluig (korábban Németújfalu-Szentmihályfapuszta), amely régen három vágányos állomás volt. A sínek északi oldalán, tárva-nyitva, elhagyottan áll a többihez képest monumentális nagyságú felvételi épület, belsejébe bárki betekinthet. Ott a múltról árulkodó rámpa is az első vágány helye mellett. (Az I. és a III. vágány az 1980-as évek elején még bizonyos, hogy megvolt, ahogy a még ezután következő Vitézipuszta mellékvágánya is.) A volt állomás Barcs felőli végénél egy lakássá alakított őrház áll, mellette egy gyalogos átkelő, a sellyei oldalon pedig egy olyan csapórudas sorompó (a Kétújfalu és Szigetvár közti utat keresztezzük itt), melyet a vonal életének utolsó szakaszában a vonatok jegyvizsgálói kezeltek.

 

1 of 5
- +
Volt rakodótér Kétújfaluban
Kétújfalu, melléképület
Kétújfalu
Kétújfalu
Csapórudas sorompóval fedezett útátjáró Kétújfalunál

Középrigóctól 18, innen 2 km távolságra található Teklafalu táblás, ma már táblátlan megállóhely. Szintén útátjáró mellett helyezkedik el (egy kis helyi utat keresztez a vasút).

Ez is érdekelhet

Vasútvonal a Rinya mentén – III. rész

A Csanádi György-féle 1968-as közlekedéspolitikai koncepció

Teklafalu
Teklafalu

Ismét kb. 2 km-re található a következő megálló, a korábban szintén rakodóvágánnyal rendelkező Vitézipuszta. A tábla már eltűnt az épületről. Kétújfaluhoz hasonlóan itt is megvan a rámpa. A IV. osztályú felvételi épület a sínek délnyugati oldalán helyezkedik el, elhagyott, állapota bizonyára folyamatosan romlik.

 

1 of 4
- +
Útátjárójelző Vitézipuszta előtt
Vitézipuszta
Várhatunk a vitézipusztai pénztárosra
A vitézipusztai rámpa

Vitézipuszta után ismét egy közutat keresztez a vasút. Innen még 6 kilométernyi forgalommentes pályaszakasz van hátra. Jellemzően sóderes az aljzat, de a sínillesztéseknél, a hevederek alatt betonaljra cserélték a talpfákat. Ezeken a helyeken már bazaltkő erősíti a felépítményt. Vitézipusztától elég közel halad a közút vasúthoz. Közben elmegyünk Irmapuszta mellett (itt nem volt vasúti megálló). Végállomásunkra, Drávafokra érkezésünk előtt megpillanthatjuk a használt pályaszakasz ezen végén elhelyezett vörös tárcsát, majd Drávafok bejárati elő- és főjelzője mellett is elhaladunk.

Visszatekintés Drávafokról Barcs irányába
Visszatekintés Drávafokról Barcs irányába

Drávafok két vágányos megálló-rakodóhely. Barcs felőli végében egy kisebb, Sellye felőli oldalán egy nagyobb útátjáró található. Utóbbit csapórudas sorompó fedezi, itt a Sellye felé vezető közutat keresztezi a vasút. A kétújfaluihoz hasonlóan ezt is a kalauz tekerte fel s le. Ezen a vonalszakaszon idáig, Drávafokig jár az általában M47-es mozdonnyal továbbított tolatós tehervonat, mely Eas kocsikban szállít fát innen. A felvételi épület itt is HÉV-szabvány szerint IV. osztályú, a pálya északkeleti oldalára építették, hátulról udvar és kerítés veszi körbe, laknak benne. A szolgálati hely megnevezésének táblája már nincs fent rajta. A tehervonatok által használt Drávafok – Sellye szakaszon már csak egy megállóhely (Bogdása) található.

 

1 of 2
- +
Barcs felől nézünk a drávafoki megálló-rakodóhelyre
Drávafok
Drávafok: különvonat az M41 2195-ös mozdonnyal. A cím (Százöt éves a vasútvonal) félrevezető: valójában a Szentlőrinc - Sellye vonal évfordulóját ünnepelték ekkor az Ormánsági Napok keretében, ám a különvonat Drávafokot is meglátogatta. (készült: 2000.05.20., forrás: Vasutas Hírlap, 2000.06.13., 6. (50.) évf. 11. sz.)
Drávafok: különvonat az M41 2195-ös mozdonnyal. A cím (Százöt éves a vasútvonal) félrevezető: valójában a Szentlőrinc – Sellye vonal évfordulóját ünnepelték ekkor az Ormánsági Napok keretében, ám a különvonat Drávafokot is meglátogatta. (készült: 2000.05.20., forrás: Vasutas Hírlap, 2000.06.13., 6. (50.) évf. 11. sz.)

 

 

1 of 3
- +
Nagydácsia (M47 1208) a Drávafok Sellye felőli végénél lévő átjáróban (készítette: Balázs Zsolt, 2007. nyár)
Fát szállító tehervonat Drávafokon (készítette: Balázs Zsolt, 2007. nyár)
Barcs felé visszatekintve a drávafoki mrh.-re, bent áll a tehervonat (készítette: Balázs Zsolt, 2007. nyár)

Tehervonat Drávafokon. A képeket Balázs Zsolt készítette 2007 nyarán

Dávidházi Bálint
Csuka Barna

Tags: BarcsBarcs-VillányDrávafokDrávatamásiKastélyosdombóKétújfaluKözéprigócSellyeSzörényTeklafaluVitézpusztaZádor
ShareShare
Somogyi Vasutak

Somogyi Vasutak

Közlemények, közelgő események

Jelenleg nincs közelgő esemény

Heti top 5

  • almamellék, zselic, somogy, baranya

    Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Utoljára személyvonattal Sellye és Villány közt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Visszatért a somogyivasutak.hu!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kis- és nagyvasúti maradványok Simongát közelében

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Somogyi Vasutak barna full

Somogyország, Somogy megye vasútbarátainak az oldala, 2006 óta.

Kategóriák

  • Ajánló
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Pécs-Gyékényes
    • Somogyszob-Nagyatád
    • Székesveférvár-Gyékényes
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Barcs-Villány
    • Kaposvár-Barcs
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Nagyatád-Barcs
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Hivatkozások

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

  • Kezdőoldal
  • Megszűnt vonalak
  • Kaposvár
  • Jelenlegi vonalak

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében. A weboldal további használatával elfogadod a sütik használatát. Tekintsd meg az Adatkezelési tájékoztatónkat