• Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
kedd, május 13, 2025
  • Login
Somogyi Vasutak
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Somogyi logó
No Result
View All Result
Home Megszűnt vonalak Kaposvár-Barcs

Egyszerűsített forgalmi szolgálat a Kaposvár-Barcs vonalon

Somogyi Vasutak by Somogyi Vasutak
2006. december 26.
in Kaposvár-Barcs
0
Homokszentgyörgy, raktárépület és rámpa (2007.08.01.)

Homokszentgyörgy, raktárépület és rámpa (2007.08.01.)

Share on Facebook
Egyszerűsített forgalmi szolgálat a vonal déli részén (1968)

1968. március 12-től egyszerűsített forgalmi szolgálatot vezettek be a vasútvonal Kadarkút – Középrigóc szakaszán. A forgalomszabályozó állomások Kadarkút és Középrigóc lettek. Lad és Szulok vonattalálkozásra kijelölt forgalmi szolgálattevő nélküli állomások, Homokszentgyörgy vonattalálkozásra kijelölt megálló-rakodóhely lett. Homokszentgyörgyön továbbra is állomáskezelő teljesített szolgálatot, aki sorompókezelői és vonatjelentőőri szolgálatot végeztek (illetve közreműködtek az itteni vonattalálkozások lebonyolításában). Lad és Szulok állomásokon és a másik két köztes megálló-rakodóhelyen (Hencse-Hedrehely, Kálmáncsa) kizárólag kereskedelmi szolgálatvégzés történt.

Az egyszerűsített forgalmi szolgálat bevezetése lényegileg a gyakorlatban azt jelentette, hogy a Kadarkút és Középrigóc közt található szolgálati helyeken (Hencse-Hedrehely mrh., Lad, Homokszentgyörgy mrh., Kálmáncsa mrh., Szulok) Homokszentgyörgy mrh. kivételével megszűnt a vonatforgalom lebonyolításával kapcsolatos szolgálat, a forgalmi irodákat bezárták, az épületek és a váltózárak kulcsait a forgalomszabályozó állomások őrizték. Lad és Szulok állomások váltóit helyszínen nem őrzött, nem biztosított váltóknak kellett tekinteni, melyeket kivilágítani sem kellett. Ahogy a nem biztosított bejárati jelzőiket sem, melyek szabványos állása innentől kezdve a továbbhaladást engedélyező állás lett. Nem úgy, mint a homokszentgyörgyi fedezőjelzőké, ahol a szabványos állás a megmaradt szolgálat miatt továbbra is a továbbhaladást tiltó volt. (Ezek egyben térközjelzőkként is funkcionáltak.) A személyzet nélküli állomásokon innentől kezdve csak írásbeli rendelkezés útján, a vonatvezető bevonásával lehetett vonatkereszteket lebonyolítani. Kocsirakományú forgalomra ettől függetlenül minden állomás és továbbra is mrh. meg volt nyitva.

Ez is érdekelhet

Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

Az egyszerűsített szolgálat kiterjesztése a teljes vonalra (1977)

Az imént bemutatott egyszerűsített forgalmi szolgálatot az a bezárás előtt két évvel, 1977-ben bevezetett végrehajtási utasítás értelmében a vasútvonal teljes hosszára, azaz a Kaposmérő és Középrigóc közti pályaszakaszra kiterjesztették. A forgalomszabályzó állomások így Kaposmérő és Középrigóc lettek. A forgalmi szolgálattevő munkája Kadarkúton is megszűnt, akárcsak korábban Ladon és Szulokon. Pontos korabeli megfogalmazás szerint Kadarkút, Lad és Szulok vonattalálkozásra kijelölt, forgalmi szolgálattevő nélküli állomások lettek. Lipótfa vonattalálkozásra kijelölt megálló-rakodóhely volt. Személyzet nélkül működött Hencse-Hedrehely és Kálmáncsa megálló-rakodóhely, illetve Bárdudvarnok és Aranyospuszta megállóhely. Homokszentgyörgy továbbra is vonatjelentőőri szolgálatra kijelölt megálló-rakodóhely volt (ezt minden bizonnyal az ottlévő fontos közúti sorompónak köszönhette). Minden állomás és megálló-rakodóhely kocsirakomány fel- és leadására továbbra is meg volt nyitva.

Az állomások és mrh.-ek rövid bemutatása az 1977-es végrehajtási utasítás alapján

A vonalon mindenhol a páros oldal az északi, azaz a kezdőpont (Kaposvár – Kaposmérő) felőli oldal volt, a páratlan pedig a déli (Középrigóc – Barcs).

Lipótfa megálló-rakodóhely. Három vágánnyal rendelkezett, átmenő fővágánya a II. volt, a III. szintén vonatfogadó vágányként működött, a 4-es és az 1-es számú váltókkal kapcsolódott a fővágányhoz. A keleti oldalon lévő felvételi épület előtt 3-as számú váltóval kiágazó, így rövidebb első vágány vágányzáró sorompóval lezárt része rakodóvágányként funkcionált, másik vége 2-es számú váltóval csatlakozott az átmenő fővágányba. A II. és III. vágány közt egy vízdarut találhattunk, kb. a felvételi épülettel szemben. A megálló-rakodóhelyet mindkét oldalról „V” betűs jelző fedezte. A páratlan oldalon egy teljes sorompóval fedezett útátjáró is volt, melyet a mrh. sorompókezelője kezelt. Sorompó nélküli útátjáró a váltókon kívül az ellentétes oldalon is feküdt.

Kadarkút állomás. Átmenő fővágánya a II. volt. Szintén fővágány volt az 2-es és 1-es számú váltókkal kiágazó III., a 4-es és 3-as váltókkal kiágazó elsőt pedig vágányzáró sorompók fedezték. Ez rakodóvágány volt, csakúgy, mint a belőle az 5-ös számú váltóval kiágazó csonka folytatás (IV. vágány) a déli oldalon. Az állomás mindkét oldalán két nem biztosított bejárati jelzőt (szabványos állás: megállj) és annak előjelzőjét találhattuk. A páros oldalon a bejárati jelző szerkezeti összefüggésben volt a jelző után (attól délre) és a váltókörzet előtt (attól északra) elhelyezkedő vasúti átjáró csapórudas sorompójával. Ezeket a váltókezelő kezelte, a sorompó hajtóműve a vágányoktól keletre eső felvételi épület (forgalmi iroda) előtt volt. A 2. és 3. vágány közt az állomás mindkét végén egy-egy vízdarut is elhelyeztek.

Hencse-Hedrehely mrh. Átmenő vágánya a II. volt, a 2-es és 1-es váltóval az átmenő fővágányból kiágazó I. vágány mindkét végén vágányzáró sorompóval lezárt rakodóvágány volt. Mindkét oldalon „V” betűs jelző fedezte a megálló-rakodóhelyet, s mindkét oldalon volt sorompó nélküli útátjáró is a váltókon kívül. A felvételi épület a pálya keleti oldalán helyezkedett el.

Lad állomás. Az előbbiekhez hasonlóan két fővágánnyal rendelkező állomás volt, a II. volt az átmenő, a III. a 3-as és 2-es váltókkal csatlakozott másodikba. A 4-es és 1-es váltókkal kiágazó I. vágányt vágányzáró sorompók zárták el, rakodásra használták. Mindkét oldalt a nem biztosított bejárati jelzők (rajtuk a szabványos állásra figyelmeztető táblákkal) és azok előjelzői fedezték az állomást. (A szabványos állás az egyszerűsített forgalmi szolgálat miatt a továbbhaladást engedélyező volt.) A felvételi épület az állomás keleti oldalára esett. Az 1-es számú váltón kívül, de a bejárati jelzőn belül egy sorompó nélküli útátjáró is létezett.

Homokszentgyörgy mrh. Két vágánnyal rendelkezett,mindkét oldalról fedezőjelzők biztosították, melyek egyben térközjelzők is voltak (természetesen rendelkeztek előjelzőkkel). (A szabványos állás a továbbhaladást tiltó volt.) A II. volt a fővágány, az I. a 2-es és 1-es váltókkal bekapcsolódó, vágányzáró sorompókkal lezárt rakodóvágány volt. A páratlan oldalon, a váltó előtt teljes sorompóval ellátott útátjárót találhattunk (a kaposvári út keresztezte itt a vasútvonalat), a páros oldalon ugyanígy, de azt nem biztosította sorompó. A sorompót a forgalmi iroda előtti hajtómű segítségével kezelte a sorompókezelő, mely a vágányoktól nyugatra feküdt.

Kálmáncsa mrh. Szintén két vágánnyal rendelkező megálló-rakodóhelyként működött, melynek 2-es és 1-es váltókkal kiágazó I. vágánya vágányzáró sorompókkal lezárt rakodóvágány volt. A váltókon kívül mindkét oldalt sorompó nélküli útátjáró feküdt, a felvételi épület a pálya keleti oldalán helyezkedett el.

Szulok állomás. Ittkét fővágányt találunk, a III. volt az átmenő. A másik fővágány értelemszerűen a 2-es és 1-es váltókkal kiágazó II. volt. A másodikból a 4-es és 3-as váltókkal kiágazó I. vágány vágányzáró sorompókkal elzárt része rakodóvágányként funkcionált. Az állomást mind a két oldalon nem biztosított bejárati jelző (és a hozzájuk tartozó előjelző) fedezte. A bejárati jelzőkön a szabványos állásra figyelmeztető táblák voltak elhelyezve, mely itt a továbbhaladást engedélyező állás volt. A felvételi épület a vágányzat nyugati oldalán állt. A II. és III. vágány között egy vízdarut találhattunk. A páros oldalon, a 2-es váltón kívül, de a bejárati jelzőn belül sorompó nélküli útátjáró létezett.

A vonal személyzete (részlet az 1977-es végrehajtási utasításból)

Kaposmérő és Középrigóc forgalomszabályzó állomásokon folyamatosan forgalmi szolgálattevő, Kadarkút állomáson a Közlekedési határozmányok II. részben közölt időben kereskedelmi dolgozó és folyamatosan váltókezelő, Homokszentgyörgy mrh.-n folyamatosan állomáskezelő teljesít szolgálatot. Az állomáskezelők vonatjelentőőri és sorompókezelői szolgálatot is végeznek.
Lipótfa megálló-rakódóhelyen az állomáskezelő Közlekedési Határozmányok II. részében közölt időben, kizárólag kereskedelmi szolgálatot végez, a sorompókezelők pedig folyamatosan teljesítenek szolgálatot.

Lad és Szulok állomásokon, továbbá Hencse-Hedrehely és Kálmáncsa megálló és rakódóhelyeken a Közlekedési Határozmányok II. részében közölt időtartamon belül kizárólag kizárólag kereskedelmi szolgálatvégzés történik.

Ezeken a szolgálati helyeken a vonatforgalom lebonyolításával kapcsolatos ténykedéseket, a forgalomszabályzó állomások irányítása mellett a vonatvezető végzi.

A kereskedelmi, váltókezelői, sorompókezelői szolgálatot végző dolgozók szolgálat megkezdése után azonnal kötelesek állomásbejárást tartani. [L.F.2.sz. Utasítás 161-162. pont.]

Annak megtartása a szolgálati hely végén a legkülső váltójelzőben e célra elhelyezett könyvben „……ó ……p, állomásbejárást tartottam. Név…………” szöveggel kell bejegyezni.

A kereskedelmi dolgozó szolgálati ideje alatt a személyszállító, az árukezelést (poggyász, expresszáru) és kocsitovábbítást végző vonatokat várni, a személyszállítással, az áruk és kocsik átvételével és átadásával kapcsolatos ténykedéseket elvégezni kötelesek. A vonatforgalom iránt olyan mértékben köteles érdeklődni, amilyen mértékben ez az utazóközönség, vagy a rábízott munka elvégzésének érdekében szükséges.

Köteles gondoskodni arról, hogy a szolgálati helyen a forgalmi szolgálat végzéséhez szükséges tárgyak (alátétékek) nyomtatványok kellő mennyiségben mindig rendelkezésre álljanak. Az értekezési és egyéb állomási berendezések berendezések üzemképesek legyenek és a forgalmi szolgálat végzésének munkavédelmi szempontból sem legyen akadálya. (Űrszelvény, egyenletes terep.) Köteles a szolgálati hely címére adott táviratokat (távbeszélő közleményeket) felvenni, az értekezési berendezéseket figyelni, baleset, vagy rendkívüli esemény esetén – szolgálati időn kívül is – a forgalmi szolgálatot végző segítségére lenni. Felelős a rendért és tisztaságért. Végzi a Végrehajtási utasításban részére előírt teendőket.

Amennyiben a szolgálati helyen váltókezelő, sorompókezelő vagy más kereskedelmi dolgozó is teljesít szolgálatot, a fentiekért a szolgálati hely vezetésével megbízott dolgozó felelős.

Külön rendelet határozza meg, hogy a mozgó váltókezelő melyik szolgálati hely létszámában teljesít szolgálatot. A mozgó váltókezelők feladata: a váltók gondozása, takarítással, fűtéssel, árukezeléssel, önkezelési tüzelőanyag rakódásával, stb. végzése a jóváhagyott szolgálati beosztásban és a szolgálati hely vezetője által összeállított munkabeosztásban leírtak szerint.

A forgalmi szolgálat egyszerűsített módon történő ellátására kijelölt vonalrészre, vonatkísérő nélküli vonatot közlekedtetni – mozdonyvonatok kivételével – nem szabad. Ezért a forgalomszabályzó állomások felelősek.

Forrásainkat a MÁV Központi Irattár dokumentumai és a Kaposmérő-Középrigóc vasútvonal 1977-es végrehajtási utasításának oldalai képezték.

Összeállította: Dávidházi Bálint

Tags: BarcsHedrehelyHencseHomokszentgyörgyKadarkútKálmáncsaKaposvárKözéprigócLadLipótfaSzulok
ShareShare
Somogyi Vasutak

Somogyi Vasutak

Közlemények, közelgő események

Jelenleg nincs közelgő esemény

Heti top 5

  • almamellék, zselic, somogy, baranya

    Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Utoljára személyvonattal Sellye és Villány közt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Visszatért a somogyivasutak.hu!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kis- és nagyvasúti maradványok Simongát közelében

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Somogyi Vasutak barna full

Somogyország, Somogy megye vasútbarátainak az oldala, 2006 óta.

Kategóriák

  • Ajánló
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Pécs-Gyékényes
    • Somogyszob-Nagyatád
    • Székesveférvár-Gyékényes
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Barcs-Villány
    • Kaposvár-Barcs
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Nagyatád-Barcs
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Hivatkozások

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

  • Kezdőoldal
  • Megszűnt vonalak
  • Kaposvár
  • Jelenlegi vonalak

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében. A weboldal további használatával elfogadod a sütik használatát. Tekintsd meg az Adatkezelési tájékoztatónkat