Egyszerűsített forgalmi szolgálat a vonal déli részén (1968)
1968. március 12-től egyszerűsített forgalmi szolgálatot vezettek be a vasútvonal Kadarkút – Középrigóc szakaszán. A forgalomszabályozó állomások Kadarkút és Középrigóc lettek. Lad és Szulok vonattalálkozásra kijelölt forgalmi szolgálattevő nélküli állomások, Homokszentgyörgy vonattalálkozásra kijelölt megálló-rakodóhely lett. Homokszentgyörgyön továbbra is állomáskezelő teljesített szolgálatot, aki sorompókezelői és vonatjelentőőri szolgálatot végeztek (illetve közreműködtek az itteni vonattalálkozások lebonyolításában). Lad és Szulok állomásokon és a másik két köztes megálló-rakodóhelyen (Hencse-Hedrehely, Kálmáncsa) kizárólag kereskedelmi szolgálatvégzés történt.
Az egyszerűsített forgalmi szolgálat bevezetése lényegileg a gyakorlatban azt jelentette, hogy a Kadarkút és Középrigóc közt található szolgálati helyeken (Hencse-Hedrehely mrh., Lad, Homokszentgyörgy mrh., Kálmáncsa mrh., Szulok) Homokszentgyörgy mrh. kivételével megszűnt a vonatforgalom lebonyolításával kapcsolatos szolgálat, a forgalmi irodákat bezárták, az épületek és a váltózárak kulcsait a forgalomszabályozó állomások őrizték. Lad és Szulok állomások váltóit helyszínen nem őrzött, nem biztosított váltóknak kellett tekinteni, melyeket kivilágítani sem kellett. Ahogy a nem biztosított bejárati jelzőiket sem, melyek szabványos állása innentől kezdve a továbbhaladást engedélyező állás lett. Nem úgy, mint a homokszentgyörgyi fedezőjelzőké, ahol a szabványos állás a megmaradt szolgálat miatt továbbra is a továbbhaladást tiltó volt. (Ezek egyben térközjelzőkként is funkcionáltak.) A személyzet nélküli állomásokon innentől kezdve csak írásbeli rendelkezés útján, a vonatvezető bevonásával lehetett vonatkereszteket lebonyolítani. Kocsirakományú forgalomra ettől függetlenül minden állomás és továbbra is mrh. meg volt nyitva.
Az egyszerűsített szolgálat kiterjesztése a teljes vonalra (1977)
Az imént bemutatott egyszerűsített forgalmi szolgálatot az a bezárás előtt két évvel, 1977-ben bevezetett végrehajtási utasítás értelmében a vasútvonal teljes hosszára, azaz a Kaposmérő és Középrigóc közti pályaszakaszra kiterjesztették. A forgalomszabályzó állomások így Kaposmérő és Középrigóc lettek. A forgalmi szolgálattevő munkája Kadarkúton is megszűnt, akárcsak korábban Ladon és Szulokon. Pontos korabeli megfogalmazás szerint Kadarkút, Lad és Szulok vonattalálkozásra kijelölt, forgalmi szolgálattevő nélküli állomások lettek. Lipótfa vonattalálkozásra kijelölt megálló-rakodóhely volt. Személyzet nélkül működött Hencse-Hedrehely és Kálmáncsa megálló-rakodóhely, illetve Bárdudvarnok és Aranyospuszta megállóhely. Homokszentgyörgy továbbra is vonatjelentőőri szolgálatra kijelölt megálló-rakodóhely volt (ezt minden bizonnyal az ottlévő fontos közúti sorompónak köszönhette). Minden állomás és megálló-rakodóhely kocsirakomány fel- és leadására továbbra is meg volt nyitva.
Az állomások és mrh.-ek rövid bemutatása az 1977-es végrehajtási utasítás alapján
A vonalon mindenhol a páros oldal az északi, azaz a kezdőpont (Kaposvár – Kaposmérő) felőli oldal volt, a páratlan pedig a déli (Középrigóc – Barcs).
Lipótfa megálló-rakodóhely. Három vágánnyal rendelkezett, átmenő fővágánya a II. volt, a III. szintén vonatfogadó vágányként működött, a 4-es és az 1-es számú váltókkal kapcsolódott a fővágányhoz. A keleti oldalon lévő felvételi épület előtt 3-as számú váltóval kiágazó, így rövidebb első vágány vágányzáró sorompóval lezárt része rakodóvágányként funkcionált, másik vége 2-es számú váltóval csatlakozott az átmenő fővágányba. A II. és III. vágány közt egy vízdarut találhattunk, kb. a felvételi épülettel szemben. A megálló-rakodóhelyet mindkét oldalról V betűs jelző fedezte. A páratlan oldalon egy teljes sorompóval fedezett útátjáró is volt, melyet a mrh. sorompókezelője kezelt. Sorompó nélküli útátjáró a váltókon kívül az ellentétes oldalon is feküdt.
Kadarkút állomás. Átmenő fővágánya a II. volt. Szintén fővágány volt az 2-es és 1-es számú váltókkal kiágazó III., a 4-es és 3-as váltókkal kiágazó elsőt pedig vágányzáró sorompók fedezték. Ez rakodóvágány volt, csakúgy, mint a belőle az 5-ös számú váltóval kiágazó csonka folytatás (IV. vágány) a déli oldalon. Az állomás mindkét oldalán két nem biztosított bejárati jelzőt (szabványos állás: megállj) és annak előjelzőjét találhattuk. A páros oldalon a bejárati jelző szerkezeti összefüggésben volt a jelző után (attól délre) és a váltókörzet előtt (attól északra) elhelyezkedő vasúti átjáró csapórudas sorompójával. Ezeket a váltókezelő kezelte, a sorompó hajtóműve a vágányoktól keletre eső felvételi épület (forgalmi iroda) előtt volt. A 2. és 3. vágány közt az állomás mindkét végén egy-egy vízdarut is elhelyeztek.
Hencse-Hedrehely mrh. Átmenő vágánya a II. volt, a 2-es és 1-es váltóval az átmenő fővágányból kiágazó I. vágány mindkét végén vágányzáró sorompóval lezárt rakodóvágány volt. Mindkét oldalon V betűs jelző fedezte a megálló-rakodóhelyet, s mindkét oldalon volt sorompó nélküli útátjáró is a váltókon kívül. A felvételi épület a pálya keleti oldalán helyezkedett el.
Lad állomás. Az előbbiekhez hasonlóan két fővágánnyal rendelkező állomás volt, a II. volt az átmenő, a III. a 3-as és 2-es váltókkal csatlakozott másodikba. A 4-es és 1-es váltókkal kiágazó I. vágányt vágányzáró sorompók zárták el, rakodásra használták. Mindkét oldalt a nem biztosított bejárati jelzők (rajtuk a szabványos állásra figyelmeztető táblákkal) és azok előjelzői fedezték az állomást. (A szabványos állás az egyszerűsített forgalmi szolgálat miatt a továbbhaladást engedélyező volt.) A felvételi épület az állomás keleti oldalára esett. Az 1-es számú váltón kívül, de a bejárati jelzőn belül egy sorompó nélküli útátjáró is létezett.
Homokszentgyörgy mrh. Két vágánnyal rendelkezett,mindkét oldalról fedezőjelzők biztosították, melyek egyben térközjelzők is voltak (természetesen rendelkeztek előjelzőkkel). (A szabványos állás a továbbhaladást tiltó volt.) A II. volt a fővágány, az I. a 2-es és 1-es váltókkal bekapcsolódó, vágányzáró sorompókkal lezárt rakodóvágány volt. A páratlan oldalon, a váltó előtt teljes sorompóval ellátott útátjárót találhattunk (a kaposvári út keresztezte itt a vasútvonalat), a páros oldalon ugyanígy, de azt nem biztosította sorompó. A sorompót a forgalmi iroda előtti hajtómű segítségével kezelte a sorompókezelő, mely a vágányoktól nyugatra feküdt.
Kálmáncsa mrh. Szintén két vágánnyal rendelkező megálló-rakodóhelyként működött, melynek 2-es és 1-es váltókkal kiágazó I. vágánya vágányzáró sorompókkal lezárt rakodóvágány volt. A váltókon kívül mindkét oldalt sorompó nélküli útátjáró feküdt, a felvételi épület a pálya keleti oldalán helyezkedett el.
Szulok állomás. Ittkét fővágányt találunk, a III. volt az átmenő. A másik fővágány értelemszerűen a 2-es és 1-es váltókkal kiágazó II. volt. A másodikból a 4-es és 3-as váltókkal kiágazó I. vágány vágányzáró sorompókkal elzárt része rakodóvágányként funkcionált. Az állomást mind a két oldalon nem biztosított bejárati jelző (és a hozzájuk tartozó előjelző) fedezte. A bejárati jelzőkön a szabványos állásra figyelmeztető táblák voltak elhelyezve, mely itt a továbbhaladást engedélyező állás volt. A felvételi épület a vágányzat nyugati oldalán állt. A II. és III. vágány között egy vízdarut találhattunk. A páros oldalon, a 2-es váltón kívül, de a bejárati jelzőn belül sorompó nélküli útátjáró létezett.
A vonal személyzete (részlet az 1977-es végrehajtási utasításból)
Kaposmérő és Középrigóc forgalomszabályzó állomásokon folyamatosan forgalmi szolgálattevő, Kadarkút állomáson a Közlekedési határozmányok II. részben közölt időben kereskedelmi dolgozó és folyamatosan váltókezelő, Homokszentgyörgy mrh.-n folyamatosan állomáskezelő teljesít szolgálatot. Az állomáskezelők vonatjelentőőri és sorompókezelői szolgálatot is végeznek.
Lipótfa megálló-rakódóhelyen az állomáskezelő Közlekedési Határozmányok II. részében közölt időben, kizárólag kereskedelmi szolgálatot végez, a sorompókezelők pedig folyamatosan teljesítenek szolgálatot.
Lad és Szulok állomásokon, továbbá Hencse-Hedrehely és Kálmáncsa megálló és rakódóhelyeken a Közlekedési Határozmányok II. részében közölt időtartamon belül kizárólag kizárólag kereskedelmi szolgálatvégzés történik.
Ezeken a szolgálati helyeken a vonatforgalom lebonyolításával kapcsolatos ténykedéseket, a forgalomszabályzó állomások irányítása mellett a vonatvezető végzi.
A kereskedelmi, váltókezelői, sorompókezelői szolgálatot végző dolgozók szolgálat megkezdése után azonnal kötelesek állomásbejárást tartani. [L.F.2.sz. Utasítás 161-162. pont.]
Annak megtartása a szolgálati hely végén a legkülső váltójelzőben e célra elhelyezett könyvben ó p, állomásbejárást tartottam. Név szöveggel kell bejegyezni.
A kereskedelmi dolgozó szolgálati ideje alatt a személyszállító, az árukezelést (poggyász, expresszáru) és kocsitovábbítást végző vonatokat várni, a személyszállítással, az áruk és kocsik átvételével és átadásával kapcsolatos ténykedéseket elvégezni kötelesek. A vonatforgalom iránt olyan mértékben köteles érdeklődni, amilyen mértékben ez az utazóközönség, vagy a rábízott munka elvégzésének érdekében szükséges.
Köteles gondoskodni arról, hogy a szolgálati helyen a forgalmi szolgálat végzéséhez szükséges tárgyak (alátétékek) nyomtatványok kellő mennyiségben mindig rendelkezésre álljanak. Az értekezési és egyéb állomási berendezések berendezések üzemképesek legyenek és a forgalmi szolgálat végzésének munkavédelmi szempontból sem legyen akadálya. (Űrszelvény, egyenletes terep.) Köteles a szolgálati hely címére adott táviratokat (távbeszélő közleményeket) felvenni, az értekezési berendezéseket figyelni, baleset, vagy rendkívüli esemény esetén szolgálati időn kívül is a forgalmi szolgálatot végző segítségére lenni. Felelős a rendért és tisztaságért. Végzi a Végrehajtási utasításban részére előírt teendőket.
Amennyiben a szolgálati helyen váltókezelő, sorompókezelő vagy más kereskedelmi dolgozó is teljesít szolgálatot, a fentiekért a szolgálati hely vezetésével megbízott dolgozó felelős.
Külön rendelet határozza meg, hogy a mozgó váltókezelő melyik szolgálati hely létszámában teljesít szolgálatot. A mozgó váltókezelők feladata: a váltók gondozása, takarítással, fűtéssel, árukezeléssel, önkezelési tüzelőanyag rakódásával, stb. végzése a jóváhagyott szolgálati beosztásban és a szolgálati hely vezetője által összeállított munkabeosztásban leírtak szerint.
A forgalmi szolgálat egyszerűsített módon történő ellátására kijelölt vonalrészre, vonatkísérő nélküli vonatot közlekedtetni mozdonyvonatok kivételével nem szabad. Ezért a forgalomszabályzó állomások felelősek.
Forrásainkat a MÁV Központi Irattár dokumentumai és a Kaposmérő-Középrigóc vasútvonal 1977-es végrehajtási utasításának oldalai képezték.
Összeállította: Dávidházi Bálint