• Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
kedd, május 13, 2025
  • Login
Somogyi Vasutak
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Somogyi logó
No Result
View All Result
Home Megszűnt vonalak Nagyatád-Barcs

A Somogyi Néplap korabeli cikkei a ’76-os vonalbezárásról

Somogyi Vasutak by Somogyi Vasutak
2007. július 12.
in Nagyatád-Barcs
0
Share on Facebook

1976 szilveszterén két somogyi vicinálison is végigment az utolsó menetrend szerinti vonat. A Kaposvár – Szigetvár és a Somogyszob – Barcs vasútvonal Nagyatádtól délre eső szakaszának megszüntetéséről a Somogyi Néplap több cikkben is beszámol. A bezárás előtt elsősorban a vonatok „helyébe” lépő buszok népszerűsítése a téma (1976. 12. 29.: Vonat helyet autóbuszon, 1976. 12. 30.: Új buszjáratok), az utolsó üzemnap után viszont az újság az utolsó vonatról is beszámol (1977. 01 04.: Az utolsó vonat).

 

1 of 3
- +
A Somogyi Néplap korabeli cikkei a '76-os vonalbezárásról
A Somogyi Néplap korabeli cikkei a '76-os vonalbezárásról
A Somogyi Néplap korabeli cikkei a '76-os vonalbezárásról

Somogyi Néplap, 1976. 12. 29.

Ez is érdekelhet

Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

Vonat helyet autóbuszon

Mint megírtuk, az év utolsó napján, 24 órakor megszüntetik a Nagyatád – Barcs és a Kaposvár – Szigetvár vasúti közlekedést. Ettől kezdve Volán-autóbuszokon bonyolítják le a személyforgalmat.
A forgalom közútra terelése előtt több útvonalat átépítettek. A két vonalon összesen hoszonegy váróhelyiség épült, egyenként 40 ezer forintért. A már meglévő járművek mellé több, nagy befogadóképességű, korszerű autóbuszt állítanak be.
Az áttérés nem megy egyik napról a másikra. Akik rendszeresen ezeken a vasútvonalakon utaztak munkába vagy iskolába, három évig vasúti tarifa szerint kapják a kedvezményes havi bérletjegyüket az autóbuszra. Azok a vállalatok, amelyek rendszeresen vasúton fuvarozták áruikat, ugyancsak három évig kapnak térítést a megnövekedett költségek miatt. A megszűnő vonalak mellett lakó vasutasoknak autóbusz-bérletjegyet biztosít a MÁV a munkába járáshoz. Családtagjaik is kapnak autóbuszra érvényes szabadjegyet. Ugyanezt megkapják a nyugdíjasok is, valamint a vasutasok, illetve a nyugdíjasok tanuló gyermekei.
A Volán mindkét vonal autóbuszforgalmáról tájékoztatót adott ki, ezek a vasútállomásokon kaphatók.

Somogyi Néplap, 1976. 12. 30

Új buszjáratok

Amint már hírül adtuk, január 1-jén 0 órától autóbuszok bonyolítják le a személyforgalmat a megszűnő vasútvonalak helyett Nagyatád – Barcs, illetve Kaposvár – Szigetvár között. A Volán úgy igyekezett összeállítani a menetrendjét, hogy az érdekelt községek lakói a nap minden szakaszában a lehető legkezdvezőbben juthassanak el a céljukhoz.
Nagyatádról az alábbi időpontokban indulnak járatok Barcsra: 4.15, 5.20, 6.50, 9.30, 11.13, 14.30, 15.10, 17.10, 19.00, 20.33, 22.30. Csak munkanapokon indul még: 4.20, 6.25, 6.40, 10.30, 12.15, 16.15 órakor. Barcsról az alábbi időpontokban lehet utazni Nagyatád irányába: 4.05, 4.30, 5.20, 6.35, 8.20, 12.20, 14.20, 14:55, 16.30, 18.00, 19.45. Csak munkanapokon közlekedik még: 6.10, 10.00, 14.30, 16.35, 22.30-kor. Munkaszüneti napon: 9.15-kor.
A fenti járatokon kívül a menetrendkészítést megelőző utasszámlálások alapján Görgetegről Nagyatádra és Csokonyavisontáról Barcsra munkás-, illetve tanulószállítást lebonyolító többletjáratokat indít a Volán, a munka- és iskolakezdési időpontok figyelembevételével.
Kaposvár és Szigetvár között két útvonalon is közlekedtet járatokat a Volán, a megszűnő vasútvonal helyett. Szentbalázson és Gálosfán keresztül olyan járatokat indít, amelyek mindazokat a településeket érintik, melyeket korábban a vasút kiszolgáltat. Ezek az autóbuszjáratok Kaposvárról 5.45, 13.20 és 17.05 órakor indulnak Szigetvárra. Szigetvárról Kaposvárra: 8.05, 17.45, 21.40-kor érkeznek. A megfelelő vonatcsatlakozások biztosítása érdekében Gálosfáról mindennap 6.05-kor indul új autóbuszjárat, valamint a hét utolsó munkanapjának kivételével munkanapokon 15.15-kor. A rövidebb úton, Simonfán keresztül az alábbi időpontban indulnak autóbuszjáratok Kaposvárról Szigetvárra: 12.00, 14.45, ezenfelül csak munkanapokon még 17.00 órakor. Ugyanezen az útvonalon Kaposvárra 7.20, 9.05, 15.45-kor, csak munkanapokon még 13.10 órakor érkezik járat.
Hasonlóan a Nagyatád – Barcs közötti útvonalhoz, Bőszénfa, Simonfa, Kaposvár, illetve Gálosfa, Szentbalázs, Kaposvár között a Volán többletautóbusz-járatok beállításával biztosítja a munkás-, illetve diákszállítás zavartalan lebonyolítását.
Az útvonalak részletes menetrendjeit tájékoztató formájában az érintett autóbuszállomásokon bocsájtják az utasok rendelkezésére, ezenfelül a fedett utasvárókban elhelyezett tartókban menetrendi röplapokat helyeznek el kellő példányszámban, melyet az utasok magukhoz vehetnek.

Somogyi Néplap, 1977. 01. 04.

Az utolsó vonat

Nyolcvanhat évi szolgálat után, 1976. december 31-én, 22 óra 31 perckor elindult utolsó útjára a személyvonat Nagyatádról Barcsra. Érdemtelenül, csendben. Az ünneplés, a búcsúztatás a nagyatádi vasútállomáson elmaradt. Kíváncsiskodó is alig akadt. A megszokottnál kevesebb utas szállt fel ezen az éjszakán a motorból és az egyetlen kocsiból álló szerelvényre.
Négyen szorgoskodtunk – a civilek elől máskor elzárt – vezetőfülkében. Tóth Mihály motorvezető 1961-ben került Somogyba, erre a vonalra. Rácz István vonatvezető 1954-ben állt a vasút szolgálatába. Ideje nagyobb részét ezen a vonalon szolgálta. Walter József a MÁV Pécsi Igazgatóságától jött. Forgalmi vonalbiztos. Az ünnepi fehér asztalt és a baráti társaságot cserélte föl a munkával. Ellenőrizni kell a rendet, még az utolsó járaton is…
A vonatvezető és a motorvezető hellyel kínál a szűk fülkében. Kérdés nélkül kezdenek mesélni a vonalról. Így tudtam meg, hogy ezzel a járattal azok utaztak Nagyatádról Lábodra, Görgetegre meg Csokonyavisontára, akik tíz óráig dolgoztak műszakban valamelyik nagyobb nagyatádi üzemben. Esténként hatvan-hetven jegyet is ellenőrizniük kellett a jegykezelőknek. Bár tudták, hogy ígyis rendben vannak az útiokmányok. A legtöbb utast már névről ismerték.
Nagyatád szélén állunk meg először. Idősebb asszonyság fut előre:
– Rakja már el ezt a csomagot, István – szól a vonatvezetőnek, miközben felnyúlt egy nagyobb papírba rejtett tálfélét.
Rácz István kérdés nélkül is tudja, a csomag Ivusza Ibolya kalauznőnek készült. A nővére minden este így szokta kihozni a vacsoráját.
Egyhangúan folytatódik az utunk. Walter József a szakember pontosságával oktat ki arról, miért kell megszüntetni ezt a vonalat. Mondatait elnyomják a zakatoló kerekek. Valami olyasmiről volt szó, hogy ezek a vágányok már nem bírnák el a nagy tengelynyomású kocsikat, és sokba kerülne a felújítás. A vonal megszüntetése után az autóbuszközlekedés gazdaságosabb.
Lábodon vagy kétszáz ember várja a vonatot. Tóth Mihály súgja:
– Ezek bizony nem utasok. Szóltak már előre, búcsúzni akarnak!
Megállunk, a tisztesség így kívánja. Valaki kiválik a tömegből:
– Pista bátyám, ezt a koszorút odarakhatnánk előre? – nagy fenyőcsomót mutat.
Várnai Imre lábodi állomásfőnök arra kér, szálljunk le egy-két percre, a falu kis ünnepséget szervezett. A helytörténeti szakkörös gyerekek autogramot kérnek. Léber Gyuláné tanácselnökasszony virágokkal kedveskedik a személyzetnek. A gimnazista Deli Éva – kinek a nagyapja is itt kezdte a szolgálatát – verset mond. Köszöntők, búcsúszavak, azután elindul az utolsó vonat. Egy üveg pezsgő felbontatlanul maradt a lábodi állomáson…
– Most már nem állunk meg sehol ünnepelni – hallom Walter József megjegyzését, amire Tóth Mihály néhány perc múlva válaszol:
– Nem is vagyunk késésben.
Görgeteg táján folytatódik a tájékoztató:
– Februárban, amikor döntés született a vonal megszüntetéséről, beszélgettünk az elvtársakkal. Mindenkinek gondoskodtunk a helyről a nagyatádi meg a barcsi állomáson. A síneket a nyáron kezdjük felszedni. Az épületek nagy részét a vasutasainknak adjuk el.
– Hát ezt is megértük – hallom a csokonyavisontai forgalmistaasszony szavait, amikor megállunk. Hív, szálljunk le egy kis búcsúzkodásra. A MÁV-os szigor tartja magát, haladunk tovább.
Csend ül a vezetőfülkére.
Tóth Mihály még egyszer belenéz a menetrendjébe, de nem szól semmit, bizonyára időben vagyunk. Rácz István töri meg a csendet.
– Tudja-e, hogy hívták ezt a vonalat? Bagó-vasútnak. Volt egy öreg pályaőr ezen a vidéken, róla kapta a nevét.
Csendben érünk Barcsra. Boldog új évet kívánunk egymásnak. Tizenhárom perc múlva éjfél lesz. Rossznyelvek szerint a nyolcvanhat év alatt ma ért először pontosan célba a vonat.
Ahogy leszállunk, még egy pillantást vetek a lábodi koszorúra, gyászszalag van rajta.
1977. január 1-jén 0 óra 00 perckor törölték a Magyar Államvasutak hivatalos menetrendjéből a Kaposvár – Szigetvár és a Nagyatád – Barcs között közlekedő vonatokat.

Tags: BarcsKaposvárSomogyi NéplapSomogyszobSzigetvár
ShareShare
Somogyi Vasutak

Somogyi Vasutak

Közlemények, közelgő események

Jelenleg nincs közelgő esemény

Heti top 5

  • almamellék, zselic, somogy, baranya

    Gyere a Zselicbe: HOLNAP újra kisvasúti nap Almamelléken!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Utoljára személyvonattal Sellye és Villány közt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Visszatért a somogyivasutak.hu!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kis- és nagyvasúti maradványok Simongát közelében

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Most te is segítheted Siófok gőzmozdonyának az állagmegóvását!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Somogyi Vasutak barna full

Somogyország, Somogy megye vasútbarátainak az oldala, 2006 óta.

Kategóriák

  • Ajánló
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Pécs-Gyékényes
    • Somogyszob-Nagyatád
    • Székesveférvár-Gyékényes
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Barcs-Villány
    • Kaposvár-Barcs
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Nagyatád-Barcs
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Hivatkozások

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

  • Kezdőoldal
  • Megszűnt vonalak
  • Kaposvár
  • Jelenlegi vonalak

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőoldal
  • Rólunk
  • Jelenlegi vonalak
    • Dombóvár-Gyékényes
    • Székesveférvár-Gyékényes
    • Pécs-Gyékényes
    • Kaposvár-Fonyód
    • Kaposvár-Siófok
    • Somogyszob-Nagyatád
  • Kaposvár
  • Megszűnt vonalak
    • Kaposvár-Szigetvár
    • Kaposvár-Barcs
    • Nagyatád-Barcs
    • Barcs-Villány
    • Somogyszob-Balatonszentgyörgy
  • Ajánló
  • Hírlevél

© 2025 SomogyiVasutak.hu

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében. A weboldal további használatával elfogadod a sütik használatát. Tekintsd meg az Adatkezelési tájékoztatónkat