1976 szilveszterén két somogyi vicinálison is végigment az utolsó menetrend szerinti vonat. A Kaposvár – Szigetvár és a Somogyszob – Barcs vasútvonal Nagyatádtól délre eső szakaszának megszüntetéséről a Somogyi Néplap több cikkben is beszámol. A bezárás előtt elsősorban a vonatok „helyébe” lépő buszok népszerűsítése a téma (1976. 12. 29.: Vonat helyet autóbuszon, 1976. 12. 30.: Új buszjáratok), az utolsó üzemnap után viszont az újság az utolsó vonatról is beszámol (1977. 01 04.: Az utolsó vonat).
Somogyi Néplap, 1976. 12. 29.
Vonat helyet autóbuszon
Mint megírtuk, az év utolsó napján, 24 órakor megszüntetik a Nagyatád – Barcs és a Kaposvár – Szigetvár vasúti közlekedést. Ettől kezdve Volán-autóbuszokon bonyolítják le a személyforgalmat.
A forgalom közútra terelése előtt több útvonalat átépítettek. A két vonalon összesen hoszonegy váróhelyiség épült, egyenként 40 ezer forintért. A már meglévő járművek mellé több, nagy befogadóképességű, korszerű autóbuszt állítanak be.
Az áttérés nem megy egyik napról a másikra. Akik rendszeresen ezeken a vasútvonalakon utaztak munkába vagy iskolába, három évig vasúti tarifa szerint kapják a kedvezményes havi bérletjegyüket az autóbuszra. Azok a vállalatok, amelyek rendszeresen vasúton fuvarozták áruikat, ugyancsak három évig kapnak térítést a megnövekedett költségek miatt. A megszűnő vonalak mellett lakó vasutasoknak autóbusz-bérletjegyet biztosít a MÁV a munkába járáshoz. Családtagjaik is kapnak autóbuszra érvényes szabadjegyet. Ugyanezt megkapják a nyugdíjasok is, valamint a vasutasok, illetve a nyugdíjasok tanuló gyermekei.
A Volán mindkét vonal autóbuszforgalmáról tájékoztatót adott ki, ezek a vasútállomásokon kaphatók.
Somogyi Néplap, 1976. 12. 30
Új buszjáratok
Amint már hírül adtuk, január 1-jén 0 órától autóbuszok bonyolítják le a személyforgalmat a megszűnő vasútvonalak helyett Nagyatád – Barcs, illetve Kaposvár – Szigetvár között. A Volán úgy igyekezett összeállítani a menetrendjét, hogy az érdekelt községek lakói a nap minden szakaszában a lehető legkezdvezőbben juthassanak el a céljukhoz.
Nagyatádról az alábbi időpontokban indulnak járatok Barcsra: 4.15, 5.20, 6.50, 9.30, 11.13, 14.30, 15.10, 17.10, 19.00, 20.33, 22.30. Csak munkanapokon indul még: 4.20, 6.25, 6.40, 10.30, 12.15, 16.15 órakor. Barcsról az alábbi időpontokban lehet utazni Nagyatád irányába: 4.05, 4.30, 5.20, 6.35, 8.20, 12.20, 14.20, 14:55, 16.30, 18.00, 19.45. Csak munkanapokon közlekedik még: 6.10, 10.00, 14.30, 16.35, 22.30-kor. Munkaszüneti napon: 9.15-kor.
A fenti járatokon kívül a menetrendkészítést megelőző utasszámlálások alapján Görgetegről Nagyatádra és Csokonyavisontáról Barcsra munkás-, illetve tanulószállítást lebonyolító többletjáratokat indít a Volán, a munka- és iskolakezdési időpontok figyelembevételével.
Kaposvár és Szigetvár között két útvonalon is közlekedtet járatokat a Volán, a megszűnő vasútvonal helyett. Szentbalázson és Gálosfán keresztül olyan járatokat indít, amelyek mindazokat a településeket érintik, melyeket korábban a vasút kiszolgáltat. Ezek az autóbuszjáratok Kaposvárról 5.45, 13.20 és 17.05 órakor indulnak Szigetvárra. Szigetvárról Kaposvárra: 8.05, 17.45, 21.40-kor érkeznek. A megfelelő vonatcsatlakozások biztosítása érdekében Gálosfáról mindennap 6.05-kor indul új autóbuszjárat, valamint a hét utolsó munkanapjának kivételével munkanapokon 15.15-kor. A rövidebb úton, Simonfán keresztül az alábbi időpontban indulnak autóbuszjáratok Kaposvárról Szigetvárra: 12.00, 14.45, ezenfelül csak munkanapokon még 17.00 órakor. Ugyanezen az útvonalon Kaposvárra 7.20, 9.05, 15.45-kor, csak munkanapokon még 13.10 órakor érkezik járat.
Hasonlóan a Nagyatád – Barcs közötti útvonalhoz, Bőszénfa, Simonfa, Kaposvár, illetve Gálosfa, Szentbalázs, Kaposvár között a Volán többletautóbusz-járatok beállításával biztosítja a munkás-, illetve diákszállítás zavartalan lebonyolítását.
Az útvonalak részletes menetrendjeit tájékoztató formájában az érintett autóbuszállomásokon bocsájtják az utasok rendelkezésére, ezenfelül a fedett utasvárókban elhelyezett tartókban menetrendi röplapokat helyeznek el kellő példányszámban, melyet az utasok magukhoz vehetnek.
Somogyi Néplap, 1977. 01. 04.
Az utolsó vonat
Nyolcvanhat évi szolgálat után, 1976. december 31-én, 22 óra 31 perckor elindult utolsó útjára a személyvonat Nagyatádról Barcsra. Érdemtelenül, csendben. Az ünneplés, a búcsúztatás a nagyatádi vasútállomáson elmaradt. Kíváncsiskodó is alig akadt. A megszokottnál kevesebb utas szállt fel ezen az éjszakán a motorból és az egyetlen kocsiból álló szerelvényre.
Négyen szorgoskodtunk – a civilek elől máskor elzárt – vezetőfülkében. Tóth Mihály motorvezető 1961-ben került Somogyba, erre a vonalra. Rácz István vonatvezető 1954-ben állt a vasút szolgálatába. Ideje nagyobb részét ezen a vonalon szolgálta. Walter József a MÁV Pécsi Igazgatóságától jött. Forgalmi vonalbiztos. Az ünnepi fehér asztalt és a baráti társaságot cserélte föl a munkával. Ellenőrizni kell a rendet, még az utolsó járaton is…
A vonatvezető és a motorvezető hellyel kínál a szűk fülkében. Kérdés nélkül kezdenek mesélni a vonalról. Így tudtam meg, hogy ezzel a járattal azok utaztak Nagyatádról Lábodra, Görgetegre meg Csokonyavisontára, akik tíz óráig dolgoztak műszakban valamelyik nagyobb nagyatádi üzemben. Esténként hatvan-hetven jegyet is ellenőrizniük kellett a jegykezelőknek. Bár tudták, hogy ígyis rendben vannak az útiokmányok. A legtöbb utast már névről ismerték.
Nagyatád szélén állunk meg először. Idősebb asszonyság fut előre:
– Rakja már el ezt a csomagot, István – szól a vonatvezetőnek, miközben felnyúlt egy nagyobb papírba rejtett tálfélét.
Rácz István kérdés nélkül is tudja, a csomag Ivusza Ibolya kalauznőnek készült. A nővére minden este így szokta kihozni a vacsoráját.
Egyhangúan folytatódik az utunk. Walter József a szakember pontosságával oktat ki arról, miért kell megszüntetni ezt a vonalat. Mondatait elnyomják a zakatoló kerekek. Valami olyasmiről volt szó, hogy ezek a vágányok már nem bírnák el a nagy tengelynyomású kocsikat, és sokba kerülne a felújítás. A vonal megszüntetése után az autóbuszközlekedés gazdaságosabb.
Lábodon vagy kétszáz ember várja a vonatot. Tóth Mihály súgja:
– Ezek bizony nem utasok. Szóltak már előre, búcsúzni akarnak!
Megállunk, a tisztesség így kívánja. Valaki kiválik a tömegből:
– Pista bátyám, ezt a koszorút odarakhatnánk előre? – nagy fenyőcsomót mutat.
Várnai Imre lábodi állomásfőnök arra kér, szálljunk le egy-két percre, a falu kis ünnepséget szervezett. A helytörténeti szakkörös gyerekek autogramot kérnek. Léber Gyuláné tanácselnökasszony virágokkal kedveskedik a személyzetnek. A gimnazista Deli Éva – kinek a nagyapja is itt kezdte a szolgálatát – verset mond. Köszöntők, búcsúszavak, azután elindul az utolsó vonat. Egy üveg pezsgő felbontatlanul maradt a lábodi állomáson…
– Most már nem állunk meg sehol ünnepelni – hallom Walter József megjegyzését, amire Tóth Mihály néhány perc múlva válaszol:
– Nem is vagyunk késésben.
Görgeteg táján folytatódik a tájékoztató:
– Februárban, amikor döntés született a vonal megszüntetéséről, beszélgettünk az elvtársakkal. Mindenkinek gondoskodtunk a helyről a nagyatádi meg a barcsi állomáson. A síneket a nyáron kezdjük felszedni. Az épületek nagy részét a vasutasainknak adjuk el.
– Hát ezt is megértük – hallom a csokonyavisontai forgalmistaasszony szavait, amikor megállunk. Hív, szálljunk le egy kis búcsúzkodásra. A MÁV-os szigor tartja magát, haladunk tovább.
Csend ül a vezetőfülkére.
Tóth Mihály még egyszer belenéz a menetrendjébe, de nem szól semmit, bizonyára időben vagyunk. Rácz István töri meg a csendet.
– Tudja-e, hogy hívták ezt a vonalat? Bagó-vasútnak. Volt egy öreg pályaőr ezen a vidéken, róla kapta a nevét.
Csendben érünk Barcsra. Boldog új évet kívánunk egymásnak. Tizenhárom perc múlva éjfél lesz. Rossznyelvek szerint a nyolcvanhat év alatt ma ért először pontosan célba a vonat.
Ahogy leszállunk, még egy pillantást vetek a lábodi koszorúra, gyászszalag van rajta.
1977. január 1-jén 0 óra 00 perckor törölték a Magyar Államvasutak hivatalos menetrendjéből a Kaposvár – Szigetvár és a Nagyatád – Barcs között közlekedő vonatokat.