Ízelítő a tartalomból

Abaliget
2010.05.02. Kitekintés

A cseppkőbarlangjáról híres baranyai község neve bizonyára sokak számára ismerősen cseng. S bár a 40-es számú Budapest - Dombóvár - Pécs vasúti fővonal erről a faluról elnevezett állomása a településtől igencsak távolra, több mint három kilométerre esik, környéke a múlt emlékeit és a vasutat kedvelők számára szintén sok érdekességet tartogat. Ma is használt és bezárt alagutak, egykori viaduktok maradványai után nézünk. (...)


Kisvasúti nap Kaszón - 2008. május 17.
2008.05.18. Dombóvár-Gyékényes

Az 1995-ben elindított „kisvasúti napok” rendezvénysorozat keretei közt az idei évben is megrendezésre került a Kaszói Erdei Vasút napja.

Szenta - Kaszó viszonylatban a korábbiakhoz hasonlóan egy pár vonat közlekedett (reggel egy vonat oda és késő délután egy vissza), mivel napközben gőzvontatásra szereltek át, s a gőzös, Karácsony az alacsony tengelyterhelésű Szenta-környéki pályára nem mehet rá. Az idei évre már tervezték a felújítást erre a szakaszra is, ám az e célra használni kívánt sínanyagot ellopták. A gőzvontatású vonatok így Kaszó és a baláta-tavi megállóhely közt közlekedtek, őket - szokás szerint - a hajtányok követték (melyek egészen Szentáig kilátogattak). Összesen három Kaszó - Baláta - Kaszó gőzössel húzott-tolt vonat volt a nap folyamán, majd egy alkalommal a dízelmozdony is szolgálatba állt a szakaszon. Az ebédet idén a kaszói üdülőtelep éttermének erre kijelölt részén osztották. (...)


Egy megszűnt téglagyár iparvasútja - Kaposmérő
2008.03.04. Dombóvár-GyékényesFrissítve: 2009.11.24.

Rotter Bernát és fia 1904-ben építtetett - akkor modernnek számító - gőztéglagyárat Kaposmérő északi részén, a Dombóvár - Gyékényes vasútvonal helyi állomása mellett. A téglagyár egészen az 1990-es évek végéig üzemelt. A szocializmus idején természetesen állami tulajdonban, a Somogy-Zala megyei Tégla- és Cserépipari Vállalat kezében volt. Mellette jelentős területről termelték ki az agyagot, ám a '90-es évek elejére - a gyár ekkor már magánkézbe került - a helyi alapanyag nem minősült megfelelőnek. Így Simonfáról hoztak agyagot a kaposmérői téglagyár kiszolgálására. A gazdaságtalanná váló termelés miatt azonban bezárták a létesítményt. Körülbelül egy évtizede történt, a gyár azonban azóta teljesen lepusztult.

A téglagyár két fronton állt kapcsolatban a vasúttal. Egyrészt rendelkezett egy rövid, Kaposmérő vasútállomásból kiágazó iparvágánnyal, melyen egykor szinte mindennap rakodtak, ezen keresztül juthatott el máshová a kaposmérői tégla, így kapott a gyár szenet. A vágány most is megvan, de ráférne egy kis takarítás. A mellette lévő rámpát csak később, 1977-ben létesítették azért, hogy a téglagyár az akkortájt munkába állított targoncákkal végezhesse a késztermék vagonokba rakodását. Másrészt saját 600 mm-es nyomtávú iparvasúti hálózata volt, melyen eleinte állati erővel, később gépi segítséggel tologatták a kicsiny csilléket. (...)