Ízelítő a tartalomból

Vasúttörténeti rendezvény Almamelléken (videó)
2017.02.07. Kaposvár-Szigetvár

Lepesi Zoltán László, Németh Péter és Tóth Bálint vasúttörténeti rendezvényt szerveztek Almamellékre 2016. december 31-re, a Kaposvár-Szigetvár vasútvonal bezárásának 40. évfordulójára. A programban emléktáblaavatás, kisvasutazás és vasúttörténeti előadások szerepeltek. Az emléktáblánál Lepesi Zoltán László mondott rövid beszédet, Sasréten pedig Majdán János, Erdősi Ferenc és Kovács Árpád egyetemi tanárok tartottak előadást. Végül pedig Sajgó Ferenc, a Mecsekerdő szigetvári igazgatója beszélt az almamelléki kisvasút helyzetéről. (...)


Balatonszentgyörgy-Sármellék 2008
2008.07.04. Kitekintés

A két vasúti fővonalat egykor összekötő (1892. 02. 28-án átadott) Türje - Balatonszentgyörgy helyiérdekű vonal eredetileg 48 km hosszú volt. Kezdőpontját megváltoztatták, az 1968-'69. évek közt megépített új pályaszakasz segítségével a vicinálist Türje helyett Zalabér állomásába kötötték be. (Közben Zalabér is átépült ill. áthelyeződött, felépítettek egy nagyobb - akkor még - csomópontot, melyet Zalabér-Batyknak neveztek el. Türje eredeti állomása hamarosan megszűnt, helyette - nem az eredeti helyen, hanem a településhez kicsivel közelebb - egy megállóhelyet létesítettek.)

A vasútvonal azonban 1974-ben az 1968-as (Csanádi György nevével fémjelzett) közlekedéspolitikai koncepció áldozatává vált. Viszont nem kezdőpont és végpont közt szedték fel a pályát: északon a személyforgalommal együtt megmaradt a Zalabér-Batyk és Zalaszentgrót közti 6 km-es vasúti összeköttetés (2007. március 4-től már itt is szünetel a személyszállítás), délen pedig a Sármellék - Balatonszentgyörgy szakaszt katonai okokból és a sármelléki repülőtér kiszolgálása végett hagyták meg akkoriban. Bár a 2000-es évek elején a sármelléki ágon megszűnt az árufuvarozás, s így a szakasz használaton kívülre került, a pálya napjainkig egészben megmaradt. (...)


Kisvasúti nap Almamelléken - 2007. május 12.
2007.05.13. Kaposvár-Szigetvár

Almamellék a Zselic dombjai közt található kisközség, az 1950-es évekbeli közigazgatási reform következtében az egykori szigetvári járás nagyrészével együtt ma már nem Somogy, hanem Baranya megye része. 1899-ben építették meg, majd 1900-ban helyezték üzembe a Zselic dombjai közt kanyargó Kaposvár-Szigetvár normálnyomtávú vasútvonalat, mely Almamelléket is érintette. Hamarosan a vasút más formája is megvalósult itt: 1901-ben 600 mm-es nyomközű kisvasutat építettek. Bár a MÁV Kaposvár-Szigetvár vonalát 1976-ban a Csanádi-féle közlekedéspolitikai koncepció keretei közt bezárták, a kisvasút válságaiból kilábalva mára már 30 éve elszigetelten működik. A hivatalosan utolsó üzemnap, 1976. december 31. után is akadt azért némi élet a nagyvasúton, mivel '77-ben pont itt, Almamelléken forgatták a Kihajolni veszélyes című filmet, melyben eredeti fényében láthatjuk az egykori MÁV állomást. Szerepelt benne a kisvasút is, mely ma is a 600 mm-es nyomközű kisvasutak egyik magyarországi képviselője. (...)