Ízelítő a tartalomból

A vágányok hallgatnak - Középrigóc-Drávafok
2008.04.07. Barcs-Villány

(...) Középrigóc és Sellye közt 94 év szolgálat után, 2006. május 7-én ment el az utolsó személyvonat. A 10 km hosszú Drávafok - Sellye szakaszon ugyan ma is járnak tehervonatok, de a Rigóc és Drávafok közé eső hosszabb részt (25,6 km) a természet vette kezelésbe. A vonalszakaszt a 2006-os bezárás alkalmával még nem törölték a menetrendből, mivel 2007. március 3-ig vonatpótló autóbuszok látták el az utasforgalmat. Ezt követően vette át az üzemeltetést a Pannon Volán. A gazdaságossági szempontok azóta megritkították a vonatok helyett közlekedő buszjáratokat, a vasút által érintett útirányon Barcs és Sellye közt a háromból mára két pár maradt, azonban még ez a szám is csalóka, hisz egyik járatpár sem közlekedik minden nap.

Az egykor 101 km hosszú 62-es számú Barcs - Sellye - Villány vasútvonal Középrigóc és Sellye közé eső része Somogy és Baranya megye legeldugottabb vidékein halad. A manapság minden forgalomtól mentes szakasz bezárása előtt Hazánk egyik legrosszabb állapotú vasúti vonalszakasza volt. (...)


Vasútvonal a Rinya mentén - II. rész
2007.06.26. Nagyatád-Barcs

(...) Nagyatádon rögtön a Barcs felé tartó vágányzat végét jelző földkúp után láthatjuk a Rinya hídját. Ez tehát a felszedett szakasz kezdete. Eredeti színe a vörös lehetett, de mára inkább rozsdabarna lett. Kb. 40 méter hosszú, ma is járható, igaz, csak gyalogszerrel. A magyar mellékvonalak egyszerűen megépített vasúti hidacskái és átereszei közt élő ember számára ez egy igencsak tekintélysugárzó objektum. (...)


Kisvasúti nap Almamelléken - 2007. május 12.
2007.05.13. Kaposvár-Szigetvár

Almamellék a Zselic dombjai közt található kisközség, az 1950-es évekbeli közigazgatási reform következtében az egykori szigetvári járás nagyrészével együtt ma már nem Somogy, hanem Baranya megye része. 1899-ben építették meg, majd 1900-ban helyezték üzembe a Zselic dombjai közt kanyargó Kaposvár-Szigetvár normálnyomtávú vasútvonalat, mely Almamelléket is érintette. Hamarosan a vasút más formája is megvalósult itt: 1901-ben 600 mm-es nyomközű kisvasutat építettek. Bár a MÁV Kaposvár-Szigetvár vonalát 1976-ban a Csanádi-féle közlekedéspolitikai koncepció keretei közt bezárták, a kisvasút válságaiból kilábalva mára már 30 éve elszigetelten működik. A hivatalosan utolsó üzemnap, 1976. december 31. után is akadt azért némi élet a nagyvasúton, mivel '77-ben pont itt, Almamelléken forgatták a Kihajolni veszélyes című filmet, melyben eredeti fényében láthatjuk az egykori MÁV állomást. Szerepelt benne a kisvasút is, mely ma is a 600 mm-es nyomközű kisvasutak egyik magyarországi képviselője. (...)