Ízelítő a tartalomból

Homokszentgyörgy kisvasútjának története
2009.07.20. Kaposvár-Barcs

Az Uglyai Faipar Rt. 1942-ben épített 600 mm-es nyomközű iparvasutat Homokszentgyörgytől Dénesmajoron és Szélestó-erdőn át Cukortópusztáig, hogy azzal a gróf Széchenyi Margit és Móric tulajdonában volt erdőségek kitermelt faanyagát el tudják szállítani. A kisvasút kb. 4,5-5 km hosszú (összesen 5734 vfm-es) volt, 7-9 kg/fm-es sínszálakból épült. A vonal a Kaposvár - Barcs vasútvonal homokszentgyörgyi megálló-rakodóhelyéről indult, onnan - rövid szakaszon a MÁV-pályával párhuzamosan - északi, később nyugati, északnyugati irányba haladt (részben uradalmi utak mentén, részben uradalmi területeken kanyargott). (...)


A dél-somogyi vonalak megszüntetési terveinek elemzése
2007.10.17. Nagyatád-BarcsFrissítve: 2009.07.23.

Egy dokumentum azoknak a dél-somogyi vasútvonalaknak az elemzéséről, melyeket még az 1970-es években zártak be. Az 1968-as „koncepció” eredménye nagyjából előre eldöntött tény volt, a dokumentum nagyrészt a közúti (buszos) személyszállítás mellett érvel. Kilencvenkét oldalon olvashatunk leírásokat a környékről, láthatunk táblázatokat a vonalak személy- és teherforgalmáról, térképeket az akkori közlekedési hálózatról. (...)


Kisvasúti nap Kaszón - 2007. május 19.
2007.05.20. Dombóvár-Gyékényes

2007. május 19-én, szombaton rendezték a Szenta - Kaszó kisvasút napját. A rendezvény a maga műfajában talán itt, Kaszóban a leghangulatosabb, a mesés erdei környezet, a gőzmozdony, a közben zajló rendezvények és a finom vaddisznópörkölt megteremtik a hely varázsát, amit az ide látogatók száma is igazol. Ebből az alkalomból két InterPici járat (egy Gyékényes felé reggel, ill. egy onnan Dombóvár felé este) is megállt a szentai MÁV állomáson, hogy egy egész napos kaszói kiruccanás a fővárosból is kivitelezhető legyen. Ezekhez a vonatokhoz a kisvasút egy Szenta - Kaszó, ill. este egy Kaszó - Szenta viszonylatú vonatot biztosított csatlakozásképpen. Ezek C50-es mozdonnyal mentek, egyébként a szerelvényt egész nap gőzös vontatta. A vonat folyamatosan, ingyenesen közlekedett, de nem a teljes vonalon, csak Kaszó - Baláta viszonylatban, mivel Szenta felé még találni 9 kg/fm-es síneket, melyeknek a nehezebb gőzös nem tett volna jót. Jöjjenek hát a képek a nap koradélutáni óráiból! (...)