Ízelítő a tartalomból

Balatonszentgyörgy-Sármellék 2008
2008.07.04. Kitekintés

A két vasúti fővonalat egykor összekötő (1892. 02. 28-án átadott) Türje - Balatonszentgyörgy helyiérdekű vonal eredetileg 48 km hosszú volt. Kezdőpontját megváltoztatták, az 1968-'69. évek közt megépített új pályaszakasz segítségével a vicinálist Türje helyett Zalabér állomásába kötötték be. (Közben Zalabér is átépült ill. áthelyeződött, felépítettek egy nagyobb - akkor még - csomópontot, melyet Zalabér-Batyknak neveztek el. Türje eredeti állomása hamarosan megszűnt, helyette - nem az eredeti helyen, hanem a településhez kicsivel közelebb - egy megállóhelyet létesítettek.)

A vasútvonal azonban 1974-ben az 1968-as (Csanádi György nevével fémjelzett) közlekedéspolitikai koncepció áldozatává vált. Viszont nem kezdőpont és végpont közt szedték fel a pályát: északon a személyforgalommal együtt megmaradt a Zalabér-Batyk és Zalaszentgrót közti 6 km-es vasúti összeköttetés (2007. március 4-től már itt is szünetel a személyszállítás), délen pedig a Sármellék - Balatonszentgyörgy szakaszt katonai okokból és a sármelléki repülőtér kiszolgálása végett hagyták meg akkoriban. Bár a 2000-es évek elején a sármelléki ágon megszűnt az árufuvarozás, s így a szakasz használaton kívülre került, a pálya napjainkig egészben megmaradt. (...)


Kisvasúti nap Kaszón - 2008. május 17.
2008.05.18. Dombóvár-Gyékényes

Az 1995-ben elindított „kisvasúti napok” rendezvénysorozat keretei közt az idei évben is megrendezésre került a Kaszói Erdei Vasút napja.

Szenta - Kaszó viszonylatban a korábbiakhoz hasonlóan egy pár vonat közlekedett (reggel egy vonat oda és késő délután egy vissza), mivel napközben gőzvontatásra szereltek át, s a gőzös, Karácsony az alacsony tengelyterhelésű Szenta-környéki pályára nem mehet rá. Az idei évre már tervezték a felújítást erre a szakaszra is, ám az e célra használni kívánt sínanyagot ellopták. A gőzvontatású vonatok így Kaszó és a baláta-tavi megállóhely közt közlekedtek, őket - szokás szerint - a hajtányok követték (melyek egészen Szentáig kilátogattak). Összesen három Kaszó - Baláta - Kaszó gőzössel húzott-tolt vonat volt a nap folyamán, majd egy alkalommal a dízelmozdony is szolgálatba állt a szakaszon. Az ebédet idén a kaszói üdülőtelep éttermének erre kijelölt részén osztották. (...)


Utazás a balatonfenyvesi GV-n - 2007. április 29.
2007.05.27. Székesfehérvár-Gyékényes

Április utolsó hétvégéjén, egy nyárias vasárnapon Balatonfenyvesre látogattunk, hogy utazzunk egyet a menetrend szerint napi öt pár személyvonattal bíró MÁV-os kisvasúton. Az úticélt tekintve túl sok választási lehetőség már nincs: 2002 óta csak Somogyszentpál felé van forgalom. A csisztapusztai és táskai vonalakon 2002. szeptember 1-jén mentek el hivatalosan az utolsó vonatok. A MÁV ugyanis a rossz pályaállapotokra hivatkozva forgalomszüneteltetést rendelt el arrafelé, sőt, akkor még úgy volt, hogy a somogyszentpáli vonalon is csak Pálmajorig maradna meg közlekedés. 2002 decemberében azonban az utóbb említett szakaszon újraindult a forgalom, a szentpáli vonalat felújították. A fenyvesi gazdasági vasút több, mint négy éve bezárt szakaszai a mai MÁV menetrendben is szerepelnek a 39-es számú vonal részeként: „A Csisztagyógyfürdő - Balatonfenyves GV vonalra érvényes menetrendet a pályafelújítás után hirdetjük meg.” (...)