Ízelítő a tartalomból

Zákány és Gyékényes
2008.03.10. Dombóvár-Gyékényes

A vonattal gyakran utazó ember manapság is sokszor érint vasúti csomópontokat. Számára egy ilyen általában érdektelen, a mindennapok állandóságának egyik példája. Meg sem jegyzi a nevét, de miért is tenné? Mindenesetre az biztos, hogy egy ilyen vasúti csomópontnak mindig külön története van. Az összefonódó vasutak egy település sorsát változtathatják meg azzal, hogy onnantól kezdve ott a vasút új munkahelyeket teremt, s emberek sokasága ismeri meg felületesen a helyszínt egy ablakon való kitekintéssel, átszállással, esetleg egy a környéken tett sétával. Főleg akkor, ha fontosabb fővonalak találkoznak egy helyen, netán nemzetközi vonatokkal megtűzdelt határállomás is a csomópont. (...)


Vasútvonal a Rinya mentén - I. rész
2007.06.26. Somogyszob-Nagyatád

Utunk során a 38-as (korábban 8-as, 43-as, 156-os illetve 58-as számú) vasútvonalat fogjuk bejárni. (...) Ez volt Somogy vármegye első helyiérdekű vasútja, 1890. szeptember 17-én adták át a forgalomnak. Segítségével a Duna-Drávai Vasút Dombóvár - Zákány (Gyékényes) fővonalát és a Déli Vasút akkoriban fényes és egyre fényesebb napokat élő barcsi vasútállomását kötötték össze. A 68-as főútvonallal és a Rinya-patakok szövevényes hálózatával párhuzamos Somogyszob - Barcs vasútvonal azonban mára megszűnt létezni. Bár - leginkább katonai okokból - a személyszállítással együtt megmaradt a Somogyszob és Nagyatád közti 9 km-es összeköttetés, elmondhatjuk, hogy két másik dél-somogyi társával együtt ez a mellékvonal is az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció áldozatává vált. Nagyatád és Barcs között 1976 szilveszterén gördült végig az utolsó menetrend szerinti vonat. Jelen írásunkban a tárgyalt vasútvonal ma is működő Somogyszob - Nagyatád szakaszát fogjuk bejárni a somogyi kisvárosban meghagyott sínszálak végéig. (...)


Nyomvonalbejárás Kaposmérő és Kadarkút közt 2007-ben
2007.06.10. Kaposvár-Barcs

(...) A Kaposvár - Barcs, avagy Kaposmérő - Középrigóc vasútvonalat (másik két 1976-ban megszüntetett társa, az ugyanezeket a fővonalakat összekötő Kaposvár - Szigetvár és [Somogyszob -] Nagyatád - Barcs vonalak mellett) a Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter nevével fémjelzett 1968-as közlekedéspolitikai koncepció kereteiben az utolsók között, 1979-ben számolták fel. Szilveszter estéjén, december 31-én egy nagy koszorúval indult útjára az utolsó menetrend szerinti vonat az egykori 58-as számú vonalon, majd másnaptól bevezették helyére a buszközlekedést. A Kaposmérő és Középrigóc közti majd 50 km hosszú pályaszakaszt végül 1982-ben elbontották.

Ebben az irományban az egykor 40 km/h-s sebességű közlekedésre alkalmas [Kaposvár -] Kaposmérő - Középrigóc [- Barcs] mellékvonal mai nyomvonalát fogjuk vizsgálni, az egykori vasút talán legfontosabb állomásáig, Kadarkútig. (...)