Ízelítő a tartalomból

Búcsú a Balatonszentgyörgy-Somogyszob vasútvonaltól
2009.12.14. Somogyszob-Balatonszentgyörgy

2009 decembere van, a menetrendváltás időszaka. Ezelőtt utoljára két éve és kilenc hónapja, 2007 márciusában került sor vasútvonal-bezárásokra Magyarországon, melyet viszonylagos csend követett. A gazdasági válság, a romló magyarországi gazdasági helyzet és a közösségi közlekedés átalakításának igénye azonban megtörte ezt a csendet. (...) A végleges lista Somogy megyét tekintve a Somogyszob - Balatonszentgyörgy vasútvonalat érinti. (...)


Ami a zselici vasútból megmaradt - I. rész
2008.08.20. Kaposvár-Szigetvár

(...) 1900. november 11-től 1976 szilveszteréig, jó hetvenöt évig szolgálta a zselici dombvidék falvait az 54 km hosszú (bezárásakor 54-es számú) Kaposvár - Szigetvár vasútvonal, mely a Dombóvár - Gyékényes és a Nagykanizsa - Pécs fővonalakat kötötte össze. Felszámolása a Csanádi-féle közlekedéspolitikai koncepcióhoz köthető. A lankás vidékek közt kanyargó vicinális északon (a fővonal mellőli elkanyarodástól Bőszénfáig) a Surján-patak, délen (Terecsenypusztától Szigetvárig) az Almás-patak völgyében húzódott. A vonal története során az említett patakok (kiegészülve a Kapos folyóval) igen sok kárt okoztak a vonal felépítményének.

A zselici vasút eredetileg Szigetvár - Kaposvár vonalnak épült egy HÉV-társaság által. Szelvényszámozása ennek megfelelően nem a somogyi megyeszékhelyről, hanem Szigetvárról indul. Ez a kisváros a mai Baranya megyéhez tartozik, mivel a II. világháború utáni közigazgatási reformok keretei közt a szigetvári járással együtt oda csatolták. (...)


Vasútvonal a Rinya mentén - I. rész
2007.06.26. Somogyszob-Nagyatád

Utunk során a 38-as (korábban 8-as, 43-as, 156-os illetve 58-as számú) vasútvonalat fogjuk bejárni. (...) Ez volt Somogy vármegye első helyiérdekű vasútja, 1890. szeptember 17-én adták át a forgalomnak. Segítségével a Duna-Drávai Vasút Dombóvár - Zákány (Gyékényes) fővonalát és a Déli Vasút akkoriban fényes és egyre fényesebb napokat élő barcsi vasútállomását kötötték össze. A 68-as főútvonallal és a Rinya-patakok szövevényes hálózatával párhuzamos Somogyszob - Barcs vasútvonal azonban mára megszűnt létezni. Bár - leginkább katonai okokból - a személyszállítással együtt megmaradt a Somogyszob és Nagyatád közti 9 km-es összeköttetés, elmondhatjuk, hogy két másik dél-somogyi társával együtt ez a mellékvonal is az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció áldozatává vált. Nagyatád és Barcs között 1976 szilveszterén gördült végig az utolsó menetrend szerinti vonat. Jelen írásunkban a tárgyalt vasútvonal ma is működő Somogyszob - Nagyatád szakaszát fogjuk bejárni a somogyi kisvárosban meghagyott sínszálak végéig. (...)