Ízelítő a tartalomból

Végig a Somogyszob-Balatonszentgyörgy vonalon
2008.05.18. Somogyszob-Balatonszentgyörgy

Tavaly óta gyülekeznek a viharfelhők a 37-es számú Somogyszob - Balatonszentgyörgy vasútvonal felett. A 2007/2008-as menetrend megszerkesztésekor a tárgyalt vicinális beleesett azon 12 vonal körébe, melyeken 2008. március 1-ig kívánták meghagyni a személyszállítást. A határidő tolódott, 11 mellékvonalon - köztük a 37-esen is - 2008. május 31-re halasztották a bezárást (egy vasútvonalon a tervezet szerint decemberben állt volna le a személyforgalom). Ezt az időpontot hirdették érvényességi dátumként a vasútállomásokon és a megállókban az induló-érkező vonatokról kifüggesztett menetrendi táblázatok is. A politika most ismét közbeszólt: úgy néz ki, a 2008-as évben nem kerül sor a forgalom szüneteltetésére vonatkozó tervezetek végrehajtására... (...)


A Somogyi Néplap korabeli cikkei a '79-es vonalbezárásról
2007.07.06. Kaposvár-Barcs

A Kaposmérő - Középrigóc vasútvonal megszüntetésének idején a Somogyi Néplap 1979. december 29-i számában foglalkozott a közelgő vonalbezárásokkal. Azért többes számban, mivel ekkor szűnt meg a Dombóvári GV Somogyba átnyúló Csoma-Szabadi - Cserepespuszta szakasza is. Új kezdet viszont minden egyes vég - a vonatok helyett közlekedő volánbuszok és a közúti közlekedés propagálását tovább fokozva az újság Újév utáni első számában (1980. január 3.) „Elindultak a buszok” címmel közölt írást. (...)


Kisvasúti nap Almamelléken - 2007. május 12.
2007.05.13. Kaposvár-Szigetvár

Almamellék a Zselic dombjai közt található kisközség, az 1950-es évekbeli közigazgatási reform következtében az egykori szigetvári járás nagyrészével együtt ma már nem Somogy, hanem Baranya megye része. 1899-ben építették meg, majd 1900-ban helyezték üzembe a Zselic dombjai közt kanyargó Kaposvár-Szigetvár normálnyomtávú vasútvonalat, mely Almamelléket is érintette. Hamarosan a vasút más formája is megvalósult itt: 1901-ben 600 mm-es nyomközű kisvasutat építettek. Bár a MÁV Kaposvár-Szigetvár vonalát 1976-ban a Csanádi-féle közlekedéspolitikai koncepció keretei közt bezárták, a kisvasút válságaiból kilábalva mára már 30 éve elszigetelten működik. A hivatalosan utolsó üzemnap, 1976. december 31. után is akadt azért némi élet a nagyvasúton, mivel '77-ben pont itt, Almamelléken forgatták a Kihajolni veszélyes című filmet, melyben eredeti fényében láthatjuk az egykori MÁV állomást. Szerepelt benne a kisvasút is, mely ma is a 600 mm-es nyomközű kisvasutak egyik magyarországi képviselője. (...)