Ízelítő a tartalomból

Homokszentgyörgy kisvasútjának története
2009.07.20. Kaposvár-Barcs

Az Uglyai Faipar Rt. 1942-ben épített 600 mm-es nyomközű iparvasutat Homokszentgyörgytől Dénesmajoron és Szélestó-erdőn át Cukortópusztáig, hogy azzal a gróf Széchenyi Margit és Móric tulajdonában volt erdőségek kitermelt faanyagát el tudják szállítani. A kisvasút kb. 4,5-5 km hosszú (összesen 5734 vfm-es) volt, 7-9 kg/fm-es sínszálakból épült. A vonal a Kaposvár - Barcs vasútvonal homokszentgyörgyi megálló-rakodóhelyéről indult, onnan - rövid szakaszon a MÁV-pályával párhuzamosan - északi, később nyugati, északnyugati irányba haladt (részben uradalmi utak mentén, részben uradalmi területeken kanyargott). (...)


Kadarkút néhai iparvasútjai
2008.12.20. Kaposvár-Barcs

A XX. században temérdek apró gazdasági, ipari keskenynyomközű vasút áruszállító tevékenysége szolgálata a nagyvasúti fuvarozás vérkeringését. Gyárak, üzemek kiszolgálására, erdők kitermelt faállományának elszállítására, sokféle célra használták őket. Komolyabb kisvasutak esetében jellemző volt a nagyvasúti hálózattal való kapcsolat (bekötés az állomásra, átrakó kialakítása). Jutott ilyenből az 1979-ben megszüntetett Kaposvár - Barcs vasútvonal Kadarkút állomása mellé is. Bár sajnos forrásaink sok esetben hiányosak, s fontosabb információkat is homály fed, alábbi sorainkkal igyekszünk megcélozni a század közepéig létező kadarkúti iparvasút minél részletesebb bemutatását. (...)


Utoljára személyvonattal Sellye és Villány közt
2007.03.12. Barcs-Villány

Tizennégy darab vasúti mellékvonalon állították le a forgalmat 2007. március 4-én. A hirdetmények ideiglenes szünetelésről szóltak. Harmadika, szombat volt az utolsó üzemnap, mikor mi is útra keltünk néhányan, hogy méltóképpen búcsúztassunk egyet a 14-ből. A választás a vicinális közelsége és a vonal Középrigóc-Sellye szakaszának somogyi vonatkozása miatt a 62-es számú dél-baranyai (Barcs-Középrigóc-) Sellye-Villány vonalra esett. A menetrendileg vett 62-es vonal a 2007-es bezárás előtt két szakaszból állt: az egyik a vonatpótlós Barcs-Sellye, a másik pedig az addig még Bz motorvonatokkal kiszolgált Sellye-Villány szakasz. (...)