Ízelítő a tartalomból

Ami a zselici vasútból megmaradt - II. rész
2009.04.14. Kaposvár-Szigetvár

2009 áprilisában egy kis csapat útra kelt, hogy felkutassa az 1976 szilveszterével megszüntetett Kaposvár - Szigetvár vasútvonal Kaposvár és Bőszénfa közti szakaszának maradványait. Szintén ezzel a mellékvonallal kapcsolatos korábbi utunk irányának megfelelően - amikor is Szigetvártól Bőszénfáig igyekeztünk eljutni az egykori vasút mentén, annak közelében - ezúttal is délről észak felé haladtunk (akár a vonal szelvényszámozása). Ez azt jelenti, hogy „vonalbejáró” túránknak Bőszénfáról indulva vágtunk neki.

Bőszénfára előzőleg busszal jutottunk le a 67-es főútvonalon. A 67-es főútvonalon, mely bár a tárgyalt vasútvonalhoz hasonlóan összeköti Kaposvárt és Szigetvárt, Kaposvár és Bőszénfa között közlekedési szempontból mégsem volt párhuzamos azzal. A főúton Bőszénfa és Kaposvár távolsága mindössze 20 km, míg a Surján-patak völgyét követő vasútvonalon 24 km volt. A különbség ugyan nem drasztikus, de a vonatok Bőszénfától más, Gálosfán és Szentbalázson át vezető hosszabb útirányon jutottak el a somogyi megyeszékhelyre. (...)


Zákány és Gyékényes
2008.03.10. Dombóvár-Gyékényes

A vonattal gyakran utazó ember manapság is sokszor érint vasúti csomópontokat. Számára egy ilyen általában érdektelen, a mindennapok állandóságának egyik példája. Meg sem jegyzi a nevét, de miért is tenné? Mindenesetre az biztos, hogy egy ilyen vasúti csomópontnak mindig külön története van. Az összefonódó vasutak egy település sorsát változtathatják meg azzal, hogy onnantól kezdve ott a vasút új munkahelyeket teremt, s emberek sokasága ismeri meg felületesen a helyszínt egy ablakon való kitekintéssel, átszállással, esetleg egy a környéken tett sétával. Főleg akkor, ha fontosabb fővonalak találkoznak egy helyen, netán nemzetközi vonatokkal megtűzdelt határállomás is a csomópont. (...)


Utoljára személyvonattal Sellye és Villány közt
2007.03.12. Barcs-Villány

Tizennégy darab vasúti mellékvonalon állították le a forgalmat 2007. március 4-én. A hirdetmények ideiglenes szünetelésről szóltak. Harmadika, szombat volt az utolsó üzemnap, mikor mi is útra keltünk néhányan, hogy méltóképpen búcsúztassunk egyet a 14-ből. A választás a vicinális közelsége és a vonal Középrigóc-Sellye szakaszának somogyi vonatkozása miatt a 62-es számú dél-baranyai (Barcs-Középrigóc-) Sellye-Villány vonalra esett. A menetrendileg vett 62-es vonal a 2007-es bezárás előtt két szakaszból állt: az egyik a vonatpótlós Barcs-Sellye, a másik pedig az addig még Bz motorvonatokkal kiszolgált Sellye-Villány szakasz. (...)